Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga bo med arbetsbodar?  (läst 18328 gånger)

Misse

• nr 9424
SV: Bygga bo med arbetsbodar?
« Svar #20 skrivet: 30 aug-09 kl 04:54 »
Apropå hjul eller inte's vara på bostad så vet jag en kille här i trakten som inte fick ha fint lastbilssläp stående som boende trots att det var fullt flyttbart med hjulen kvar osv och stod på en grusplan på hans egen tomt.

Samtidigt finns det året-runtuppställda ''husvagnar'' med anslutet vatten/avlopp som står på campingar och får stå kvar.

Skumt....Har nog mest att göra med vem som äger grejorna att göra :P
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

sehjonk

• Lev väl
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 30 aug-09 kl 08:35 »
Jag har oxå haft tankarna på att bygga bo i bodar då dessa e relativt billiga på vissa auktionssidor texwww.kvd.se.
Mina problem har varit att
-få tag på tomt/uppställningsplats
-om man har plats,  att lösa vvs & el (speciellt när man har barn kan det vara enkelt med rinnande vatten och micro)
-transport av bodar.Jag hittade bostadsmoduler på nätet för nästan inga pengar alls . Det var med både kök dusch wc i dessa men affären föll på att det
1-var svårt att få tag på en speditör
2-kostnaden att ta bodarna över halva landet.
Jag tror verkligen på iden att bo i bod just för att det e så flexibelt ,får man ett barn till så e det bara att docka till en ny bod likaså om något flyttar ut.
Rent estetiskt kan man göra  små förändringar som tex lägga på en ny takstol alt burspråk, villket skulle kunna lyfta bort det fyrkantiga.
Min nya hockup e villavagn då dessa har bannats på de flesta camping platser nu så kan man köpa dessa våldsamt billigt www.blocket.se tex 2 sovrum kök allrum toa 50 000 pix, mycket billigare går det inte att få ett boende med denna standard och det e bara att flytta in.
Hade man bara haft ett självförsörjande elsystem på taket skulle detta boende vara ett av de bästa tänkbara . :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #22 skrivet: 30 aug-09 kl 08:39 »
Hjälp, blir så trött. Hjulen har ingen j***a betydelse. En campingplats är i detaljplanen avsedd för uppställningen av husvagnar och där får man ställa upp husvagnar.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Rödskägg

• Småland
« Svar #23 skrivet: 30 aug-09 kl 08:42 »
Sehjonk, det kan väl iaf inte vara svårt att få tag i en transportör, om man sedan ska över halva landet ja då kostar det pengar. men det är nog väldigt få landsändar utan baracker.

Henry David Thoreau

M8e

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 30 aug-09 kl 09:59 »
Hjälp, blir så trött. Hjulen har ingen j***a betydelse.

Juridiskt kanske, men praktiskt så har det en viss betydelse. Utan hjul så är det mer klart att den står där permanent, med hjul så är det mer osäkert. Större risk att man "åker dit" utan hjul. Om man tex har en bod som går att flytta med traktor och en fungerande traktor så borde det vara ännu mindre risk.

Sen så är det enklare att lösa "problem" om den har hjul.

Och att jämföra med att skita i rödljus är idiotiskt.

Sen är det konstigt att det hela tiden blir en diskussion om bygglov. Om man bor permanent på en tomt så måste det finnas någon "bostad" om man nu inte ska vara folkbokförd på något annat ställe. Det samma gäller friggebodar, det måste finnas en huvudbyggnad då friggeboden bara är en komplementbyggnad.
Man kan alltså inte köpa en tom tomt och bygga en friggebod utan bygglov.
« Senast ändrad: 30 aug-09 kl 10:12 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

sehjonk

• Lev väl
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 30 aug-09 kl 10:00 »
Ja rödskägg det stämmer och jag vet alla turer med bygglov och detalj planerat  område . Sen kan man man ju utrycka sig som om att det finns regler som gäller oavsett var man bor , vem som hand har just ditt ärende ,grannar  etc .
Men i verklighetet är det  dessa faktorer som spelar in om du skall få igenom dina önskemål med modul bygge , det som gäller i en komun / län gäller inte säkert i en annan då det hänger mycket på handläggaren av ditt ärende inom ditt planområde.
Ja rödskägg ,vi lever i ett samhälle där allt e möjligt det handlar bara om $£$£$.
Jag kanske var ohyggligt otydlig !!!och det kanske verkade som om att jag inte lyckades få tag i en speditör .
Givetvis fick jag det, men det var som jag skrev , ett av mina problem att få tag i någon då det gällde det avstådet/lasten(bredden av lasten).
Jag har själv flyttat hus inom komunen och haft haft en åkare som hjälpt mig med detta. Men det var avståndet /lasten som gjorde att de de små åkerierna lokalt var ointresserade.Jag fick en av de stora drakarna att ge mig ett pris men då föll det på transport kostnaden.
Mitt inlägg ang villa vagnar, var som ett prisvärt alternativ till bod/barack (dessa är oxå eklare att flytta med tex traktor etc ) men det  är givetvis samma sak där som ovan det finns alltid faktorer som man måste kontrollera innan man tar ett beslut om etablering av ett boende, dvs om man inte vill ta risken av vite / avhyssning . Hoppas att jag förklarat mig en aning  nu då jag inte vill  verka otydlig med att det finns lika många föruttsättningar som ider med baracker / bodar.
Och alla måste godkännas av myndighet om man skall kunna bo bestående och i frid .Detta gäller givetvis inte myndighet/ komun självt som kan etablera i princip vad som hur stort som och hur länge som....
Tack rödskägg för att du gjorde mig uppmärksam på min otydlighet.

AliceIUnderlandet

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 30 aug-09 kl 11:50 »
Jag hade visst en osedvanlig tur, allt var enkelt för mig. Hittade tomt med skruttig stuga. Fick lov av markägaren att ställa min hjulförsedda vagn där. Fick ta el från stugan. Skrev mig där. Spikade upp en brevlåda. Ringde posten och blev anvisad ett postlådenummer. Ja så kan det också gå till :)

Låter finfint! :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #27 skrivet: 31 aug-09 kl 10:58 »
Jo  det är givetvis skillnad hur olika kommuner tillämpar det hela. Men jag känner själv ett flertal handläggare som är begåvade nog att se igenom den lilla detaljen. En byssja som ändå måste flyttas med lastbil har väldigt liten betydelse om den flyttas via draget, med kran eller krok.

Tycker nog de flest diskussionerna borde inrikta sig på hur man får bygglov/vad man inte behöver bygglov för. Inte hur man försöker smita undan. Man kan ju tycka vad man vill om systemet med bygglov men faktum är att vi har det och att ändra på det är en politisk diskussion som lämpligen förs någon annanstans.

jämförelsen med rödljus är fullt adekvat, du är enligt lag skyldig att stanna. Stannar du inte får du ta konsekvenserna, oftast inga, ibland ilskna blickar, böter eller ännu värre. Precis samma med bygglov. Nu påstår jag inte att AliceIUnderlandet tänkts sig någon byggnation där hon riskerar liv och lem(köra mot rött utan övrig trafik) men tro mig det finns många som gjort det.

sehjonk, låter nog som vi har ungefär samma uppfattning. Kommunerna är nog de största förbrytarna i det här landet :o åtminstone tills vårdgarantin får en fastare form. Fast det går ju inte rättfärdiga egna fel med andras heller.

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser