Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Godkända värmekällor i hönshuset?!  (läst 22438 gånger)

Charlotte

• -
SV: Godkända värmekällor i hönshuset?!
« Svar #20 skrivet: 02 okt-09 kl 11:07 »
Okej,Tack för svar, då är det nog bara den dyrare fläkten som det står att den är godkänd för Djurstallar och andra Brandfarliga utrymmen som funkar.
 Radiatorerna hade IP54 men var till för tex Duschrum osv.
                                                     Mvh
                                                   Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Saffran

« Svar #21 skrivet: 03 okt-09 kl 10:24 »
Och nu börjar det verkligen bli hög tid att tänka på det där med värme. Vi hade -5 grader nu i morse när jag åkte till jobbet :o...

I hönshuset låg temperaturen på ca + 3 grader, men då har vi bara ett enkelglas i fönstret än så länge (ska fixas snarast!!), samt att jag inte hade lagt in isoleringsklossen i luckan.

Jag har 1 tupp och 2 hönor som är fullvuxna nu, men 6 av hönorna är ca 3 månader. Inte för att jag tror att de fryser, för de är ju fullt befjädrade sedan länge, men med värme så hålls ju temperaturen mer konstant oavsett hur kallt/varmt det är ute. Dessutom blir det ju torrare luft där inne. Som sagt så lutar det åt ett kamflänselement, men vi har även ett lagom stort olje-element som inte används. Skulle det fungera?

En sista fråga: Måste det vara + grader för att hönsen ska kunna gå ute. Eller klarar de någon enstaka minusgrad? Tänkte främst på kam, slörar och fötter :-[
*Maria*

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #22 skrivet: 03 okt-09 kl 15:00 »
Jag är tämligen säker på att de klarar några minusgrader, förutsatt att det inte blåser, det är nog då risken är störst. Så länge det inte är snö vill de säkert gärna vara ute lite också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser