Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skyldighet sköta sin mark  (läst 2868 gånger)

louise

• Gäst
skyldighet sköta sin mark
« skrivet: 24 aug-09 kl 21:47 »
jag kan egentligen snabbt få veta det på jobbet, men, här är ju sån enorm samling kompetenta människor, så kanske nån vet redan ikväll.

Finns det nån lag som säger att man är skyldig att bruka sin mark, sin åker, sitt bete? Alltså även om man inte vill ha eu-bidrag. Det finns ju för skog, att den ska skötas, så finns det nåt motsvarande för åker och bete=

Vitis

• Skåne
SV: skyldighet sköta sin mark
« Svar #1 skrivet: 24 aug-09 kl 22:25 »
jag kan egentligen snabbt få veta det på jobbet, men, här är ju sån enorm samling kompetenta människor, så kanske nån vet redan ikväll.....

Vilken komplimang ... å så svarar jag   :-[

Såvitt jag vet är det OK att "odla" ogräs på sin åkermark ... hoppas innerligt, grannarna ger bara hjälpsamma kommentarer om att dom kan köra lite närmare med 18m breda sprutan ....  ::)

Man får nog inte plantera skog på den eller asfaltera hur som helst utan tillstånd men att missköta sin mark är knappast olagligt.

Stora mängder ogräsfrön i luften kan dock bidra till att minska grannsämjan.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-09 kl 22:57 »
Nej, söker man inga stöd, så finns ju inget som kan dras in, så då får man nog göra vad man vill. Men som sagt, grannsämjan kan bli lite si och så om det bara är ogräs överallt.
Och det gäller ju bara ägd mark, arrenderad är man skyldig att hålla i skick som den var vid tillträdet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 25 aug-09 kl 00:37 »
Vad sägs om man gör följande på mark klassificerad som åkermark:
Planterar fruktträd?
Gör en prydnadsträdgård?
Bygger hus som man har lov att bygga utan bygglov, som friggebodar och ekonomibyggnader?

Det lär väl inte vara helt OK med tanke på fastighetsbeskattning, om man använder åkermarken som tomtmark (prydnadsträdgård, friggebod), men finns även andra hinder för dessa exempel?

Jag förmodar att det kan vara klokast att få marken omklassificerad, eller åtminstone fråga om det behövs, innan man gör mer omfattande saker.

På vilket sätt är mark klassificerad i olika ägoslag (åkermark, skog, etc)? Vilken myndighet har hand om detta? Vilken juridisk räckvidd har denna klassificering? Den lär ha något med bidrag (hektar åkermark med viss gröda) och något med fastighetstaxering (bostadsdel-näringsdel) att göra, men för övrigt?
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 01:29 av Anders Skarlind »

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-09 kl 10:03 »
När jag skrev att man får göra vad man vill så syftade jag på sådant som man brukar göra på åkrar. Att man inte får sätta igång nån miljöfarlig verksamhet t.ex är ju ganska självklart, anlägga soptipp eller bilskrot eller nåt liknande

Plantera bärbuskar eller fruktträd kan inte vara några problem.  Lagårdar och sånt har jag själv byggt på åkermark, ingen som sagt nåt om det, nästa gång kartan ritas om så är dom bara där, och åkern är mindre, inte mer med det.
Vad gäller fastighetsskatten så utgår den ju bara på bostad och tomt, dessa har ju taxeringsvärden. Bygger du ett hus utan att stycka av tomten, så blir det en byggnad på ofri grund utan taxeringsvärde, och inte heller det kommer alltså att påverka fastighetsskatten.

Men obs då att allt detta bara gäller under förutsättning att inga som helst bidrag söks för marken.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 aug-09 kl 10:17 »
Många intressanta frågeställningar.

Vi har en fastighet som omfattar ca 1ha. 0,2ha trädgårdstomt, 0,8ha åkermark.

Vår plan är att göra om åkermarken (hittills utarrenderad till grannen) till privat trädgård och detta borde ju påverka taxeringsvärdet.

Vi har edit : INTE jordbruksfastighet eller näringingsverksamhet.

Jag har kontaktat både Lantmäteriet och kommunens plan&bygg för vidare besked om hur det funkar, återkommer om jag får några vettiga svar.

Ursäkta om detta avviker från Stabons ursprungliga fråga.
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 22:05 av Vitis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser