Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsning från en nykomling  (läst 1468 gånger)

matterik

• http://kaniner.matterik.com
Hälsning från en nykomling
« skrivet: 23 aug-09 kl 08:04 »
Hej jag har startat med kaninuppfödning på egen hand denna vår. Jag har haft kanin som sällskapsdjur i några år, dvärgvädurar. I våras fick min dvärgvädur 6 jättesöta ungar och jag blev inspirerad av detta och bestämde mig för att utöka kaninantalet och börja med kaninuppfödning för egen del, inte sälja alltså. Här är kaninungarna :

Ungarna är från korsning, dvägvädur, hermelin, lejonhuvud.

Jag blev motiverad av att se kaniner leva i hål under marken som finns här lokalt där jag bor. Dvs folk som har kaniner på tomten och kaninerna har grävt egna hål där de får ungar. Det finns inga kaniner naturligt här för vi har 1 meter snö på vintern. Jag byggde en underjordisk bur till mina kaniner som ett experiment som jag grävde ner. Denna är 100x60x50 cm och är alltså under marken med en plåt som tak och jord över detta. Kaninen som kommer bo där kommer att ha ett hus över jord också för säkerhets skull. Jag har hittat information om att föda upp kaniner under jord. Du kan läsa om det här :

http://www.lrrd.org/lrrd8/4/suc84.htm

http://www.fao.org/DOCREP/004/AC151E/AC151E13.htm

http://ressources.ciheam.org/om/pdf/c08/95605275.pdf

Sedan byggde jag en egen sexfackare efter att ha tittat på beekeeperns bilder på de burar han säljer som jag ska testa i vinter. Jag har köpt en gotlandskanin, en rex/angora blandraskanin och en Rex/thuringer blandras kanin som jag kommer att korsa för att få kaninungar som kan slaktas och ätas.
jag är inte erfaren när det gäller kaninuppfödning så jag har hittat mycket intressant information på detta forum som kommer att komma till nytta.

Även boken Kaniner av K.G Roos är guld värd.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Hälsning från en nykomling
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 10:40 »
Välkommen till denna verksamhet.

Underjordiska "burar" används i tropiska länder, där problemet är att vanliga burar blir för varma. De kan ju fungera här också. Man får ju ge akt på att det inte blir för vått i buren, grundvatten etc. Sedan är ju underjordiska burar krångliga vid städning, inspektion av kullar, mm.

Man tittar även på en hårlös kaninvariant för användning i tropiska länder, för de antas tåla värmen bättre.

Åke Johanssons kompendium "Kaniner som produktionsdjur" har också en del matnyttigt.

loopita

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 11:41 »
Måste bara flika in och fråga vart jag köper K.G Roos bok och kompendiet av Åke Johansson? Jag går också i tankar att föda upp kaniner för husbehov och har läst det mesta på denna sida men skulle gärna vilja ha lite mer literatur innan jag sätter igång.
Litet kollektiv i underbart gammalt hus mitt i skogen, med sällskap av en hund och två katter

matterik

« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 12:02 »
Måste bara flika in och fråga vart jag köper K.G Roos bok och kompendiet av Åke Johansson?
Jag hittade K.G Roos Bok på biblioteket.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 12:04 »
KG Roos bok heter Kaniner. Slutsåld. Finns möjligen på välsorterade bibliotek, (de kan beställa från andra om de inte har själva). Kan också hittas på Tradera o likn.

Kompendiet finns här http://come.to/kaf (klicka på materiallagret)

loopita

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-09 kl 09:55 »
Tack, jag ska ge mig till biblioteket och leta. Jag hittade kompendiet oxå men det verkar som de bara säljer till medlemmar :-\ Men om man frågar snällt så kanske...
Litet kollektiv i underbart gammalt hus mitt i skogen, med sällskap av en hund och två katter

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 24 aug-09 kl 11:44 »
Jag ringde i juni och de skickade. Jag är inte medlem.

matterik

« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 22:06 »
Nu har jag även skaffat mig en belgisk jätte hane och en fransk vädur hona. Så jag har totalt 6 kaniner plus en liten en. Med min belgiska jätte är jag lite fundersam. Jag ser aldrig att han äter från höhäcken. Jag har gjort den av trådback som är 35x35 mm tror jag i maskstorlek. Jag har gett honom torkade nässlor också som han ratar. Men rabbfor älskar han. Jag gav honom först 2 dl rabbfor per dag, men ökade det efter råd från en erfaren uppfödare till 3 dl rabbfor per dag. Vet inte om det är för mycket. Har också hört på detta forum att belgisk jätte dricker 1.5 l - 2 l per dag vilket låter väldigt mycket. Men jag är fundersam eftersom han har så stor nos kanske det är svårt för honom att ta ut höet. Är det någon som har erfarenhet av höhäckar för belgisk jätte. Min jätte är född i april precis som min vädur. De är alltså inte vuxna ännu.

Jag har också funderat lite över det där med hur det blir till våren. Jag har insett att om man förlorar något djur så går det nog inte att få ett nytt förrän till hösten eller sommaren när folk har fått nya kullar. Svårt att köpa djur i januari, februari antar jag. Så därför är det väl bra att ha lite redundans som kaninuppfödare. Jag har alltså nu 6 kaniner, en angora/rex, en rex/tyringer, en dvärgvädur, en gotlandskanin, en belgisk jätte och en fransk vädur.

Ganska roligt att se skillnaden på dessa. Jag menar de har alla sina karaktärsdrag och det går liksom inte att säga att bara storleken räknas tror jag.

När det gäller ungdjursburar till våren så tänkte jag använda kompostgaller+kycklingnät. Detta pga att det blir så jobbigt att ha massa stora burar stående på tomten när de inte används. Men i längden kanske det ändå blir att man får tillverka burar för ungdjuren. Jag tänkte att man kunde använda kompostgaller för att göra en bur bestående av 6 galler. Två för en långsida. Två för botten och två för andra långsidan och sedan ett galler på varje gavel. Taket kan bestå av en eller två plåtar som man lägger på. allt sätts i hop med ståltråd. Jag tänkte alltså göra burar som inte hade något trä i sig alls. Sidorna täcks med kycklinggaller när ungdjuren är små.

Det här med att ta flera kullar per år och hona komplicerar ju saken. Då måste man ha en massa ungdjursburar. Sen när de blir större måste man ju separera honor och hanar, blir ännu fler burar. Verkar i slutändan att om man har 3 honor och tar 2 kullar per år och hona alltså 6 kullar så får man kanske lov att ha åt minstone 6 ungdjursburar för de små och när de blir större då man måste sära på honor och hanar skulle det innebära att man totalt behöver 12 ungdjursburar. Om man gör dem av 6 kompostgaller var behöver man alltså 72 kompostgaller, oj det tar faktiskt en hel del plats även ihoppackat. Det blir då cirka 1800 kr på jula. sen får man lägga till kostnad för ståltråd och kycklingnät. Hmm är detta genomförbart eller är jag ute och cyklar.

gustos

« Svar #8 skrivet: 02 sep-09 kl 07:56 »
Som komplett nybörjare är jag väldigt tacksam att Åke Johansson sammanställt kompendiet "Kaniner som produktionsdjur", där finns en hel del angående det mesta som rör produktionsuppfödning. Mitt exemplar inköptes på en av skaf arrangerad utställning.

matterik

« Svar #9 skrivet: 06 sep-09 kl 14:56 »
Jag har en dvärgkanin som kissar och skiter i bolådan. Jag har typ betesbur med en bolåda. Hon väljer att kissa och skita i bolådan istället för i gräset. Vilken jobbig kanin. Vad ska man göra. Jag har sett på en internationell sida att man ska stänga till bolådan så att de tvingas välja en toalett utanför och sedan öppna när toaletten finns så jag har satt för bolådan nu men om jag känner denna kanin rätt så kommer hon fortsätta att kissa och skita i bolådan.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #10 skrivet: 07 sep-09 kl 13:42 »
Bolådan luktar ju säkert toa nu, även om du gör rent inne i den. Kanske kan du sätta ut den bolådan på gräset och fixa en annan som bolåda?  :) Alternativt ta lite kissigt strö från bolådan och lägga i ett hörn på gräset istället och sen ta bort bolådan från sin gamla plats och fixa en bolåda som inte luktar kiss och sätta i ett annat hörn i innedelen på buren?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser