Nu har jag även skaffat mig en belgisk jätte hane och en fransk vädur hona. Så jag har totalt 6 kaniner plus en liten en. Med min belgiska jätte är jag lite fundersam. Jag ser aldrig att han äter från höhäcken. Jag har gjort den av trådback som är 35x35 mm tror jag i maskstorlek. Jag har gett honom torkade nässlor också som han ratar. Men rabbfor älskar han. Jag gav honom först 2 dl rabbfor per dag, men ökade det efter råd från en erfaren uppfödare till 3 dl rabbfor per dag. Vet inte om det är för mycket. Har också hört på detta forum att belgisk jätte dricker 1.5 l - 2 l per dag vilket låter väldigt mycket. Men jag är fundersam eftersom han har så stor nos kanske det är svårt för honom att ta ut höet. Är det någon som har erfarenhet av höhäckar för belgisk jätte. Min jätte är född i april precis som min vädur. De är alltså inte vuxna ännu.
Jag har också funderat lite över det där med hur det blir till våren. Jag har insett att om man förlorar något djur så går det nog inte att få ett nytt förrän till hösten eller sommaren när folk har fått nya kullar. Svårt att köpa djur i januari, februari antar jag. Så därför är det väl bra att ha lite redundans som kaninuppfödare. Jag har alltså nu 6 kaniner, en angora/rex, en rex/tyringer, en dvärgvädur, en gotlandskanin, en belgisk jätte och en fransk vädur.
Ganska roligt att se skillnaden på dessa. Jag menar de har alla sina karaktärsdrag och det går liksom inte att säga att bara storleken räknas tror jag.
När det gäller ungdjursburar till våren så tänkte jag använda kompostgaller+kycklingnät. Detta pga att det blir så jobbigt att ha massa stora burar stående på tomten när de inte används. Men i längden kanske det ändå blir att man får tillverka burar för ungdjuren. Jag tänkte att man kunde använda kompostgaller för att göra en bur bestående av 6 galler. Två för en långsida. Två för botten och två för andra långsidan och sedan ett galler på varje gavel. Taket kan bestå av en eller två plåtar som man lägger på. allt sätts i hop med ståltråd. Jag tänkte alltså göra burar som inte hade något trä i sig alls. Sidorna täcks med kycklinggaller när ungdjuren är små.
Det här med att ta flera kullar per år och hona komplicerar ju saken. Då måste man ha en massa ungdjursburar. Sen när de blir större måste man ju separera honor och hanar, blir ännu fler burar. Verkar i slutändan att om man har 3 honor och tar 2 kullar per år och hona alltså 6 kullar så får man kanske lov att ha åt minstone 6 ungdjursburar för de små och när de blir större då man måste sära på honor och hanar skulle det innebära att man totalt behöver 12 ungdjursburar. Om man gör dem av 6 kompostgaller var behöver man alltså 72 kompostgaller, oj det tar faktiskt en hel del plats även ihoppackat. Det blir då cirka 1800 kr på jula. sen får man lägga till kostnad för ståltråd och kycklingnät. Hmm är detta genomförbart eller är jag ute och cyklar.