Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunnsborrning - kostnad?  (läst 18912 gånger)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Brunnsborrning - kostnad?
« skrivet: 22 aug-09 kl 22:57 »
I en annan del av forumet skrevs det att en brunnsborrning går på runt 100 000 kr, djupet påverkar förstås priset. Och om jag förstått det rätt så är det skillnad i pris om man borrar direkt i berget eller inte. Jag har tidigare hört att det kostar ca 50 000 kr, men prisuppgiften är några år gammal. Jag har i min budget räknat med 50 000 - 60 000 kr till detta och blev, efter att ha läst idag på forumet, lite fundersam.

Den tilltänkta tomten består av synligt berg på vissa ställen. Det finns flera sjöar, tjärn och bäckar väldigt nära och även höga berg runt om, så området är vattenrikt.

Jag vet att det är svårt att gissa men behöver man borra djupt?

Hur mycket har era brunnar kostat att borra och hur djupt har det då varit? Har det varit på berg eller i jord (ner till berg)?


Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 02:38 »
Min tomt på landet har nog ungefär samma miljö som din som det låter på beskrivningen. Där borrade dom ganska djupt men sen fick jag 1500timliter med så :P Det gick på 40 000kr så inte så farligt. Men det är VERKLIGEN värt att ta in offerter från alla brunnsborrare som finns i närheten för priset varierar väldigt. Att borra i berg kostar en fjärdedel eller nåt sånt mot att borra i jord/grus mm.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 21:40 »
Min tomt på landet har nog ungefär samma miljö som din som det låter på beskrivningen. Där borrade dom ganska djupt men sen fick jag 1500timliter med så :P Det gick på 40 000kr så inte så farligt. Men det är VERKLIGEN värt att ta in offerter från alla brunnsborrare som finns i närheten för priset varierar väldigt. Att borra i berg kostar en fjärdedel eller nåt sånt mot att borra i jord/grus mm.

Priset var helt ok. Tänk om jag kunde komma ner till den kostnaden på den tilltänkta tomten... Så det skiljer så mycket om det är berg eller inte. Har börjat kolla in vilka som finns i mitt närområde så jag kan börja ta in offerter om jag får köpa stället och får bygglov där.

Har du en gårdspump eller hydrofon (heter det väl?) för att få upp vattnet?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 21:53 »
Vi har också berg i dagen både här och där, men precis där vi borrade var det av någon ........ anledning 32meter ner till berget. Osis, när  vi väl var nere i berget kom det första vattnet vid 67meter och vi fick först vid 97 meter hyggligt tillrinning. Så det blev en dyr borrning. Det hänger en enfas grundfos därnere nånstans och så har vi en hydropress på 1000L i källaren.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 22:24 »
Vi har också berg i dagen både här och där, men precis där vi borrade var det av någon ........ anledning 32meter ner till berget. Osis, när  vi väl var nere i berget kom det första vattnet vid 67meter och vi fick först vid 97 meter hyggligt tillrinning. Så det blev en dyr borrning. Det hänger en enfas grundfos därnere nånstans och så har vi en hydropress på 1000L i källaren.

Vilken otur ni hade. Att det var en sådan skillnad i terrängen?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-09 kl 22:28 »
Vilken otur ni hade. Att det var en sådan skillnad i terrängen?



Ja, shit happens
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-09 kl 22:47 »
Tomten jag önskar köpa består bla av en klipphylla där jag tänkt att både brunnen och stugan ska vara. Om nu brunnsborraren tycker platsen är lämplig så ska det väl inte behöva bli en alltför djup brunn.

Frågan är om jag ska våga satsa på att betala per meter (för det kan man väl göra?) eller nappa på ett fast pris. Jag har svårt att lita på folk och funderar på om företaget borrar djupare än det behövs bara för att tjäna mer pengar. Finns vattnet väldigt grunt så spar jag pengar som jag hellre lägger på bygget.



Edit: Stavfel
« Senast ändrad: 23 aug-09 kl 22:50 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

stedevil

  • Inlägg: 362
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #7 skrivet: 23 aug-09 kl 23:45 »
Hittar man någon borrare som verkar ärlig (bra referenser mm) hade ju jag gått på löpande pris. I fastpriset ingår ju vanligen "försäkring" så att borraren själv inte går med förlust. Och det kostar ju dem också mer att borra djupare så väldigt hög motivation att "blåsa dig" med för djupt hål tror jag inte det finns. Det är ju också väldigt billigt förhållandevis att borra i fast berg (vilket det garanterat är i slutet) så det rusar ju inte iväg i pengar för några meter extra. Det dyra är ju i början i vilket fall.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #8 skrivet: 24 aug-09 kl 00:43 »
Hittar man någon borrare som verkar ärlig (bra referenser mm) hade ju jag gått på löpande pris. I fastpriset ingår ju vanligen "försäkring" så att borraren själv inte går med förlust. Och det kostar ju dem också mer att borra djupare så väldigt hög motivation att "blåsa dig" med för djupt hål tror jag inte det finns. Det är ju också väldigt billigt förhållandevis att borra i fast berg (vilket det garanterat är i slutet) så det rusar ju inte iväg i pengar för några meter extra. Det dyra är ju i början i vilket fall.

Ok, då kan jag vara rätt lugn då. Jag får jämföra offerterna och se vilka priser de ger för de båda alternativen.

 
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #9 skrivet: 24 aug-09 kl 05:18 »
Jag har en liten hydrofor :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #10 skrivet: 24 aug-09 kl 15:33 »
Halaj!

Min brunn kostade 37 000 Kr för några år sedan.
I detta fasta pris ingick en grundfospump och hydropress och 50 m PEM-slang och tillhörande kopplingar.
De borrade alltid minst 60 m och max 100 m. om inget vatten så hydraulisk sprängning för att spräcka berget, men forfarande samma pris.
Jag fick vatten på 42 m med en tillrinning på 2 m3/h.

//T

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #11 skrivet: 24 aug-09 kl 22:58 »
Halaj!

Min brunn kostade 37 000 Kr för några år sedan.
I detta fasta pris ingick en grundfospump och hydropress och 50 m PEM-slang och tillhörande kopplingar.
De borrade alltid minst 60 m och max 100 m. om inget vatten så hydraulisk sprängning för att spräcka berget, men forfarande samma pris.
Jag fick vatten på 42 m med en tillrinning på 2 m3/h.

//T


Det var billigt. Hade du nära ner till berget då?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #12 skrivet: 24 aug-09 kl 23:04 »
Nu känner jag mig lite lugnare när jag läser vad ni har betalat. Min kalkyl var nog inte så fel. Troligtvis blir det en del pengar över till annat som jag behöver till bygget.   :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #13 skrivet: 24 aug-09 kl 23:47 »
Det var billigt. Hade du nära ner till berget då?

Halaj!

10 cm.

Angående placeringen av brunnen sa han:
Jag har jobbat med detta i 20 år och har kommit fram till att det är stört omöjligt att utifrån topografin veta var det är nära till berg och inte.

Inget fuffens med priset, utan helt vitt.
 
//T

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #14 skrivet: 24 aug-09 kl 23:50 »
Angående placeringen av brunnen sa han:
Jag har jobbat med detta i 20 år och har kommit fram till att det är stört omöjligt att utifrån topografin veta var det är nära till berg och inte.

Precis och vi hade otur, 92tkr gick det hela på.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Brunnsborrning - kostnad?
« Svar #15 skrivet: 25 aug-09 kl 00:06 »
Jo, jag får vara tacksam att det finns berg i dagen på tomten. Värre är det på de två nästföljande ställena som ev står på tur, om det inte blir aktuellt på denna plats.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser