Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stomme till Friggebod  (läst 9993 gånger)

Dagg

Stomme till Friggebod
« skrivet: 21 aug-09 kl 17:08 »
Hej! Har gått och funderat på att bygga mig en liten bod...Tanken är att använda den till förvaring och ev. extra hönshus. Färdiga bodar är alldeles för dyra för detta ändamål med en massa extra "krafs" jag inte behöver. För att göra jobbet lite smidigare funderade jag på att köpa BYGGMAX "regelstomme" för strax under 7000:- och sedan fixa resten själv. Jag är hyfsat händig när det gäller snickrandet...men kanske inte alltid så prismedveten  ;D...Är det ett bra pris eller är det bättre att köpa virket och såga till själv? I priset ingå skruv osv. Vad säger ni- ska jag slå till?

//Dagg

Huggorm

• Gäst
SV: Stomme till Friggebod
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 18:18 »
Jag tycker nog att den ligger ganska hyggligt i pris. Du slipper en ruskig massa sågande, alla spillbitar och funderande. 70mm isolering är inte väldigt bra om du skall ha det uppvärmt, men som hönshus är det kungligt. Och tänk så snabbt du blir färdig, skall du göra samma regelstomme själv utan tidigare erfarenhet lär det ta tio gånger så lång tid, och inte bli lika bra.

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-6001.aspx

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 21 aug-09 kl 18:22 »
Apdyrt. Men visst, det kan ju vara praktiskt att köpa färdigt för att bara smälla ihop.

... fast praktiskt tycker jag inte att det är. *snål*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dagg

« Svar #3 skrivet: 21 aug-09 kl 19:10 »

Men tid är pengar...  ;)

Jag tilltalas också av att slippa en del sågande och spill, men vill ju inte betala överpris såklart...

Någon som använt stommen?

/Dagg

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 19:25 »
Tycker det verkar vettigt. Som sagt tid är pengar och det kommer ändå ta många timmar innan du är färdig med hela huset.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 20:06 »
Apdyrt. Men visst, det kan ju vara praktiskt att köpa färdigt för att bara smälla ihop.

Har du räknat på vad materialet kostar om man köper det löst då?

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 20:17 »
Men tid är pengar...  ;)

Jag tilltalas också av att slippa en del sågande och spill, men vill ju inte betala överpris såklart...

Ja, jag uppfattade inte att du var i akut förvaringsnöd, utan snarare att du fnulade lite på ett projekt. Men det förstås, är det brådis så är det ju (tyvärr) tvunget att spara tid på alla sätt. Fast då hade jag nog sparat all möjlig tid och hittat en snickare som smällt ihop möget på en halv kafferast i stället. :)

Har du räknat på vad materialet kostar om man köper det löst då?

Nä, det har jag inte. Borde jag göra det, tycker du? Det skulle väl snarast ligga i bodbyggarens intresse att räkna på i vilket härad notan hamnar beroende på var materialet köps?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 21 aug-09 kl 21:18 »
Men uttalar man sig i termer om apdyrt så kanske man har något att jämföra med?

Varför ska det behöva hetta till så här.  :-\ Om nu någon ställer en fråga så är det väl fantastiskt trevligt om någon kunde uppskatta materialkostnaden så vi har nått att jämföra med.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 aug-09 kl 21:43 »
Ja, virke är faktiskt allt annat än gratis, och jag tror inte man sparar många kronor på att köpa lösvirke och bygga motsvarande stomme. Dessutom är det svårt att få med sig exakt rätt mängd virke i ett lass, antingen får man för lite och får köra en gång till eller så blir det för mycket och blir över. Jag brukar mest få för lite, men fasadpanel har jag en del kvadratmeter överblivet liggande som jag inte vet vad skall göra med  :-\

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 21:44 »
Hur ska stommen vindstabiliseras? Med metallband eller nåt ditåt?

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 aug-09 kl 22:04 »
Efter lite löst räknande kan jag medge att materialkostnaden skulle bli omkring halva priset om man köpte det löst. Men som sagt gäller det att räkna noga på brädlängder så man får så lite spill och så få transporter som möjligt. Sedan är det ju så att fönster, dörrar, tak, innerväggar, ytterväggar, golv och så vidare är det som springer iväg i pris

Dagg

« Svar #11 skrivet: 22 aug-09 kl 09:33 »
Oj, här var det livat! Tack för alla svar.

Förhoppningen är att kunna vigga lite virke till det yttre och inre av en kompis. Men själva stommen vill jag gärna ha "i ett"...och på plats samtidigt.

//Dagg

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 22 aug-09 kl 09:48 »
Men uttalar man sig i termer om apdyrt så kanske man har något att jämföra med?

Varför ska det behöva hetta till så här.  :-\ Om nu någon ställer en fråga så är det väl fantastiskt trevligt om någon kunde uppskatta materialkostnaden så vi har nått att jämföra med.

Har det hettat till?  ??? Jag anser att det är just apdyrt att köpa "paketlösningar". Andra tycker att kostnaderna är rimliga (och tycker man det så kanske man oxå har något att jämföra med?  ;) ). Det var väl inte mer med det? Frågan handlade ju faktiskt inte om ifall andra kunde räkna ut vad samma bod skulle kosta om materialet köptes löst.

Men själva stommen vill jag gärna ha "i ett"...och på plats samtidigt.

Men då så! Fördelarna att köpa i paket överväger för din del. Då är det inte mycket att tveka om. All lycka med bygget!!  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 22 aug-09 kl 10:40 »
Efter lite löst räknande kan jag medge att materialkostnaden skulle bli omkring halva priset om man köpte det löst. Men som sagt gäller det att räkna noga på brädlängder så man får så lite spill och så få transporter som möjligt. Sedan är det ju så att fönster, dörrar, tak, innerväggar, ytterväggar, golv och så vidare är det som springer iväg i pris
Jag är inte förvånad, de som bygger den färdiga stommen skall ju trots allt också ha betalt, det är inte bara virket i stommen som kostar.
Så totalt sett med virke, vinkelbeslag och skruv blir det nog hälften så dyrt att göra den själv i alla fall.

Och spill, jag vet inte om man ska tänka så, förr eller senare behöver man just en liten 70 centimeters stump, vi sparar allt spill och förr eller senare har det alltid kommit till användning. Men då vill det ju sig också att man har nånstans att förvara det sålänge.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dagg

« Svar #14 skrivet: 22 aug-09 kl 11:27 »
[quote author=Kimma link=topic=72967.msg595148#msg595148 date=1250930423

Och spill, jag vet inte om man ska tänka så, förr eller senare behöver man just en liten 70 centimeters stump, vi sparar allt spill och förr eller senare har det alltid kommit till användning. Men då vill det ju sig också att man har nånstans att förvara det sålänge.
[/quote]

Definitivt en poäng...

//Dagg

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #15 skrivet: 22 aug-09 kl 11:30 »
Hmm... Vet inte om det blir hälften av kostnaden att bygga själv. Skulle gissa på en tredjedel. Det är nog värt att räkna på innan du köper. Dessutom tycker jag att golvreglarna är underdimensionerade. Skulle aldrig bygga med 45*95 utan gå upp till minst 45*120 men gärna grövre ändå. Kanske inte spelar så stor roll i ett hönshus men känns som att det kan bli merjobb med plintar och markberedning när det är så klent som 45*95. Bara en tanke :)

Dessutom är ju det du köper i paketet det lätta jobbet så att säga. Det enda lite knepiga om man inte är van i det paketet är väl takstolarna. Resten kan du ju absolut göra utan problem själv, kan ju tillochmed ta illustrationen av deras stomme som mall :) Men om du ska spara tid så är det ju ett bra alternativ att köpa paketet. Men som sagt. två man a tre timmar för att montera stommen låter jättefort och smidigt. Men då har dom inte räknat på nåt annat. Som markberedning, plintar, panel, takbeklädnad, fönster, dörr osv osv. Så vet ärligt talat inte hur mycket tid du sparar...

Kan du bygga själv så skulle jag göra det så får du ner kostnaden avsevärt och troligen en bättre stomme :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 aug-09 kl 12:37 »
Hmm... Vet inte om det blir hälften av kostnaden att bygga själv. Skulle gissa på en tredjedel. Det är nog värt att räkna på innan du köper. Dessutom tycker jag att golvreglarna är underdimensionerade. Skulle aldrig bygga med 45*95 utan gå upp till minst 45*120 men gärna grövre ändå. Kanske inte spelar så stor roll i ett hönshus men känns som att det kan bli merjobb med plintar och markberedning när det är så klent som 45*95. Bara en tanke :)

Håller med, det är ju risk att det skall svikta om man inte skruvar spånskivorna, råsponten eller vad man skall ha för golv väldigt tätt

Byggstommar.se

« Svar #17 skrivet: 30 dec-09 kl 14:18 »
Hej

Jag håller med angånde dimensionerna, boden är lite underdimensionerad i bjälklaget framför allt.
Sen är det bara väggaarna som är hopsatta golv och takstolar får man sättahopp själv, kan var lite bökigt. Finns andra stommar som är ihopspikade takstolar bjälklag och kraftigare framför allt.(sök på byggstommar i google)

Alternativet är nog annars bättre att åka och köpa virket säjv på bygghandeln och börja kapa själv, då får ni den i de dimensioner ni önskar. Lite krafigare reglar kostar inte så mycket extra, det är isolering som ska fylla ut reglarna som gör det dyrare också.
Samma storleksmässigt, om man gör stommen 15m2 eller 20m2  kostar häller inte så mycket mera. Men panel tak isolering osv gör att det blir rejält dyrare.

Köp material och bygg i lösvirke om du har tiden och viljan!!(annars köp halvfabrikat)

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 dec-09 kl 21:21 »
Stommen är ju nästan det roligaste att bygga i alla fall. Synd man inte kan köpa listning och målning som halvfabrikat i stället  ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 30 dec-09 kl 22:54 »
Jag smällde ihop en  10 kv för 1100 och då sprack budgeten med en hundring.  Fick allt virket om jag plockade från ett rivningsobjekt.  Plåttaket är nytt, det var där pengarna gick + färg och spik.
Skulle jag vilja ha fönster, hade jag kunnat fixa det för några hundringar.

Byggsatser är bekvämt, men kostar, och så försvinner ens eget inflytande på arkitekturen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser