Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anlägga grönsaksland på betesmark  (läst 2436 gånger)

lotta olausson

• Norrbotten
anlägga grönsaksland på betesmark
« skrivet: 21 aug-09 kl 15:54 »
Hej!
Nu behövs det tips från er som gjort detta förrut!

Har insett att mitt nuvarande grönsaksland är för litet och skall få använda en del av min hyresvärds åker till att anlägga ett större. Hyresvärden har just nu marken till fårbete, men den skall plöjas i höst för att odlas vall på nästa säsong.

Jorden är typisk kustnorrlänsk mjäla jord= tung och kall på våren.

Gissningsvis hade det bästa varit att vända upp all jord och plantera gröngödslingväxter där nästa säsong  - men jag är helt enkelt för otålig för det. Min plan är således såhär:

Gräva upp (jordfräsa) blanda ner torv, träaska, löv och lite från gödselstacken och låta det stå till sig under vintern. Sedan bara försiktigt vända ner lite mer gödsel i vår. Vad tror ni? skall jag göra på något annat sätt? Ideer?

Lotta

Kalle Kakelugn

• Gäst
SV: anlägga grönsaksland på betesmark
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 16:22 »
ska också ta upp mer odlingsjord nästa år , jag tänker upphöjda bäddar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 21 aug-09 kl 19:33 »
Låter väl som en bra plan! Rensa så mycket ogräs som möjligt när du ändå håller på, samt blanda i massor med organiskt material (torv, löv, gräsklipp, kompost) och gödsel så blir det säkert toppen. Vet inte om det finns någon anledning att spara gödsling till våren?

lotta olausson

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 22 aug-09 kl 12:15 »
Jag hade också tänkt mig bäddar, så får man ju lite extra värme på våren.

Och så blir det nog bara att gräva ner så mycket organiskt material jag bara kan få tag på.

Lotta

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser