Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Islänsk fårhund  (läst 2487 gånger)

Gunhild

Islänsk fårhund
« skrivet: 21 aug-09 kl 08:24 »
Är det någon här som har erfarenhet av isländsk fårhund? Letar efter en valp men det verkar inte finnas i södra Sverige.

Birgit

SV: Islänsk fårhund
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 08:31 »
Jag och Gimskogen har Islänningar. Är inne på min andra och trivs bra med dem.
Såg själv en på Blocket från Göteborgs-hållet som hade valpar nu.
Har själv planerat att plocka in en från Island under hösten, då jag ska dit.

Gunhild

« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 20:07 »
Man får väll fortsätta leta eller vänta. Men det är ju jobbigt när man blir valpsugen.

Vet du om det är svårt att sälja valparna efter hundarna?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 20:16 »
men måste valpen komma från södra sverige? det finns kanske uppfödare längre norrut, huvudsaken är ju trots allt att kenneln är bra och inte att den ligger runt knuten. vi åkte 1000 km enkelväg för att hämta 2 av våra 3 hundar, dvs 4000 km sammanlagt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 21:10 »
En isländsk fårhund, hur är den som vallare kontra andra raser??? Jag såg den där annonsen och tycker hunden är jättefin men så stod där att den hade vallningsegenskaper som gick att träna upp? Är det bara jag som är ordstirrande eller hur är det med deras vallning???
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Birgit

« Svar #5 skrivet: 24 aug-09 kl 10:27 »
Vallegenskaperna varieriar. Dels för att hundarna är individer (gäller även bc), dels för att vissa enbart avlar på utseende (tyvärr) men alla har det i sig mer eller mindre.
Även om en hund har vallegenskaper, är den inte som valp full lärd. Däremot vallar inte en islänning som en bc. Det är en helt annan typ av hund. Så den ska inte tränas med bc instruktörer.
Framförallt är det viktigt med lydnadsträning av valpen, så kommer man väldigt långt utan hjälp. En islänning är en social, glad och positiv hund. Vill alltid vara med och vill vara till lags. Den är som regel fullständigt avslappnad när den inte jobbar, men pigg och alert. Tämligen okomplicerade hundar, som funkar bra som gårds/sällskapshund också. Duktiga på att vakta höns och andra smådjur i trädgården också.
Vad personerna bakom annonsen menade är väl närmast att de själva inte vallar med sina hundar.

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 24 aug-09 kl 17:55 »
Okej, då förstår jag bättre. Jag har väldigt liten kunskap om rasen men fick för mig att den var just en vallare därför blev jag så förvånad men kände att jag har nog missat nåt där och då förstår jag ju.
Tack Berit! :-*
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser