Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodra hönsen och kycklingarna med ägg?!  (läst 11847 gånger)

Saffran

Utfodra hönsen och kycklingarna med ägg?!
« skrivet: 21 aug-09 kl 07:36 »
Jag är en relativt nybliven höns och kycklinägare ;D

Jag har läst en hel del tips om foder på det här forumet, b la att man kan ge kokt ägg till kycklingarna...
Mina kycklingar har inte varit speciellt intresserade, men unghönsen älskar det!!!

Nu till min fråga: I Karin Neuschuts bok "Höns" läser jag att ägg inte får användas i höns- eller kycklingfoder. 

Gäller det verkligen för höns i liten skala, dvs. för äggproduktion till det egna hushållet?

/Maria   
*Maria*

barbros

SV: Utfodra hönsen och kycklingarna med ägg?!
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 14:42 »
Hej.
Ger alltid nykläckta kycklingar  mosad kokt äggula och dom verkar må bra av det.

Barbro

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 22 aug-09 kl 14:29 »
Jag tror det har med smittspridning (salmonella? eller något annat?) att göra och då är det nog i så fall ingen fara att ge kycklingarna ägg från de hönor som de ändå går/ska gå tillsammans sedan.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Saffran

« Svar #3 skrivet: 22 aug-09 kl 16:01 »
Tack för era svar!

Ja, det var ungefär det jag misstänkte... Då ska jag fortsätta att ge dom ägg ;D
*Maria*

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 02 sep-09 kl 17:03 »
Får och får.  ::)
Har du höns, och äter deras ägg själv, ska väl ingen annan lägga sig i vad de får att äta.  ;)

Ska du sälja ägg till andra, så tycker jag att man får ha en annan nivå på det hela.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 17:07 »
Ger man sina egna höns att äta av sina egna ägg så kan de väl knappast få någon smitta som de inte redan har.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 06 sep-09 kl 17:39 »
Att man inte ska ge ägg är nog antagligen menat från andra höns än sina egna eftersom ägg och äggskal kan innehålla smitta. Köper man tex. avelsägg får man desinfektera dom om man ska vara säker på att inte få in något smittämne.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Anso1971

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 06 sep-09 kl 20:01 »
Vilka sjukdomar smittar via äggskal, tex om man köper avelsägg?

Vilka sjukdomar smittar via innehållet om innehåller är rått? Och vilka smittor överlever tillagning om man tex ger kokt äggula?

Någon som vet?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-09 kl 20:13 »
Ingen aning faktiskt. Kanske man kan få reda på det via SVA:s hemsida. Kollade precis på deras sida. Man kan söka på smitta via ägg så kommer en del uppgifter om det upp.
« Senast ändrad: 06 sep-09 kl 20:17 av Kålrabbis Mamma »

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-09 kl 16:12 »
Karin N. menar kanske att ägg får inte förekomma i foder du köper som t.ex. Start-,Allfoder.

Jag ger mina kycklingar hårdkokt "12min." ägg, även till ankungar, gåsungar, underlater osv. det är ett bra foder som man har anv. i gamla dagar också och då även korn-, havregryn och komjölk.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 24 jan-10 kl 20:13 »
Kan man ge hönsen även äggvitan på det kokta ägget?

Till kycklingar tar jag bara gulan eftersom den innehåller mest nyttigheter men när jag har mer ägg än jag kan göra av med brukar jag koka dem och ge den till hönsen och då känns det inte bra att kasta bort all vita.

Hönsen gillar även vitan men är det olämpligt att ge dem den?
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-10 kl 11:03 »
Man kan ge hela ägget utan problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser