Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta bärbuskar?  (läst 7508 gånger)

johena

• Dalarna
flytta bärbuskar?
« skrivet: 20 aug-09 kl 22:10 »
jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att flytta gamla bärbuskar?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: flytta bärbuskar?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 09:04 »
Ja, det här undrar jag också över. Jag har tre gamla buskiga och risiga krusbärsbuskar som står mitt på (!) tomten till följd att man ständigt river sig på benen när man går förbi. De skulle jag vilja flytta. Sen har vi en häck (!) av svartvinbärsbuskar som står runt en uteplats som vi skall göra om. Vad händer om man flyttar dessa buskar? Skall man klippa ner buskarna helt vid flytt?
Hälsningar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 02:31 »
Sen har vi en häck (!) av svartvinbärsbuskar som står runt en uteplats som vi skall göra om. Vad händer om man flyttar dessa buskar? Skall man klippa ner buskarna helt vid flytt?
Hälsningar Ylva

Hej! Du behöver inte klippa ner buskarna vid flytt. Jag har flyttat stora vinbärsbuskar utan problem. Bär blev det dessutom sommaren efter flytt (flytta dem nu om du har möjlighet). Klipp inte ner dem - om du annars inte skulle ha gjort det (om buskarna inte är gamla och behöver föryngras menar jag). Lycka till - önskar A
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

Jonte

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 21:38 »
Funderar på att flytta två krusbärsbuskar jag med. Hur sent på året kan man göra det innan det blir för kallt? Jag bor nästan mitt i Sverige, i Hälsingland.

/Jonte

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 22:18 »
Jag planerar också flyttning av mina bärbuskar. Har läst att det är bäst att göra det på hösten när de fällt bladen.

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-09 kl 00:45 »
Funderar på att flytta två krusbärsbuskar jag med. Hur sent på året kan man göra det innan det blir för kallt? Jag bor nästan mitt i Sverige, i Hälsingland.

/Jonte

För sent för att flytta dem är det när det inte längre går att gräva i marken :-)
Bärbusken vilar nu fram tills tidigt i vår.

I all välmening / A
En konstnärlig ungdomlig kvinna , en snäll och trevlig hund och en halvgammal Saab

masa

• -
« Svar #6 skrivet: 18 sep-09 kl 15:53 »
Vänta tills buskarna är avlövade innan du flyttar dem. Klipp ned ca 1/3 av grenarna (det skall man göra ändå) ta av de som är äldst, dvs. de som har mörkast stammar. Om det sedan under våren är några grenar som inte vill komma i gång, så ta bort dem. Håll ogräsfritt under buskarna, gödsla inte för mycket, täck med halm eller flis så att ogräset inte kommer upp.

hasteus

« Svar #7 skrivet: 20 sep-09 kl 17:41 »

Bara för att säga motsatsen....

Jag har flyttat ett antal svarta/röda/krus senaste månaden och valt att inte klippa ner några grenar alls detta året för att de behöver grönmassan för att utveckla nya rötter. Än så länge ser dom glada ut, tom ett par små krusbärsstammar som nästan inte fick med sig någon rot alls.

En kolonigranne klippte av grenar och satte en stund i vatten i mars innan hon planterade ut dom i maj, fungerade bra.

masa

• -
« Svar #8 skrivet: 26 sep-09 kl 18:38 »
Man bör nog klippa ned bärbuskar årligen för att föryngra grenbeståndet och därmed få bättre skörd.
Att spara grenar för att få mer grönmassa för att försörja rötterna, låter lite bakvänt. På våren när buskarna börjar växa finns ingen grönmassa, utan det är rötterna som står för växtenergin.

Krus- och vinbär har ett enormt rotsystem och när man gräver upp en buske för att flytta den, gräver man av stora mängder med rötter. Eftersom det råder en balans mellan mängden grenar och rotmassan, bör man reducera grenantalet när man har reducerat mängden rötter.

Nu är bärbuskar mycket livskraftiga och kan tåla mycket misshandel, man kan sticka grenstumpar i jorden och de rotar sig ganska gärna, men skall man flytta en stor gammal buske anser jag att man bör reducera grenantalet.

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 29 sep-09 kl 04:29 »
Man bör nog klippa ned bärbuskar årligen för att föryngra grenbeståndet och därmed få bättre skörd.

Kanske uppstår nu lätt ett missförstånd? 
Att klippa ner vinbärsbuskar varje år ger garanterat ingen skörd alls, eftersom vinbärsbusken inte ger några bär på årsskotten (förrän nästkommande år). Jag förmodar att du talar om gallring .....

Vänligen A

masa

• -
« Svar #10 skrivet: 01 okt-09 kl 12:41 »
Ja absolut, gallring är det frågan om, 25-30 % årligen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
Staem, backabo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser