Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Horsemanship?  (läst 5295 gånger)

lantligtromantiskt

• Gäst
Horsemanship?
« skrivet: 19 aug-09 kl 23:24 »
hej.
har sysslat med hästar hela livet.ridit westernridning ,lite dresyr och lite hoppning.
men jag fastnade mest för westernridning+horsemanship.
nån mer som gillar horsemanship?

Luffsen

• -
SV: Horsemanship?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 00:34 »
Är det detsamma som NH träning?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 00:35 »
Är det detsamma som NH träning?
japp,NH betyder Natural Horsemanship.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 08:17 »
Jag bjöd min man på några timmars westernridning inkl NH och blev mycket imponerad. Känner att det är ju det här som är det enda rätta. Lugnt och fint, i samspel med hästen.
Skulle vilja lära mig mer och framförallt få in detta med mina hästar. men, tid,tid,tid. Önskar att dygnet hade flera timmar...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 18:03 »
Horsemanship för mig är sunt förnuft i den dagliga hanteringen. Inte något man lär sig på en helgkurs...  8)

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 18:27 »
Horsemanship för mig är sunt förnuft i den dagliga hanteringen. Inte något man lär sig på en helgkurs...  8)
fast ite kallar du vissa utav grejerna sunt förnuft? för vi NH folk gör ju en del konstigheter som inte kallas för sunt förnuft direkt.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 18:29 »
Jag skulle vilja lära mej mer om det, men kurserna är så jäkla dyra.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 aug-09 kl 18:36 »
Jag skulle vilja lära mej mer om det, men kurserna är så jäkla dyra.

du kan lära dig mycket via internet.
du kan börja här:
http://www.riw.se/horsemanship.htm

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 21 aug-09 kl 21:34 »
fast ite kallar du vissa utav grejerna sunt förnuft? för vi NH folk gör ju en del konstigheter som inte kallas för sunt förnuft direkt.

;D
Det var bara min definition på horsemanship. Den innehåller inte några repgrimmor, runda paddockar eller vad det nu må vara. Bara att lära sig så mycket man orkar om hästar, deras beteende, förutsättningar och behov, och agera därefter. Jag har tex haft förmånen att vid ett par tillfällen fått träna för en mkt namnkunnig dressyrtränare, som ofta börjar från marken med nya ekipage, men utan att sätta namn på de övningarna.

Men visst, hatten av för dem som lyckas sälja sunt förnuft i dyr förpackning, i vilken genre det vara må! Lite lessamt är det också att vanligt hästvett verkar vara på utdöende, annars skulle man ju inte behöva gå någon kurs i det....

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 21:44 »
;D
Det var bara min definition på horsemanship. Den innehåller inte några repgrimmor, runda paddockar eller vad det nu må vara. Bara att lära sig så mycket man orkar om hästar, deras beteende, förutsättningar och behov, och agera därefter. Jag har tex haft förmånen att vid ett par tillfällen fått träna för en mkt namnkunnig dressyrtränare, som ofta börjar från marken med nya ekipage, men utan att sätta namn på de övningarna.

Men visst, hatten av för dem som lyckas sälja sunt förnuft i dyr förpackning, i vilken genre det vara må! Lite lessamt är det också att vanligt hästvett verkar vara på utdöende, annars skulle man ju inte behöva gå någon kurs i det....

själv älskar jag uppfostran (som jag kallar horsemanship)tex att står kvar i boxen trots att dörren står på vid gavel. att stå stll när tyglarna är i backen,att backa på ett kommando utan vidröring osv...finns massa uppfostran eller trixs och lekar som man kan använda sig utav för att få en bra och pålitlig häst.
på ridskolan där vi var och red en gång för westerntränare,drog folk på läktaren andan när jag släppte ner tylarna i backen och sa SO. och gick därifrån och hästen stod kvar tills jag kom tillbaka efter mitt toalettbesök.

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #10 skrivet: 22 aug-09 kl 02:17 »
Att släppa ner tyglarna eller tömmarna på marken och hästen ska stå stilla lärde man alla skogshästar förr i värden för att man skulle kunna lasta timmer. Inget konstigt med det och man kallade det inte NH ::) .

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 aug-09 kl 09:16 »
Att släppa ner tyglarna eller tömmarna på marken och hästen ska stå stilla lärde man alla skogshästar förr i värden för att man skulle kunna lasta timmer. Inget konstigt med det och man kallade det inte NH ::) .
   Det beror nog att nh fålkett vill va för mer domm har ju utbidning men kunskapen komer vell inte från någon skola  mvh

teufel

« Svar #12 skrivet: 23 aug-09 kl 23:48 »

Det finns även inom westernridningen och kallas för "ground tie".

/P

vitryggig hackspett

« Svar #13 skrivet: 24 aug-09 kl 19:35 »
;D

Precis! :-[

vitryggig hackspett

« Svar #14 skrivet: 24 aug-09 kl 19:38 »
   Det beror nog att nh fålkett vill va för mer domm har ju utbidning men kunskapen komer vell inte från någon skola  mvh
Den lärde är inte vis. Den vise inte lärd ;D

snörom

• trägen vinner
« Svar #15 skrivet: 24 aug-09 kl 20:24 »

hur lär man hästarna det`?
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #16 skrivet: 24 aug-09 kl 22:37 »
Jag är inte så förtjust i att säga "så här ska du göra" på en chat. För det är som med all inlärning olika på olika individer. Men är man konsekvent och tränar kortare stunder som sen byggs på och att hästen förstår vad man begär av den så funkar det på de flesta hästar. Jag har en vallack som skulle kunna stå stilla en timme utan att röra ett ben. Det lärde jag mig hur man gör av förre föreståndaren på Wången; Alf Olofsson. Må han vila i frid :'(

snörom

• trägen vinner
« Svar #17 skrivet: 25 aug-09 kl 07:55 »
Jag är inte så förtjust i att säga "så här ska du göra" på en chat. För det är som med all inlärning olika på olika individer. Men är man konsekvent och tränar kortare stunder som sen byggs på och att hästen förstår vad man begär av den så funkar det på de flesta hästar. Jag har en vallack som skulle kunna stå stilla en timme utan att röra ett ben. Det lärde jag mig hur man gör av förre föreståndaren på Wången; Alf Olofsson. Må han vila i frid :'(
?

jaha, men jag menar mer praktiskt. en hund säger man ju nej till när man inte vill att de skall göra något men hur gör man med en häst
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 aug-09 kl 08:22 »
?

jaha, men jag menar mer praktiskt. en hund säger man ju nej till när man inte vill att de skall göra något men hur gör man med en häst
Tänger lågiskt   :) mvh

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 25 aug-09 kl 08:54 »
Man tränar precis som med en hund.  Ser till att hästen/hunden vet vad man begär av den och börjar med så korta stunder att den inte hinner göra fel. Har hästen lärt sig att stå still i två sekunder betyder att den ska stå still så har man något bra att bygga vidare på. Nästa gång blir det tre sekunder osv. 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 3 användare
Rosanne, Smålandstokarna, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser