Mina/Min familjs erfarenheter: *Kossor lösa på nyplanterad gräsmatta- Vi krattade och fixade till igen.
*Kossor förstörde nyplanterat trädgårdsland- Vi betalade den äldre damen för att hon skulle kunna leja in hjälp igen för att plantera om och köpa vissa nya plantor. Samt att vi satte upp stängsel runt hennes trädgårdsland för att hon skulle känna sig trygg. (Goda grannar är guld värt).
*Kossor "plockade" upp kålrötter och åt upp ärtor från ett annat trädgårdsland- Vi tog rätt på kålrötterna och krattade till (ägarna var bara ute på sitt ställe på helgerna) när vi kom med kålrötterna bestämde vi med trädgårdslandsägarna att dom kunde plocka ärtor ur vår åker istället för dom uppätna.
Tänk vad dom där kossorna kan ställa till med under de 40 åren familjen haft dom

Fåren har hittills varit så snälla

Jag bor också i kommun där fäbodbete förekommer men då är det väl fråga om släpp långt från bebyggelse? Man får väl inte låta djuren dra omkring i byar? Jag har funderat på att leta fäbod att arrendera men nu finns här för mycket björn (och vargen börjar visa sig) så jag har tänkt om. Som dom säger i grannlänet: Släpp inte fåren på skogen, det är bara Björnåtel....
För grannsämjans skull vill man väl ersätta vad djuren ställt till med oavsett om man behöver eller ej. Vi har inte velat vänta och se om man kan få böter eller inte.
Jag tror inte man skulle bli populär om man sa åt grannarna att dom får skylla sig själva om dom inte stängslat in trädgården.

Och dom där grannarna som själva har haft djur och har en viss förståelse, dom börjar dö ut nu

Mvh
Charlotte