Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djur som orsakar skada, försäkring, böter, skadogörelse  (läst 1917 gånger)

goldqueen

• Värmland
För att förpassa fråga ang. försäkring / skadereglage av djur på rymmen / skador och förgörelse från ämnet grisar,; rymmargrisar, vill jag gärna fortsätta diskussionen här. Jag önskar höra vad era erfarenheter är när djur / boskap, hemdjur / tamdjur orsakat, vad följderna blev, ersättningar, ev böter. MM.
Läs gärna diskussionen Rymmargrisar under Grisar för att få en uppfattning.

Charlotte

• -
Re:Djur som orsakar skada, försäkring, böter, skadogörelse
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 08:35 »
 Mina/Min familjs erfarenheter: *Kossor lösa på nyplanterad gräsmatta- Vi krattade och fixade till igen.
*Kossor förstörde nyplanterat trädgårdsland- Vi betalade den äldre damen för att hon skulle kunna leja in hjälp igen för att plantera om och köpa vissa nya plantor. Samt att vi satte upp stängsel runt hennes trädgårdsland för att hon skulle känna sig trygg. (Goda grannar är guld värt).
*Kossor "plockade" upp kålrötter och åt upp ärtor från ett annat trädgårdsland- Vi tog rätt på kålrötterna och krattade till (ägarna var bara ute på sitt ställe på helgerna) när vi kom med kålrötterna bestämde vi med trädgårdslandsägarna att dom kunde plocka ärtor ur vår åker istället för dom uppätna.
Tänk vad dom där kossorna kan ställa till med under de 40 åren familjen haft dom ;D Fåren har hittills varit så snälla ;)

Jag bor också i kommun där fäbodbete förekommer men då är det väl fråga om släpp långt från bebyggelse? Man får väl inte låta djuren dra omkring i byar? Jag har funderat på att leta fäbod att arrendera men nu finns här för mycket björn (och vargen börjar visa sig) så jag har tänkt om. Som dom säger i grannlänet: Släpp inte fåren på skogen, det är bara Björnåtel....
 För grannsämjans skull vill man väl ersätta vad djuren ställt till med oavsett om man behöver eller ej. Vi har inte velat vänta och se om man kan få böter eller inte.
Jag tror inte man skulle bli populär om man sa åt grannarna att dom får skylla sig själva om dom inte stängslat in trädgården. ;)
 Och dom där grannarna som själva har haft djur och har en viss förståelse, dom börjar dö ut nu :'(
                       Mvh
                     Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
Re:Djur som orsakar skada, försäkring, böter, skadogörelse
« Svar #2 skrivet: 06 feb-06 kl 12:59 »
Mina gäss har nån gång smitit ut på fält och betat. Mina grannar ringer eller kör hem dem, och de är aldrig arga.

Fritjof Nilsson Piraten skriver om en häst som river ett hus så ägaren hamnar på ålderdomshem, "Med hästar kan man inte processa".

En bilist körde över en förymmd höna och  kom in och ville ersätta den. Jag svarade att det behövde han inte, och tuppen skulle nog ha invändningar. Det slutade med ett skratt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1250 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser