Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eget kapital  (läst 3621 gånger)

lantligtromantiskt

• Gäst
eget kapital
« skrivet: 19 aug-09 kl 21:16 »

tillgångar minus skulder= eget kapital

hur mycket är DITT egna kapital?

Kalle Kakelugn

• Gäst
SV: eget kapital
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 13:59 »
omTS börjar så kanske några följer?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 14:04 »
Ingen aning faktiskt.. Bryr mig inte heller.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 14:53 »

och du hoppas på många ärliga svar?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 14:01 »
nej det va väl för mycket att önska att folk skulle vara ärliga här inne förstås.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 14:13 »
nej det va väl för mycket att önska att folk skulle vara ärliga här inne förstås.
Jag tror inte folk här inne är mer oärliga än någon annanstans ;)
Men,vad är det intressanta i att veta hur mycket eget kapital vilt främmande människor har?!?
                                       Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 14:17 »
Jag tror inte folk här inne är mer oärliga än någon annanstans ;)
Men,vad är det intressanta i att veta hur mycket eget kapital vilt främmande människor har?!?
                                       Mvh
                                      Charlotte
nja,det jag ville få fram utav diskussionen var egentligen att en person som INTE har skulder är rikare än en som har skulder.

ett exempel:

karl har 2miljoner  tillgångar,han han skulder på 3 miljoner,därmed blir hans egna kapital MINUS 1miljon.

Anna har 2miljoner i kapital,men hon har inga skulder,därmed blir hennes egna kapital PLUS 2miljoner.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 21 aug-09 kl 14:21 »

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 21 aug-09 kl 14:29 »
nja,det jag ville få fram utav diskussionen var egentligen att en person som INTE har skulder är rikare än en som har skulder.

ett exempel:

karl har 2miljoner  tillgångar,han han skulder på 3 miljoner,därmed blir hans egna kapital MINUS 1miljon.

Anna har 2miljoner i kapital,men hon har inga skulder,därmed blir hennes egna kapital PLUS 2miljoner.

Fast stämmer det där i alla lägen ???
 Jag har idag inte ett öre i skuld, studielånet är färdigbetalt osv....
Men jag kommer om allt går som jag hoppas ha en skuld på X antal hundratusen innan nästa år är slut...
Men då äger jag också en gård som jag kommer att få köpa "billigt", skulle jag vilja lägga ut den på öppna marknaden kan jag få mer för den än vad jag betalat, är jag då fattigare med lån än utan?
                                      Mvh
                                    Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 14:36 »
Fast stämmer det där i alla lägen ???
 Jag har idag inte ett öre i skuld, studielånet är färdigbetalt osv....
Men jag kommer om allt går som jag hoppas ha en skuld på X antal hundratusen innan nästa år är slut...
Men då äger jag också en gård som jag kommer att få köpa "billigt", skulle jag vilja lägga ut den på öppna marknaden kan jag få mer för den än vad jag betalat, är jag då fattigare med lån än utan?
                                      Mvh
                                    Charlotte
1.bra att dina lån är färdigbetalda,grattis.
2.varför skaffa dig NYA lån? varför inte betala den "billiga" gården kontant?
3.det är inte föränns man SÅLT och vet hur mycket man fick i handen som man kan veta om man fick ut mer än vad man gav.allt annat är spekulationer.

johe71

« Svar #10 skrivet: 21 aug-09 kl 14:48 »

gissningvis för att gården är till salu till det priset NU och kontanta medel i tillräcklig mängd saknas... och är det en gård man verkligen vill ha så är det bättre att ta ett lån än att spara pengar i 10(+?) år och sedan köpa en annan gård :)

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 21 aug-09 kl 14:51 »
1.bra att dina lån är färdigbetalda,grattis.
3.det är inte föränns man SÅLT och vet hur mycket man fick i handen som man kan veta om man fick ut mer än vad man gav.allt annat är spekulationer.
Svar:
2: Jag vill inte vänta till jag är så gammal att jag inte har någon glädje av att äga en gård...
Eftersom det är fråga om en generationsväxling på gården är det ju också smart att inte vänta till den äldre generationen inte längre lever.... Det är ju NU min pappa vill sälja för att bli en Glad Pensionär, inte när jag sparat ihop pengar...
3: Om inte något extremt oförutsett händer så är jag ganska säker på att pengarna som investerats i gården är säkrare än vad dom skulle vara på banken, jag är inte orolig :)
                              Mvh
                          Charlotte

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 aug-09 kl 15:17 »
Svar:
2: Jag vill inte vänta till jag är så gammal att jag inte har någon glädje av att äga en gård...
Eftersom det är fråga om en generationsväxling på gården är det ju också smart att inte vänta till den äldre generationen inte längre lever.... Det är ju NU min pappa vill sälja för att bli en Glad Pensionär, inte när jag sparat ihop pengar...
3: Om inte något extremt oförutsett händer så är jag ganska säker på att pengarna som investerats i gården är säkrare än vad dom skulle vara på banken, jag är inte orolig :)
                              Mvh
                          Charlotte

jadu att köpa av en vän eller släkting kan förstöra relationen.
man blir inte dotter och far,man blir säljare och köpare.
men man får själv ställa sig frågan om relationen är värt det priset man betalar.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 21 aug-09 kl 15:26 »
jadu att köpa av en vän eller släkting kan förstöra relationen.
man blir inte dotter och far,man blir säljare och köpare.
men man får själv ställa sig frågan om relationen är värt det priset man betalar.
Hur menar du nu?
Jag bor på gården och brukar den tillsammans med min far för tillfället, så alla ev.dolda fel har jag antagligen varit med om att fixa till själv, dom icke dolda felen är jag fullkomligt medveten om, pappa också.
  På vilket sätt skulle vi bli mer sams om han säljer Mitt hem till någon annan och jag köper ett annat ställe med högre lån?!?
 Jag är villig att ta den risken ;)
 Det vi har att "göra upp" om är att det inte ska uppstå "orättvisor" gentemot mina syskon.
 Allt vad man gör i livet är ju risktaganden, jag lägger mina pengar på en gård, du sparar i fonder...
                                       Mvh
                                    Charlotte

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 aug-09 kl 15:59 »
Hur menar du nu?
Jag bor på gården och brukar den tillsammans med min far för tillfället, så alla ev.dolda fel har jag antagligen varit med om att fixa till själv, dom icke dolda felen är jag fullkomligt medveten om, pappa också.
  På vilket sätt skulle vi bli mer sams om han säljer Mitt hem till någon annan och jag köper ett annat ställe med högre lån?!?
 Jag är villig att ta den risken ;)
 Det vi har att "göra upp" om är att det inte ska uppstå "orättvisor" gentemot mina syskon.
 Allt vad man gör i livet är ju risktaganden, jag lägger mina pengar på en gård, du sparar i fonder...
                                       Mvh
                                    Charlotte
men har ni köpt gården tilsammans? eller har du bara flyttat in där,och det är hans gård,och nu ska du köpa den utav honom?
ja det är naivt och tro att allt är okey bara för att det är en nära anhörig som äger.
men vaddå DITT hem? antingen äger du och din pappa hälften var och då får du lösa ut hand del,eller så tilhör gården honom och då får du köpa den utav honom,alltså är det inte DITT hem än!! även fast det kanske känns så.
ja där har du ju ett problem till,vad säger sysonen? de kanske vill köpa gården? eller de kanske vil att pappa ska sälja den?
nja..det där kan bli jobbigt....men jag hopas att ni löser det på bästa sätt,men ett gott råd,ta kontakt med en advokat,de vet hur man ska göra upp sånt där,försök er INTE på en egen upgörelse,det slutar oftast tyvärr i bråk och att folk slutar prata med varandra.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 aug-09 kl 16:48 »

jag väntar på din redogörelse, vågar du?

snörom

• trägen vinner
« Svar #16 skrivet: 21 aug-09 kl 16:57 »
konstig diskussion. flyttar till en annan tråd!
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 21 aug-09 kl 16:57 »
men har ni köpt gården tilsammans? eller har du bara flyttat in där,och det är hans gård,och nu ska du köpa den utav honom?
ja det är naivt och tro att allt är okey bara för att det är en nära anhörig som äger.
men vaddå DITT hem? antingen äger du och din pappa hälften var och då får du lösa ut hand del,eller så tilhör gården honom och då får du köpa den utav honom,alltså är det inte DITT hem än!! även fast det kanske känns så.
ja där har du ju ett problem till,vad säger sysonen? de kanske vill köpa gården? eller de kanske vil att pappa ska sälja den?
nja..det där kan bli jobbigt....men jag hopas att ni löser det på bästa sätt,men ett gott råd,ta kontakt med en advokat,de vet hur man ska göra upp sånt där,försök er INTE på en egen upgörelse,det slutar oftast tyvärr i bråk och att folk slutar prata med varandra.
Jag är inte ett dugg bekymrad, så var inte det du heller :)
 Det är tråkigt om du har dåliga erfarenheter av affärer med familjemedlemmar, men det är oftast så här ett generationsskifte går till på en gård...
 Det hör inte precis till vanligheterna att man byter gård med andra familjer för att man är rädd för att bli osams. Syskonen är helt inne på samma linje, för övrigt skulle väl egentligen inte det spela någon roll, pappa lever och är fullständigt klar i huvudet, så han säljer till vem han vill...
  Det är mitt hem för att jag bor här och brukar gården med min pappa, i företagandet ingår boende, så svårt är det inte ;) Är inte din lägenhet ditt hem, även om du inte äger den utan bara betalar hyra?
                                           Mvh
                                         Charlotte

trädman

« Svar #18 skrivet: 21 aug-09 kl 23:41 »

ett exempel:

Ja den beräkningen hänger nog de flesta med på.

Antag att Kalle och Lotta har 100 000 kr var. En fastighet bjuds ut till försäljning för 1000 000. Kalle och Lotta har båda gjort sin hemläxa och vet att det finns dolda värden som gör att de genom att sälja ca halva fastigheten kan få in ca 1000 000. Efter försäljningen består fastigheten av ett trevligt hus med trädgård och en liten skogsplätt.

Kalle har som prinip att inte låna pengar, utan sätter igång att spara för att kunna köpa fastigheten. Han är mycket sparsam och kan lägga undan 10 000 kr/mån. Lotta är också sparsam så hon kan också spara 10 000kr/mån. Efter ca 6 år har Kalle sparat ihop till fastigheten, som naturligtvis sedan länge är såld till en annan köpare, nämligen Lotta. Lotta lånade 900 000kr, köpte fastigheten synliggjorde de dolda värdena och sålde av en del av fastigheten för 1000000 och betalade tillbaka lånet. Det tog ca 1 år.

Efter ett år hade Kalle fått ihop totalt ca 220 000kr medan Lotta hade en "halv" fastighet samt 100 000kr (vi antar att de 10 000kr/mån hon hade i utrymme för sparande gått åt till kostnader förknippade med fastighetsköpet och försäljningen. Efter ett år är Lotta som bäst i färd med att arbeta i sin trädgård och renovera på sitt hus. Eftersom Lotta raskt flyttade in i sitt tämligen skabbiga hus blev hon också av med sin hyreskostnad vilket gör att hon varje månad har 14000 kr att renovera för, utöver vinsten hon gjorde vid försäljningen av en del av fastigheten. Efter ett år har Kalle sex år kvar att spara innan han fått ihop en miljon. Under de sex åren har dessutom fastighetspriserna sannolikt stigit, så en motsvarande fastighet då kostar 1200 000.

Exemplet är naturligtvis tillspetsat och skatteeffekten av försäljningen av halva fastigheten inte inräknad, men denna typ av affärer sker, dock sällan när det gäller småhus och små jord- och skogsfastigheter. När det gäller större fastigheter och företag är det inte så ovanligt, även om övervärdena kanske sällan  procentuellt sett är lika stora som i exemplet.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 22 aug-09 kl 08:27 »

Skruvis?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser