Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till duvor  (läst 13827 gånger)

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Foder till duvor
« skrivet: 05 feb-06 kl 11:07 »
Lite dum fråga kanske men jag undrar om mina påfågelsduvor kan äta hela solrosfrön? Dom brukar nämligen norpa lite runt fågelbordet och i den blandningen finns det hela solrosfrön!
Vill ju vara helt säker....  :)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Foder till duvor
« Svar #1 skrivet: 05 feb-06 kl 13:21 »
Solrosfrön går aldeles utmärkt att ge till duvorna. Dock är det ett fett foder så ge dom med måtta!

Monica L

  • Gäst
Re:Foder till duvor
« Svar #2 skrivet: 06 feb-06 kl 13:09 »
Duvor kan välja själva vad de kan äta och inte när de är friflygande, vad du utfodrar dem med är upp till dej. Det finns färdigblandat duvfoder i form av olika sorters fröer i 25kg säckar att köpa på Granngården. Det ger jag till mina påfågelduvor och hönsen äter det gärna med stor förtjusning när de ibland får smaka. Solrosfrön är helt ok som godis men inte att utfodra med eftersom det är så fett och duvor har ganska lätt för att bli för feta.

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Re:Foder till duvor
« Svar #3 skrivet: 06 feb-06 kl 13:44 »
Aha okej!
Ska åka till Granngården och se om dom har sånt där duvfoder i säckar!! Låter bra! Tack för svaren!
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Foder till duvor
« Svar #4 skrivet: 06 feb-06 kl 18:39 »
Prova den här länken:http://www.engrosfoder.dk/customers/customer_login.aspx?ReturnUrl=%2fDefault.aspx

Granngårdens foder är okej, men dyrt! Det finns mängder med foderfirmor i europa som också har återförsäljare i sverige. mest känd är nog Versele-laga som också har allt möjligt i övrigt till alla omöjliga djur. Vart  bor du?? Så kan jag kanske ge tips om återförsäljare..

Monica L

  • Gäst
Re:Foder till duvor
« Svar #5 skrivet: 06 feb-06 kl 22:08 »
Jag provade länken men lyckades ej komma in utan lösenord.
Finns återförsäljare i Jämtland är även jag intresserad att undersöka fodret lite närmare och testa om det nu är fullvärdigt och billigare dessutom så är det ju ett plus. Jag är storkonsument på höns- och duvfoder, -ja, ja, inte jag själv då utan mina fåglar förstås...!
(På Granngården är duvfodret dock billigare än allfoder)

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Foder till duvor
« Svar #6 skrivet: 06 feb-06 kl 22:45 »
Tryck på gästlogin så kommer du in.

I jämtland känner jag inte till några återförsäljare, tyvärr. Hos meeldgard skickar dom foder fraktfritt om man köper en pall, vilket kanske blir lite mycket av det goda. En säck med standardfoder ligger på ca 130kr (25kg). Sedan finns det ett otal med varianter av foderblandningar. Mest avsett för brevduvor, men det finns också specialfoder för rasduvor. Granngårdens duvfoder togs fram på 80-talet och var då avsett för brevduvor.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foder till duvor
« Svar #7 skrivet: 06 feb-06 kl 23:49 »
Vart  bor du?? Så kan jag kanske ge tips om återförsäljare..
Jag är också intresserad. Jag bor i Gästrikland, vet du någon återförsäljare där?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Foder till duvor
« Svar #8 skrivet: 06 feb-06 kl 23:59 »
Nej, tyvärr. Har koll på dom i södra sverige och upp till stockholm. Om man nu inte vill köpa en hel pall förstås ;)

Skämt åsido. Finns det fler i området så kanske det inte är en dum ide´. Köper själv fodret från meeldgard och fodret kommer direkt från belgien och hem till dörren - fraktfritt. Dessutom har dom allt annat som man kan önska sig - vitaminer,vattenautomater och till och med hela duvslag som man kan köpa på metervara!!

Monica L

  • Gäst
Re:Foder till duvor
« Svar #9 skrivet: 07 feb-06 kl 09:27 »
Granngårdens duvfoder kostar 126:- inkl.moms för 130 kg, vilket då är billigare än det som du "duvan" rekommenderar.

På Granngården tar de hem enstaka säckar på beställning och man behöver alltså inte köpa en hel pall, en enda säck att testa går således bra att få till alla landets butiker. På granngården ger de uppgifter på fodrets innehållsförteckning via sitt datasystem, infoblad eller enligt säckarnas etiketter.
Jag har inte jämfört de båda tillverkarnas foderblandningar så jag kan ej uttra mej om något är att föredra framför det andra. Vad man vill ge sina duvor för foder är ju upp till var och en, men mina påfågelduvor håller sig mycket fina på Granngårdens Duvfoder.

Vad ger ni andra duvägare era duvor och vilka erfarenheter har ni med den utfodringen? Vad har ni för sorts duvor?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foder till duvor
« Svar #10 skrivet: 07 feb-06 kl 09:57 »
Jag gör egen blandning:
* Granngårdens foder - lite för stora frösorter för de små duvraserna
* En blandning från Dalviks kvarn - med mindre frösorter än föreg.
* Blandsädskross
* Små mängder av undulatbladning, solrosfrö, hampfrö och vete
Ibland ger jag dem lite viltfågelblandning, finfördelade grönsaker och frukt, torkade nässlor, kokt ägg eller äggfoder och bröd.
Alltid grit.

Jag har vita och skäckiga påfågelsduvor, storkteckande och svarta wienertumlare, koppargimplar, blå och blåskimmel Eng. modena Schietti, gula batskitumlare, blå Türinge vingduvor och blå Stargarter Zitterhalsade.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Foder till duvor
« Svar #11 skrivet: 07 feb-06 kl 22:51 »
Trampade jag på en öm tå?? Granngårdens duvfoder ÄR dyrt om man tittar på vad blandningen innehåller. Gå till vilken kvarn du vill och du får samma blandning till ett bra mycket lägre pris.
Kopierade ett exempel från ett av versele lagas rasduvefoder.

Grain mixture for all breeds, with maize and enriched with extruded pellets.  
 
Ingredients
 Extra Small Cribs Maize  20  %  
 Small green peas  15  %  
 Maple peas  3  %  
 Milo  13  %  
 Extra Wheat  12  %  
 Toasted soya beans  9  %  
 Vetches  4  %  
 Safflower  3  %  
 Dari  3  %  
 Peeled oats  3  %  
 Striped sunflower seeds  2  %  
 Barley  2  %  
 Buckwheat  1  %  
 Mungbeans  1  %  
 Linseed  1  %  
 Extruded I.C. pellets  8  %  
 
 


 
 

Monica L

  • Gäst
Re:Foder till duvor
« Svar #12 skrivet: 08 feb-06 kl 00:20 »
No hard feelings, och ingen öm tå!!!
Jag har tyvärr inte möjlighet till så mycket annat foder än vad som Granngården levererar här uppe i Jämtland, -tyvärr!
Och jag vill ej göra reklam för deras produkter, det har inte jag någonting för. Det jag menar är att den som vill kan köpa en säck och prova, är det inte till belåtenhet så kan ju ankor och hönsen äta upp det... Tänkte bara informera om produktens pris och att man kan köpa enbart en säck om man så önskar.
Jag välkomnar som jag tidigare sagt fler inlägg från duvägar runt om i landet om vad de serverar sina duvor och erfarenheter av detta.

cinacarina

  • Gäst
Re:Foder till duvor
« Svar #13 skrivet: 08 feb-06 kl 09:14 »
Några frågor från en nybliven duvägare...

Jag tog över en duva för inte så länge sen, jag vet inte vad lilla Nisse är för ras men jag är nästan säker på att han/hon är en vanlig tamduva/stadsduva. Utan ring.

Hur som helst så undrar jag lite mer hur man ska hålla en duva.
Jag tycker att jag har sökt ordentligt på internet men tycker inte att jag har hittat speciellt mycket.

Jag ger Nisse fri tillgång till duvfröblandning från zooaffären, sand med snäckskal och kol och vatten.
En brödbit slinker ner då och då också. Saknas det något tycker ni? Grönsaker, frukt?

Undrar också vad grit är?

En sista fråga har jag till er...hur får jag tag på en kompis till Nisse?
Han ser så ensam ut när han sitter och pratar med sin spegelbild men jag har hittills inte lyckats hitta någon kompis åt honom.

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Re:Foder till duvor
« Svar #14 skrivet: 08 feb-06 kl 09:33 »
Då bor jag för långt norrut eftersom du hade koll upp till STHLM  ;) Jag bor i Dalarna.

Heter det där fodret på Granngården något speciellt?
Ska åka dit idag och höra om dom har det eller om dom kan ta hem en säck, för man kan ju som sagt prova en säck å se!

Ska kolla in den där sidan också å höra med en kamrat till mej ifall vi kan dela på en pall isåfall!! Behöver man inte en hel pall så kan man ju gå ihop några stycken  :)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Monica L

  • Gäst
Re:Foder till duvor
« Svar #15 skrivet: 08 feb-06 kl 10:29 »
Fodret  från Granngården heter kort och gott; Duvfoder

(med "grit" tror jag att inläggskrivaren menar gröt)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Foder till duvor
« Svar #16 skrivet: 08 feb-06 kl 10:48 »
 Jag tror att Grit är kalkgrus? Eller snäckskal? som duvorna behöver ha i krävan, men jag är INTE säker :)
                      Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foder till duvor
« Svar #17 skrivet: 08 feb-06 kl 10:57 »
Några frågor från en nybliven duvägare...

Jag tog över en duva för inte så länge sen, jag vet inte vad lilla Nisse är för ras men jag är nästan säker på att han/hon är en vanlig tamduva/stadsduva. Utan ring.

Hur som helst så undrar jag lite mer hur man ska hålla en duva.
Jag tycker att jag har sökt ordentligt på internet men tycker inte att jag har hittat speciellt mycket.

Jag ger Nisse fri tillgång till duvfröblandning från zooaffären, sand med snäckskal och kol och vatten.
En brödbit slinker ner då och då också. Saknas det något tycker ni? Grönsaker, frukt?

Undrar också vad grit är?

En sista fråga har jag till er...hur får jag tag på en kompis till Nisse?
Han ser så ensam ut när han sitter och pratar med sin spegelbild men jag har hittills inte lyckats hitta någon kompis åt honom.
Mitt råd till dig är att ta kontakt med svenska duvavelsföreningen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foder till duvor
« Svar #18 skrivet: 08 feb-06 kl 11:01 »
Jag bor i Dalarna.
Ska kolla in den där sidan också å höra med en kamrat till mej ifall vi kan dela på en pall isåfall!! Behöver man inte en hel pall så kan man ju gå ihop några stycken  :)
Var i Dalarna bor du? Jag bor i västra Gästrikland och delar gärna med dig. Hå Pe-import utanför Göteborg har massor av duvfoderbladningar och tillbehör. Han håller själv på med brevduvor
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Foder till duvor
« Svar #19 skrivet: 08 feb-06 kl 11:04 »
Jag tror att Grit är kalkgrus? Eller snäckskal? som duvorna behöver ha i krävan, men jag är INTE säker :
Ja grit är någon slags kalkgrus från land som duvorna behöver på samma sätt som hönsen. Det innehåller inte salt som snäckskal gör eftersom det inte är en marin produkt.
« Senast ändrad: 08 feb-06 kl 11:04 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare
Tli, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser