Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skilja av en gris  (läst 912 gånger)

louise

• Gäst
skilja av en gris
« skrivet: 18 aug-09 kl 20:37 »
Nä, jag har haft gris i två år men står inför faktum att försöka skilja av en sugga.  Har en som ska gå i en särskild hage för att hon ska slaktas snart.

I den hagen går en kulting, så passning av öppningar är ju hopplös. Min andra sugga är den dominanta, så lockar jag med mat så är det hon som kommer å äter upp. Öppnar jag för mycket smiter kultingen ut.

Vad har ni för knep?

Existens?

• Gäst
SV: skilja av en gris
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 17:06 »
Jag har små fållor på kanske 10x10 meter, som alla ( eller alla..det är 2.. ) har öppning  in till hagen men också ut till utsidan hagen. Sen ger jag foder i båda och har jag tur så hamnar suggor i olika så det går att stänga om dom. Förr eller senare brukar det falla sig rätt. När jag vill ha in små kultingar så sätter jag för en skiva med ett litet hål i bara, så kan en kulting ta sig in dit, men inga större djur.
När jag fått rätt sugga dit jag vill så ställer jag dit en transport som hon får gå in i.

louise

• Gäst
SV: skilja av en gris
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 21:25 »
Knepet från första dan funkade utmärkt den andra. Ställde mig i hagen hon skulle till, hällde foder innanför stängslet, lyfte stängslet och ropade Jorun. Gick finemang.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser