Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla traktorer  (läst 55328 gånger)

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Gamla traktorer
« Svar #20 skrivet: 07 dec-11 kl 21:12 »
1. Låter besvärligt. Risken är att du kan hamna på en liten renovering och tvingas ta loss bakaxeltrumpeterna. Du måste absolut hitta felet och få det åtgärdat. Kontrollera först att alla leder är smorda och allting rörs som det skall. Bromsbeläggen innehåller asbest så var försiktig med hälsan.

2. Den är sannolikt i skick. Man trampar i spärren i så gott som stillastående och då man tar foten av pedalen skall den slå ur. Det kräver litet träning innan man har lärt sig att känna då den slår i. Ibland ställer den sig kugg mot kugg och vill inte hitta i.
Pedalen verkar på en tapp som rör sig in och ut genom ett hål i traktorkroppen på höger sida. Den tappen manövrerar spärren inne i differentialen. Se till att tappen rör sig fritt in och ut och smörj vid behov. Den brukar rosta och börja kärva litet och då har jag hört sägas att spärren kan bete sig som du beskriver. På underlag med gott väggrepp skall man absolut inte svänga med spärren itrampad. I djup lössnö eller gyttja är väggreppet så dåligt så det gör det samma.

3. Ja.

4. Hög och låg motsvarar i princip rangeväxeln på en lastbil. Man väljer hög eller låg med traktorn stillastående. I princip är höglådan för transporter och låglådan för arbete men det finns undantag från den regeln.
Sedan väljer man växel med 1-2-3. Växellådan är osynkroniserad och växelstegen är stora så det är omöjligt att växla ned i farten om man inte är skicklig på att dubbeltrampa. Växelsteget 2-3 är större än steget 1-2.
Normalt kör man med multipowern i högläge. Då man kommer till en uppförsbacke och behöver extra kraft eller då man finmanövrerar och vill ha ned farten för en stund växlar man ned den i lågläge. Vid landsvägskörning i högväxellådan och tung last på kärran kan man använda multipowern precis som splitväxeln på en lastbil. Det vill säga för att dela växelstegen i mindre steg vid acceleration. På det viset får man lättare upp traktorn i treans växel. Man kan också använda den då man balar hö så att man balar i lågläge och förflyttar sig mellan hösträngarna i högläge. Multipowern kan skadas illa i brist på smörjning om man kör långa sträckor med den i lågläge utan att växla upp den i högläge emellanåt.

Handbok och verkstadshandbok kan beställas av Hans-Peter Pedersen. www. traktorbogen.dk
Jag har köpt en verkstadshandbok av honom och han är värd att rekommendera. Sprängskisser på hela traktorn finns för gratis nedladdning på www.annatefka.com. Klicka på "Techniek" och på "Onderdelen boeken" och välj rätt modell. Troligtvis skall du ha den boken som gäller 175 men inte 178 eftersom din traktor är sådär gammal.

« Senast ändrad: 07 dec-11 kl 21:20 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #21 skrivet: 08 dec-11 kl 00:08 »
Nå då så var man traktorägare.
MF 175, 1967
Tycks vara intakt.

Finns här förståsigpåare som kan svara på några frågor.

1. Bromsarna tar inte, jag får sätta 80 kilo på pedalen och då glider den ändå i nedförsbackar.
Är det svårt att fixa det?

2. Diffen (låsa hjulen) går inte alltid in. Måste ibland rulla fram lite och testa igen.
Det är svårt att känna om den gått in.
Kan traktorn gå sönder om jag svänger med diffen i?

3. Kan jag byta mellan den där highpower/lowpower multipower spaken under gång UTAN att använda kopplingen.

4.Vad är hela iden med alla de där olika spakarna med hög låg, 123 och multipower. Är alla kombinationer OK att använda?

Plöjde idag - skönt att vintern är sen.


Sebastian

1. Ja tyvärr kan det vara det. Skaffa manual och läs på, det går att justera spelet på pedalen. Det är första steget. Men är det så att pedalerna inte går i botten fastän bromsverkan är kass så tror jag det lutar åt att byta bromsar. Du läste hur jag beklagade mig för det i mitt förrförra inlägget här i tråden.

2. Min diff fungerar som den ska. Det är en klokoppling i bakaxeln och den går ju inte att tvinga ihop hur som helst. När den inte går i så går pedalen inte riktigt ner i golvet men är lite fjädrande. När den väl går i så går pedalen i golvet utan något tyngre motstånd. Jag brukar köra sakta och och försiktigt försöka få ner pedalen, det gäller att det slirar till lite så bakaxelhalvorna hamnar rätt i förhållande till varandra (klokopplingen).

3. Ja det är själva grejen.

4. Ja allt kan användas. Jag är ingen växellådskonstruktör men det kan nog vara svårt och otympligt att göra en växellåda som ska ha 8, 12 eller 16 växlar. Enklare att bygga fler små efter varandra, då blir antalet lägen produkten av antal växlar i varje växellåda. 2*3*2=12 alltså.


Trevligt med multipower är att den kilar fast sig (ska vara så) i högläget om man stannar i uppförsbacke (om man bara kopplar ur halvt). Det hjälper till med viss precesionskörning så man slipper vara på bromsen när man försöker nå fram de där sista 5 centimeterna.



http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=19 finns manualer och annat för nedladdning. Tror det inte finns 175:a användarmanual dock. Den jag har är från oie.se, fick den med traktorn, det är för övrigt annars rätt dyrt papper...
Mest lik 175:an är nog 165:an förutom den lite mindre motorn. 178:a är väl lite halvt efterföljare.

Nu verkar du ju redan klarat av plöjning men jag rekommenderar att ladda hem "Hand med hydraulik" som du hittar på någon av de 5 sidorna i länken. Den förklarar hur fergusonsystemet ska användas för olika redskap. Det är inte trivialt att klura ut det själv annars.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #22 skrivet: 08 dec-11 kl 06:43 »
Med risk för att det kan bli mycket MF snack nu.
Diff---- och då man tar foten av pedalen skall den slå ur. ..... Den brukar rosta och börja kärva litet och då har jag hört sägas att spärren kan bete sig som du beskriver.
....
Normalt kör man med multipowern i högläge. Då man kommer till en uppförsbacke och behöver extra kraft eller då man finmanövrerar och vill ha ned farten för en stund växlar man ned den i lågläge.
.... välj rätt modell. Troligtvis skall du ha den boken som gäller 175 men inte 178 eftersom din traktor är sådär gammal.
Broms - tycks vara ett omfattande ingrepp djupt in i traktorn. Pust. Gäller alltså det även bromsbelägg.
Diffen - går inte upp av sig själv. Får försöka hitta smörjpunkter. Den kan alltså fås in i långsam gång också.
Multipower - aha man får extra kraft (långsam kröning) i lågläget - ja så måste det vara.
Verkstadsmanual - är samma 175/180, jag har den.

Bor granne med Ellös :-) Ska köpa värmarekabel och handboken där.

Slängde på gödsel i går (undrar vad som är lagom).
Ska nu plöja en gång till (blir inte frost här än på en vecka).
Det är gammal valläng jag försöker riva upp 400m2
Har en gammal harv (den ska tydligen hänga löst bakpå, släpandes. Undrar hur man får ut den på åkern då?). Ska harva till våren, när förhoppningsvis gräsrötter förmulltnat. Sedan blir det majs, bondbönor och potatis.

Först ska plogblad bak hängas på och 400 meter väg hållas öppen, alltid trixit med bakblad och ont om plats att vända på och köra undan snö på. En kamp mellan mig och vintern - roligt.

Grannen har en Volvo T20, vi betalar gärna en förståsigpåare som kommer förbi och lär oss "allt" om våra älsklingar och gör lite allmänt underhåll med oss.

Sebastian

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Gamla traktorer
« Svar #23 skrivet: 08 dec-11 kl 07:41 »
Diffen - går inte upp av sig själv. Får försöka hitta smörjpunkter. Den kan alltså fås in i långsam gång också.
Citera
Diffpedalen hoppar inte alltid ur av sig själv när diffen är belastad, pröva att svänga lite åt ena sedan andra hållet eller stampa till på bromsen så ska det hjälpa, men en förutsättning är ju att pedalen går lätt och inte kärvar ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #24 skrivet: 08 dec-11 kl 08:33 »
Vilken vetenskap. Så många detaljer.

Ville beställa handboken från Olsons i Ellös.
De frågade om det var MF175 eller MF 175 version S.
Nå hur ska man veta det?

Och någon sladd till motorvärmekoppling hade de inte.
Rektangulär med tre stift. Sitter på traktorn.

Kan jag bygga om den tro, byta kontakt och köra in en annan? 220 volt?

Sebastian

PS Brukar på en annan traktor köra en bilfläkt riktad mot motorn 1-2 timmar innan start.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Gamla traktorer
« Svar #25 skrivet: 08 dec-11 kl 08:55 »
Du ska ha den för 175, S står för Special som är den enklare modellen utan Multi Power.
Motorvärmarkontakten är en gammal modell, kolla med elfirma eller fråga äldre grannar och bönder, tror inte att det finns nya att köpa, det går ju att klippa kabeln och sätta på en vanlig kontakt också och ja dety är 220v :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Gamla traktorer
« Svar #26 skrivet: 08 dec-11 kl 12:48 »
Jag tror också att du har en 175 utan S men säker är jag inte.

Troligen är motorvärmarkontakten en gammal Calix. Kontakten på kabeländan liknar en fyrkantig dosa med lock på. De brukar ofta vara blåa. De har inte funnits att köpa nya på många år men du kan med litet tur hitta en på någon bilskrot eller liknande. Annars byter du bara till en modernare kontakt på traktorn så att du kan använda en modern motorvärmarkabel. Värmaren går på 230 volt så det är inga problem.

Det finns ingen riktig smörjpunkt på differentialspärren. Just därför brukar den bli trög. Man smörjer den där stången som går in i traktorkroppen. 

Du kan säkert klara av rutinunderhållet själv. Smörjnipporna hittar du med hjälp av handboken. Om de är stockade eller rostiga skruvar du ut dem och byter dem. Alla smörjnippor har antingen 1/8 rörgänga eller M6 rak gänga. Köp några nippor av var sort och se vilken sort som passar var. Akta dig så du inte får M10 rak fingänga i stället för 1/8 rörgänga. De ser väldigt lika ut men stigningen skiljer sig och man vill ju inte förstöra gängorna i gjutjärnet eftersom smörjnipporna skall bytas allt emellanåt. Jag har ett par gånger råkar ut för okunniga försäljare som har förväxlar de där båda gängorna.
Det stora tvärgående lyftarmsaxeln skall smörjas ganska sparsamt så att vaselinet inte trycks in i bakaxelhuset och blandas med oljan där.

Oljorna tycker jag att du skall byta innan du börjar köra på allvar.
-Motoroljan tappar man ur genom oljepluggen baktill på oljetråget. Påfyllningsröret för motorolja är på sidan framtill på motorn. Satsa gärna på en hyfsat bra dieselmotorolja.
-Servolojan har sin egen tank på servopumpen framtill på höger sida av motorn. Där skall det vara automatväxellådsolja.
-Växellådan har två bottenproppar nedtill och påfyllningsplugg bredvid växelspakarna. En vanlig universalolja duger. De finns att köpas i alla lantbrukshandlar. Ta hem ett par stycken 20 liters dunkar.
-Slutväxlarna vid bakhjulen har bottenpropp och nivåplugg på baksidan. Där skall vara en tjock växellådsolja. Ett par liter vill jag minnas att gick åt.
Närmare oljespecifikationer finns i handboken.

Kylarvätskan kan också löna sig att byta. Det finns avtappningskranar på motorblocket och nedtill på kylaren. Somliga snåljåpar fuller på rent vatten och det är inte värt att ta några risker om man inte känner förra ägaren väl. Bränslefiltren lönar sig också att byta för vem vet hur gamla de är.

Den enda oljan jag inte har lyckats byta är i styrväxeln. Trots idogt letande har jag inte hittat pluggen. Om du hittar den kan du väl ge mig ett tips?
« Senast ändrad: 08 dec-11 kl 12:51 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #27 skrivet: 08 dec-11 kl 14:18 »
Tack. Alla dessa tips är guld värda för mig som är ganska motorilleterat. Meckade i stort sett aldrig med något innan, men nu måste jag ta ta i det och ta ansvar för de maskiner jag har.

så att du kan använda en modern motorvärmarkabel. Värmaren går på 230 volt så det är inga problem.

-Växellådan har två bottenproppar nedtill och påfyllningsplugg bredvid växelspakarna. En vanlig universalolja duger. De finns att köpas i alla lantbrukshandlar. Ta hem ett par stycken 20 liters dunkar.

- Måste det vara en SPECIELL motorvärmarkabel, kan jag inte bara köra in en 220 volt kabel. Rakt ut ur huset elsystem.
- Är det bara växellådan som drar så mycket olja: ett par stycken 20 liters!!!

Sebastian

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Gamla traktorer
« Svar #28 skrivet: 08 dec-11 kl 15:10 »
Växellådan är den samma på 165 och 175. Enligt boken skall oljemängden i växellådan vara kring 29 liter. Jag minns att det gick ungefär en och en halv dunk. Sedan måste man ju ha litet att fylla på med vid behov. Å andra sidan räcker det med att byta den vart femte eller tionde år på en hobbytraktor.
Å andra sidan kommer all olja att rinna ut om någon mekaniker reparerar bromsarna. Därför är det ju litet onödigt att byta den innan verkstadsbesöket om det visar sig att bromsarna måste öppnas. Kontrollera nivån och fyll på vid behov och och kör tills du har hittat felet på bromsarna.

På höger sida av traktorkroppen litet ovanför fotsteget en bit bakom bromspedalerna finns en rund lucka. På den finns en spak där man ställer in lyfthastigheten på hydraulen och oljestickan där man kan läsa av oljenivån i bakändan. Om du kör med frontlastare eller annan yttre hydraulik skall oljenivån hållas vid max-märket på stickan.

Det är ju aningen opraktiskt att ha en lång kabel hängande från traktorn året runt. Enligt Murphys lag kommer den att fastna någonstans och slitas loss. Därför tycker jag att det skall vara en motorvärmarkontakt så du kan ta loss kabeln. De finns att köpa i alla biltillbehörsaffärer.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #29 skrivet: 08 dec-11 kl 18:05 »
Det är ju aningen opraktiskt att ha en lång kabel hängande från traktorn året runt. Enligt Murphys lag kommer den att fastna någonstans och slitas loss. Därför tycker jag att det skall vara en motorvärmarkontakt så du kan ta loss kabeln. De finns att köpa i alla biltillbehörsaffärer.
Jo jo, men jag undrar om det är en vanlig kabel, vanlig kontakt. Etta nolla jord 220 volt.
Är det något SPECFIKT i en motorvärmarkontakt. Något dom GÖR något med elen?

Eller är det vanlig el som går rakt in på fästet i traktorn.
D v s vilken typ av kontakt och kabel är en smakfråga.

Seb

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Gamla traktorer
« Svar #30 skrivet: 08 dec-11 kl 18:56 »
Ja det är "vanlig" 230V enfas+skyddsjord till motorvärmaren. Det brukar vara en speciell kontakt, s.k. intag (hane) fast monterat på fordonet. Det ska tåla lite olja, prygel ec, därför brukar de se lite annorlunda ut. Numera är de runda och bara Ø 2-3 cm. Förr har det funnits lite olika, bl. a en 4-kantig och en större rund med 3 stift.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Gamla traktorer
« Svar #31 skrivet: 08 dec-11 kl 20:17 »
Ja det var så du menade....... det borde jag ha fattat......... :-[
ToA förklarade saken korrekt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #32 skrivet: 08 dec-11 kl 20:34 »
Motorvärmaren i min var lite hemmamek. Det sitter helt sonika en vanlig kort strömkabel med en jordad 2-polig han-kontakt på. Såklart en hel del isoleringstejp runt där kabeln övergår in i insticksvärmaren. Jag tänkte att jordfelet måste vara där men kablarna såg fina ut. Så jag har ett jordfel men det döljer sig inuti motorn tror jag.

Återigen till servicen av din traktor. När man byter motorolja (var 100:ade körtimme enligt manualen, är väl si och så med det på gamla maskiner) ska man också byta motoroljefilter, det stora spinn-on-filtret (skruvas fast alltså) som sitter rätt lågt på vänster sida om motorn. OIE fanns ju som du sa nära annars kan det nog gå på vanlig reservdelsbutik för bilar. Den jag brukar vara in i har en stor katalog som anger vilka som motsvarar vilka och turs nog haft dem i lager.

Är det någon här som har en susning om hur man får bort bränslefiltret (har jag för mig). Det som sitter högt upp på vänster sida. Min är en rätt så smal kopp så filtret är ju av insatstyp. Jag har då tagit i rejält på det men lyckas inte få lös det. Åtminstone någon som vet om det är normalgängat eller "tvärtom"-gängat (vänstergängad heter det väl då?)?

En till olja som du bör byta är väl luftfiltrets olja. Det är en kopp fastspänd under liten "hink" som sitter framför motorn. Du når det ev. genom att öppna frontlyckan i grillen. Eftersom du har multipower så sitter det en oljekylare där. Testa om du kan vinkla bort den. På min är det så korta slangar (ser rätt fräscha ut så de är bytt någon gång) så det är omöjligt att vinkla undan den. Jag får skruva bort hela frontgallret.


Nej nu tycker jag du ska ta lite bilder på traktorn och visa upp!

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Gamla traktorer
« Svar #33 skrivet: 08 dec-11 kl 21:22 »
Är det någon här som har en susning om hur man får bort bränslefiltret (har jag för mig). Det som sitter högt upp på vänster sida. Min är en rätt så smal kopp så filtret är ju av insatstyp. Jag har då tagit i rejält på det men lyckas inte få lös det. Åtminstone någon som vet om det är normalgängat eller "tvärtom"-gängat (vänstergängad heter det väl då?)?
/quote]
Det sitter förmodligen en bultskalle(7/16"eller 11mm nyckel) på locket som håller underdelen :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Gamla traktorer
« Svar #34 skrivet: 08 dec-11 kl 21:25 »
Jag är verkligen i trådkapartagen, men hur luftar jag bränsleledningen på traktorn efter att dieseln tagit slut? Där sitter ju som två "nipplar-skruvar) som lossat på, på vänster sida av motorn, de har jag lossat på, och diesel kommer ut. Finns det fler ställen jag måste öppna?

JBF (Med MF135)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #35 skrivet: 08 dec-11 kl 23:01 »
Är det någon här som har en susning om hur man får bort bränslefiltret (har jag för mig). Det som sitter högt upp på vänster sida. Min är en rätt så smal kopp så filtret är ju av insatstyp. Jag har då tagit i rejält på det men lyckas inte få lös det. Åtminstone någon som vet om det är normalgängat eller "tvärtom"-gängat (vänstergängad heter det väl då?)?
Det sitter förmodligen en bultskalle(7/16"eller 11mm nyckel) på locket som håller underdelen :)
Jo nu när du påminner mig om det så tror jag det är en sådan jag skruvat på under. Problemet är också att fästet för filtret sitter på någon gummisak så det böjer/vrider sig när man tar i. Får göra nytt försök till sommaren. Det lustiga är att jag köpte filtret före jag försökte öppna det så jag har nytt filter liggandes hemma, haft det bra länge.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Gamla traktorer
« Svar #36 skrivet: 09 dec-11 kl 07:50 »
Jag är verkligen i trådkapartagen, men hur luftar jag bränsleledningen på traktorn efter att dieseln tagit slut? Där sitter ju som två "nipplar-skruvar) som lossat på, på vänster sida av motorn, de har jag lossat på, och diesel kommer ut. Finns det fler ställen jag måste öppna?

JBF (Med MF135)
Då följer du de 3 rören som går upp till toppen på motorn och lossar muttern som håller rören(på spridare) ca 1 varv och kör på starten tills det kommer diesel sen drar du fast muttrarna igen då ska det gå att starta :)
Det är bra om man börjar lufta på filtret först så att luften inte blir kvar där, då stoppar motorn straxt efter att man fått igån den och då får man börja om(det hade du kanske redan gjort före de 2 nipplarna  på insprutningspumpen). ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Gamla traktorer
« Svar #37 skrivet: 09 dec-11 kl 19:58 »
Då följer du de 3 rören som går upp till toppen på motorn och lossar muttern som håller rören(på spridare) ca 1 varv och kör på starten tills det kommer diesel sen drar du fast muttrarna igen då ska det gå att starta :)
Det är bra om man börjar lufta på filtret först så att luften inte blir kvar där, då stoppar motorn straxt efter att man fått igån den och då får man börja om(det hade du kanske redan gjort före de 2 nipplarna  på insprutningspumpen). ;)
Tackar! Nu löste jag problemet själv, plus att jag lärde mig något nytt! Gött att traktorn rullar, i morgon lär den få jobba ett par timmar efter snöandet och blåsten nu!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #38 skrivet: 15 dec-11 kl 08:01 »
På allmän begäran:
En MF 175

Lite större bild:

Har plöjt mindre än 1000m2, men kul var det.
Gammal motvillig äng. Får plöja igen till våren. Och harva.
(är det bara att släpa den där harven efter traktorn, den går ju inte att lyfta med armarna eller?)
Nu startar bara traktorn när den vill. SELENOIDEN säger mprbror.

Sebastian
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 08:05 av cebaztian »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: Gamla traktorer
« Svar #39 skrivet: 15 dec-11 kl 23:28 »
Ska man byta motorvärmarkontakt så byter man lämpligen till den större runda kontakten som var vanlig på 80-talet och fram till kanske 1995. Det är nämlign den enda motorvärmarkontakt som är "officiellt" standardiserad och oberoende av tillverkare, de där kontakterna brukar numera vara blå och kallas enfas 16 A CEE-don, finns på t ex Biltema, Clas Ohlson, Jula eller vilken elgrossist som helst.
Se till att du får en hylspropp att montera på sladden och ett uttag med stift att montera på traktorn (annars finns det ju risk att man kommer åt spänningsförande stift när sladden är ansluten till vägguttag men losskopplad från traktorn).
Båda kontakterna ska ha fjädrande lock som skydd, och uttaget på traktorn bör monteras så att det pekar lite nedåt så att vatten kan rinna ut ur det.

Beträffande styrväxeln så vet jag ju inte hur den ser ut i just det här fallet, men på gamla bilar med snäckstyrning är det vanligt att det inte fanns någon avtappningsplugg utan oljan ska sugas upp genom påfyllningshålet med tunn slang och någon slags sugpump (modell förvuxen injektionsspruta). Om detta ska lyckas med gammal tjock olja kan det vara bra att värma hela styrväxeln först. Ibland finns inte ens något påfyllningshål utan man får ta loss locket från styrväxeln vid eventuellt oljebyte. Det finns också gamla styrväxlar som inte alls är oljesmorda utan fyllda med fett.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser