Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla traktorer  (läst 53312 gånger)

_m_

  • Inlägg: 33
Gamla traktorer
« skrivet: 18 aug-09 kl 15:30 »
Har lite frågor om gamla traktorer:

Hur användbar är tex en traktor av "grålletyp" såsom MF 35, Volvo t-24/25? Går dom att använda över huvud taget?  Kan man tex:
slå vall
 ploga med tvåskärig plog
 harva
 klyva ved
 köra liten vedvagn med vajerspel
Pressa hö till lösbal
M.m.

Nån som har erfarenheter?

Hur opraktiskt är det igentligen med en icke helhydraulisk lastare?

Hur funkar det här med framförande på allmän väg? Är det alltid ok bara man har körkort eller måste traktorn vara reggad på något vis?

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #1 skrivet: 19 aug-09 kl 01:06 »
En förutsättning är att de har hydraulisk lyft. Visst finns det bogserade redskap men de är färre och omständigare att använda. Ferguson har ju såklart sådan lyft då de uppfann det (the fergusson system). Läser man broschyrer för BM och Volvo på den tiden listas hydraulisk lyft som extrautrustning, men vad jag sett så är det i regel alltid monterat (men något att försäkra sig om när man bara ser en traktor på annons).

Slå vall med slåtterbalk går bra. Läser man specifikationer så ska det gå att ha en mindre trumslåttermaskin eller rotorslåtter (uppåt 40 hk behövs nog). Rotorslåtterkross är inte att tänka på.

Vid plöjning har ju en grålle och efterföljare fördelen med fergusonsystemet för djupreglering. Man ska alltså inte behöva ha ett stödhjul för att reglera djupet och det överför vikt till bakaxeln. Det var först med 320 Buster som BM (av dieseltraktorerna) fick sådant system till minstingtraktorn. Tidigare så kunde man endast reglera lyften med en spak för att höja eller sänka, inte välja läge.
Som sagt av Foppas fot så är det fördel med diffspärr. Vid plöjning kommer det väl till pass. Jag vet inte om en grålle har det men på sena MF35:or fanns det. Också här kom det först med BM 320. Så i plöjningsavseende vinner nog grålle.

Harvning är enklare och beror inte så mycket av traktorn.

Klyva ved är väl lite tveksamt. Man behöver ett dubbelverkande hydrauluttag. Att få tag i en traktor som har byggts om med sådant hydraulpaket är nog svårt - inte säkert att de har ett enkelverkande uttag ens. Och hydraulpumpen i de här gamla traktorerna ger inte så högt flöde så kolven lär gå sakta. Så de lämpar sig inte för det, bättre att köpa en vedklyv med egen motor.

Grållen blev mycket använd i skogen och med halvband etc. Men BM och Volvo har ett plus i att de har högre frigångshöjd. Alla maskinerna är såpass små att jag inte tror de känns för otympliga i skogen.
Vajerspel/kran måste såklart vara drivna av kraftöverföringsuttaget, är det hydrauliskt blir det samma problem som med vedklyven.

Pressa hö till lösbal, alltså köra med en löspress är inga problem, det orkar de av. Drar man med vagnen samtidigt och den blir full och det är uppförsbacke blir det såklart motigt. Ett problem här kan vara hastigheten på traktorn, man vill gärna ha en låg växel och det kan vara så att traktorn går för fort på lägsta. MF35 har hög och låg 2x3, den vet jag går bra men t.ex. grålle med 4 växlar kanske inte är så bra dimensionerad (inte så inne på grålle så ni andra kan fylla i!).

Lastare utan hydraulisk tilt, dvs. en "ryck-och-slit" (ofta rör-quicke från Ålö) fungerar väl för lastning av jordmassor. Har man behov av att använda pallgafflar är det ju omöjligt. Har själv sådan men är på jakt efter att byta ut traktorn mot en med helhydraulisk lastare.

Som sagt reggad och försäkrad, men för sådana här gamla maskiner är det ju inga summor att tala om. Du behöver ju ha en LGF-skylt också.


Edit: Ändrade lite fel som jag såg först nu
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 22:27 av Aqualize »

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Gamla traktorer
« Svar #2 skrivet: 19 aug-09 kl 08:34 »
Har en T24.

Slåtterbalk, inga problem. Plöja och harva går bra med små redskap. Köra i skogen går fint, den tar sig fram nästan överallt tycker jag. Diffspärr hade som sagt varit trevligt men det finns inte.

Pressa hö är den inte särskilt lämplig till eftersom oberoende kraftuttag saknas: man får stanna och lägga i friläge om strängen är tjock så pressen behöver tugga ifatt.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 12:30 »
Visstja, glömde det där med kopplingen.
Volvo T2x och BM T2x0 är alla rätt höga på lägsta växeln och har helt beroende kraftuttag. Dvs trycker man på kopplingspedalen så traktorns hjuldrivning kopplas kraftuttaget ur. Så tunna strängar som pressen klarar av att mata in och bearbeta går att köra. Är det tjockare strängar kommer det bli i princip omöjligt då man måste stanna och koppla ur hela tiden. MF35 tror jag som tillbehör hade dubbelkoppling. Trycker man bara en bit så stannar hjuldrivningen men inte kraftuttaget. Då går det väl ann att pressa även om lägsta växeln skulle vara för hög (vilket den nog inte är på den traktorn), men man måste ju sitta och trycka på kopplingspedalen och förstöra sitt knä.
För BM och höpressning där man kräver bra lägsta-hastighet och smidig kraftuttagskoppling (kan vara tillbehör) behöver man nog gå till 350 Boxer eller 400 Buster på dieslarna (har inte koll på om 425 terrier har hög/låg-låda).
Man får väl avväga det här mot priset. En sådan traktor kostar mycket mer än en tidig BM eller Volvo bensin/fotogenare. De är ju väldigt billiga medan dieslarna är mer eftertraktade och alltså kostar mer. Kanske det är enklare om man kan låna en bättre traktor för höpressningen för en billig penning än att köpa sig en egen.

Kan nämna mer saker vid vallskörd, att vända och stränga går bra med de här traktorerna. Både sidoräfsa och kombivändare (sådan med två rotorer som också kan stränga) går att använda.
Tittar man på specifikation för från t.ex. KTS (www.kts.nu) bör man klara av en mindre fyrrotorig hövändare också med de här traktorerna. Men se till att sidorotorerna fälls uppåt och inte bakåt, då tror jag det kan bli väldigt tungt för lyften, om inte annat blir traktor lätt i framänden. Hydraulisk uppfällning är ju trevligt men kräver ju ett enkelverkande hydrauluttag också...
Även en mindre strängläggare (1-rotorig på ~3 meter) går att använda, det har jag sett en MF 135 använts till.

_m_

  • Inlägg: 33
SV: Gamla traktorer
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 13:16 »
Tack för alla råd. Är glad att jag inte slog till på den jag tänkt. Nu är kraven:

Kopplingsoberoende kraftuttag med bra tryck i slangarna.
Helhydraulisk lyft.
Diff.
+ säkert nått mer jag glömt.

Så nu är frågan vad som mest prisvärt, bm 3*0, 4*0, MF 135, ford?

Det ska kosta under 30´:-

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Gamla traktorer
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 20:45 »
Jag köpte en MF 165 med bara ett enkelverkande hydrauluttag (kipputtag). Sedan byggde en kamrat och jag om den så att det nu finns ett ventilbord till vänster om förarsätet med två dubbelverkande och en enkelverkande ventil. Efter ventilbordet kommer trevägskranar så att man kan välja om oljan går framåt till frontlastaren eller bakåt till bakre uttagen. Bakåt finns två par dubbelverkande och ett enkelverkande uttag.
Jag köpte en helhydraulisk frontlastare som stått 20 år under en gran och rostat. Den har till och med parallellföring. Sedan totalrenoverade och monterade jag lastaren på traktorn.

En helhydraulisk lastare är mycket mera mångsidig men det går att bygga om en lastare från vajerkipp till hydraulisk. Till vissa lastare fanns parallellföring och skopmanövrering att köpa som tilläggsutrustning. Förra ägaren byggde om min frontlastare någon gång på 80-talet med delar som han hittade i tillverkarens gamla restlager. Vissa delar var slutsålda så dem tillverkade han själv enligt de gamla ritningarna.

Om du skall ha frontlastare är det en stor fördel att ha servostyrning. Det går att ta styrservon av en skrotad lastbil och montera på traktorn. Man driver pumpen med fläktremmen. Servo fanns som tilläggsutrustning till många traktorer så med tur kan man hitta originaldelar på skroten. Olsons i Ellös säljer också en del konverteringssatser.

Hur skulle det vara med en Nuffield? De är ofta relativt billiga och har kopplingsoberoende kraftuttag. De har hög frigångshöjd och reservdelar tillverkas ännu.

MF 135 och 165 har dubbelkoppling men de är oftast något dyrare. Jag tror att dubbelkoppling fanns som tillval på MF 35 och 65. Valmet 361 och 565 har inte kopplingsoberoende kraftuttag men hydraulpumpen är monterad direkt på motorn så hudrauliken är oberoende. International hade kopplingsoberoende kraftuttag och hydraulik på vissa modeller.

Nu är jag verkligen ingen traktorexpert men för ett par år sedan då jag själv började fundera på traktorköp försökte jag reda ut fakta och ta reda på vad som finns och vad som är möjligt. Det lönade sig absolut att köpa traktor och lastare separat och montera själv.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #6 skrivet: 03 sep-09 kl 09:34 »
Tack för alla råd. Är glad att jag inte slog till på den jag tänkt. Nu är kraven:

Kopplingsoberoende kraftuttag med bra tryck i slangarna.
Helhydraulisk lyft.
Diff.
+ säkert nått mer jag glömt.

Så nu är frågan vad som mest prisvärt, bm 3*0, 4*0, MF 135, ford?

Det ska kosta under 30´:-
Ojoj mycket du vill ha. Ford har väl illa ryckte om deras motorer från den tiden, många som säljs är renoverade men man måste isf kolla vad som bytts.
Jag tror som föregående att du nog får titta på andra märken. Nuffield är jag inte så insatt i men om en sådan uppfyller kraven kan det nog vara något, det kommer förhållandevis många sådana på blocket för att vara lite udda märke.
Kom ihåg att buster 320 kan ha kopplingsberoende kraftuttag eller dubbelkoppling, tror det gällde buster 400 också. MF 135 har ju ofta dubbelkoppling så det är ju nästan lika bra.
Man måste ju tänka på att köper man en begagnad traktor så kan det bli en hel del utgifter efteråt. "Man ska bara" fixa skapliga däck, byta hydraulpump, bygga till fler ventiler och rusta elsystemet och kanske köpa hjälpservo...

Jag köpte en MF 165 med bara ett enkelverkande hydrauluttag (kipputtag). Sedan byggde en kamrat och jag om den så att det nu finns ett ventilbord till vänster om förarsätet med två dubbelverkande och en enkelverkande ventil. Efter ventilbordet kommer trevägskranar så att man kan välja om oljan går framåt till frontlastaren eller bakåt till bakre uttagen. Bakåt finns två par dubbelverkande och ett enkelverkande uttag.
Jag köpte en helhydraulisk frontlastare som stått 20 år under en gran och rostat. Den har till och med parallellföring. Sedan totalrenoverade och monterade jag lastaren på traktorn.

En helhydraulisk lastare är mycket mera mångsidig men det går att bygga om en lastare från vajerkipp till hydraulisk. Till vissa lastare fanns parallellföring och skopmanövrering att köpa som tilläggsutrustning. Förra ägaren byggde om min frontlastare någon gång på 80-talet med delar som han hittade i tillverkarens gamla restlager. Vissa delar var slutsålda så dem tillverkade han själv enligt de gamla ritningarna.

Om du skall ha frontlastare är det en stor fördel att ha servostyrning. Det går att ta styrservon av en skrotad lastbil och montera på traktorn. Man driver pumpen med fläktremmen. Servo fanns som tilläggsutrustning till många traktorer så med tur kan man hitta originaldelar på skroten. Olsons i Ellös säljer också en del konverteringssatser.

Hur skulle det vara med en Nuffield? De är ofta relativt billiga och har kopplingsoberoende kraftuttag. De har hög frigångshöjd och reservdelar tillverkas ännu.

MF 135 och 165 har dubbelkoppling men de är oftast något dyrare. Jag tror att dubbelkoppling fanns som tillval på MF 35 och 65. Valmet 361 och 565 har inte kopplingsoberoende kraftuttag men hydraulpumpen är monterad direkt på motorn så hudrauliken är oberoende. International hade kopplingsoberoende kraftuttag och hydraulik på vissa modeller.

Nu är jag verkligen ingen traktorexpert men för ett par år sedan då jag själv började fundera på traktorköp försökte jag reda ut fakta och ta reda på vad som finns och vad som är möjligt. Det lönade sig absolut att köpa traktor och lastare separat och montera själv.


Får man tag i en begagnad lastare billigt så är det ju bra. Små gamla traktorer med helhydraulisk lastare är svindyra. Men man ska vara medveten om att det kan ta tid innan man får tag i en lastare och lämpliga fästjärn.

Vad gick kalaset på för att bygga till mer hydraulventiler? Var det nya grejer eller begagnade? Jag har precis skaffat en MF 175 med helhydraulisk lastare (Sponda med hemmabyggd hydraulisk tilt med parallellföring). Läser i manualen att det finns ett antal utgångar från hydraulhuset som man kan ta ut extern hydraulik i. Nu sitter det en trevägsställare där (tror det är AV-LASTARE-TIPPUTTAG) och lastaren har sedan enspaksreglering. Men skulle vara roligt att åtminstone ha ett extra dubbelverkande uttag baktill om man skaffar saker i framtiden.

_m_

  • Inlägg: 33
SV: Gamla traktorer
« Svar #7 skrivet: 04 sep-09 kl 00:31 »
Ja det var många önskemål jag hade för lite pengar  ;D

Hur som helst, tack för tipsen!

Hur svårt är det att hitta och framförallt montera helhydrauliska lastare till tex en gammal Boxer eller Buster?
Är det förberett eller måste man montera fästen och dra hydraulik?
Ser ju att priserna är betydligt lägre om de är utan precis som TW skrev.


Som ni kanske märker har jag ingen erfarenhet av traktorer.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #8 skrivet: 04 sep-09 kl 20:36 »
Ja det var många önskemål jag hade för lite pengar  ;D

Hur som helst, tack för tipsen!

Hur svårt är det att hitta och framförallt montera helhydrauliska lastare till tex en gammal Boxer eller Buster?
Är det förberett eller måste man montera fästen och dra hydraulik?
Ser ju att priserna är betydligt lägre om de är utan precis som TW skrev.


Som ni kanske märker har jag ingen erfarenhet av traktorer.

Det är inget förberett. Det som behövs är fästen som passar just din traktormodell. Sedan monteras lastarens ram med hydraulkolvar och allt.
Vi tar exempel på en en Ålö Quicke-lastare, hittade bild via google.
http://websystem.gismo.se/Gismo/Bildarkiv/org/72/viktor%20255%20kb.jpg
Allt det orangea av lastaren går att ta bort "rätt så enkelt", man lossar två sprintar och tar bort hydraulslangen, sen backar man ur och lastaren blir kvar (upphängd i något eller så). Men en del av det som är målat grönt på bilden tillhör lastaren och är från Ålö, inte BM. T.ex. så syns ett stag som går in under traktorn på den här
http://www.maskinisten.net/userpix/3479_dsc00210_2.jpg

Köper du en vanlig traktormodell är det nog enklare att få tag i lastare med alla fästjärn som passar, men som sagt så kan de lite mer ovanliga vara billiga.
« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 17:08 av Aqualize »

_m_

  • Inlägg: 33
SV: Gamla traktorer
« Svar #9 skrivet: 07 sep-09 kl 15:19 »
Ok, tack för infon!

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Gamla traktorer
« Svar #10 skrivet: 12 sep-09 kl 20:39 »
Kostnader för mitt projekt (i Finland)

Frontlastare 960 euro med två sektioners ventilbord utan utan skopa och fästjärn
Fästjärn 90 euro
Jordskopa 150 euro
Snöskopa 270euro
Pallgafflar 70 euro i material
Ombyggnad av hydraulik 800 euro
Sandblästring av alla delar 100 euro
Nya slangar till lastaren 75 euro
Ventilbord från skrotad sockerbetströska 40 euro.

Sedan tillkommer målfärg och smörjnippor och andra småutgifter.

Detta plus en väldig massa arbete. Jag fick hjälp med det svåra av en kamrat som är traktormekaniker. Jag hade hjälpt honom med hans hus sommaren innan.

Alla delar är hopsamlade från olika ställen. Pallgafflar gick inte att få tag i begagnade så vi gjorde dem själva enligt gamla orginalritningar. Ritningarna gick att få låna från fabriken eftersom det är en modell som inte längre tillverkas.

Ventilbordet är av märke Kontak. Det är hopplockat av sektioner från ett ventilbord som kom med lastaren och ett annat som jag köpte av en bekant som skrotade en sockerbetströska. Jag bytte o-ringar i det på samma gång.

Här i Finland är en traktor med helhydraulisk frontlastare och tilläggshydraulik så dyr att det här projektet lönade sig.

Aqualize
Om traktorn har multipower så kan de båda hydraulpumparna vara hopkopplade. I så fall kommer det ut olja både genom fyrvägsventilen ovanpå traktorkroppen och genom en nippel i den runda luckan på vänster sida av traktorkroppen. Båda slangarna går ihop och till ventilbordet. Jag skulle föreslå att du antingen sätter in ett större ventilbord med fler sektioner eller monterar trevägskranar som vi gjorde. Trevägskranarna skall monteras efter ventilbordet.

Om traktorn har multipower och hopkopplade pumpar och en fyrvägsventil med röd knopp på spaken ovanpå kroppen fungerar den enligt följande:
Höger- olja endast från huvudpumpen kommer ut genom hålet till höger
Mitten-oljan från huvudpumpen går till lyftsystemet baktill
Vänster-oljan från huvudpumpen kommer ut genom hålet till vänster och förenar sig med oljan från multipower-pumpen.
Oberoende hur du har ventilen ställd får du alltid olja från multipower-pumpen till ventilbordet men flödet från den är litet.

Om traktorn inte har multipower eller åtminstone inte har pumparna hopkopplade fungerar den enligt följande:
Mitten-oljan går till lyften baktill
Höger och vänster- oljan går till yttre hydraulik och lyften fungerar inte.

Det finns också en annan typ av ventil där spaken förs i riktning bakåt-framåt men principen är den samma.

« Senast ändrad: 12 sep-09 kl 20:50 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #11 skrivet: 12 sep-09 kl 22:25 »
Förstår jag rätt så verkar min traktor passa in på det sista alternativet. Det är multipower (som fungerar) men på toppen sitter det en liten spak (ser eftermonterat ut) som går att "lägga ner framåt", "stå upp" eller "lägga ner bakåt".
När jag har den uppåt (för lastaren) och har jag för mig att trepunktslyften inte fungerade (och "av-läget" jag skrev är snarare läge för trepunktslyften).
Får titta på det där någon gång i framtiden, just nu är det mer fundamentala saker som jag vill fräscha upp. Bl.a. köpt två arbetsstrålkastare som ska upp på taket och riktas framåt så man har det bra när man kör i mörker och använder lastaren.


Hur går det för _m_ och traktorköpsplanerna?

_m_

  • Inlägg: 33
SV: Gamla traktorer
« Svar #12 skrivet: 17 sep-09 kl 00:30 »



Hur går det för _m_ och traktorköpsplanerna?

Det går sakta, som tur är har jag ingen brådska. Men villrådig blir man, hur mkt det är lönt att lägga ut för det man ska ha den till osv.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #13 skrivet: 30 nov-11 kl 14:55 »
Livar upp en gammal tråd.
Funderar på att köpa en MF 175

Hoppas på visa råd.
en -67 för 18.000:-
Verkar det rimligt?

MF 175 -67 Diesel. 66HK 4-växlad + hög och låg + multipower som fungerar,Hel hytt, Servo, jordbruksdrag, mycket bra bakdäck. Ganska mycket mönster kvar fram, dock torrsprickor. Går fint
Motorvärmare, startar dock utan användandet av den. 2 Hydraluttag bak.
Diff fungerar. Kanon till den lilla gården eller som snöröjare.
Däckdimension 12.00-38 bak och 7.50-16 fram
Mätaren står på 3195, men fungerar nog inte.
Oljetrycksmätare samt tankmätare fungerar
Reggad som jordbrukstraktor idag, men ingen skatt då den är över 30 år.
BVSA
Säljes pga platsbrist och ingen användning då det finns en traktor till.
EJ moms, reggad på mig som privatperson

Pris: 18000 kr

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Gamla traktorer
« Svar #14 skrivet: 01 dec-11 kl 09:10 »
Allt annat låter väldigt bra men "startar utan användande av motorvärmare" låter litet skumt. De där motorerna är kända för att kallstarta dåligt då de är i skick. Min 165 är totalt omöjlig att kallstarta under -5 grader. 175 har en litet annorlunda motor men de torde vara väldigt närbesläktade konstruktioner.
Jag har hört ryktesvägen att de brukar börja kallstarta bättre under en period då cylinderfodren och kolvarna börjar bli utslitna. Det går bra att byta cylinderfoder och kolvar men det är en del arbete. Delarna är ovanligt billiga till de här motorerna.

Årsmodell -71 och äldre har gamla sortens sidobegränsare på lyften. I princip är det en kedjestump och en vantskruv. De där är litet frustrerande då man kör med schaktblad eller bakskopa. De går relativt enkelt att byta och konverteringssatser finns att köpas. Jag tror det blev omkring 200 euro i delar då vi bytte sidobegränsare på min.

Om du far och tittar på den skall du kontrollera om dubbelkopplingen är i skick. Ofta brukar kraftuttagskopplingen vara trasig. Den går bra att reparera men det är en del arbete.

I Finland skulle det där vara ett rent otroligt fyndpris så troligen är det ett ganska normalt pris i dina trakter. Traktorer är billiga där nere.

Förhoppningsvis finns det någon här på forumet som vet mera om traktorer än jag gör.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #15 skrivet: 02 dec-11 kl 22:22 »
Livar upp en gammal tråd.
Funderar på att köpa en MF 175

Hoppas på visa råd.
en -67 för 18.000:-
Verkar det rimligt?

MF 175 -67 Diesel. 66HK 4-växlad + hög och låg + multipower som fungerar,Hel hytt, Servo, jordbruksdrag, mycket bra bakdäck. Ganska mycket mönster kvar fram, dock torrsprickor. Går fint
Motorvärmare, startar dock utan användandet av den. 2 Hydraluttag bak.
Diff fungerar. Kanon till den lilla gården eller som snöröjare.
Däckdimension 12.00-38 bak och 7.50-16 fram
Mätaren står på 3195, men fungerar nog inte.
Oljetrycksmätare samt tankmätare fungerar
Reggad som jordbrukstraktor idag, men ingen skatt då den är över 30 år.
BVSA
Säljes pga platsbrist och ingen användning då det finns en traktor till.
EJ moms, reggad på mig som privatperson

Pris: 18000 kr

Först, vad ska du använda traktorn till? Roligt att veta sammanhanget när man föreslår saker.

Specifikt om 175:an:
Det verkar vara ett bra köp det där. Under normalt annonspris på blocket. Jag gav 24k + moms för min 175:a. Snarlik årgång. Den har visserligen en frontlastare (men fult ombyggd och inget snabbfäste, fick ner priset där lite).

Jag är också tveksam till det där om kallstarten. Manualen förespråkar ett batteri på 125Ah. Jag har lite mindre batteri men å andra sidan borde tekniken utvecklats för batterier sen manualen gjordes, så CCA (Cold Cranking Ampere) är högre. Min går då inte igång vid minusgrader. Så fungerande motorvärmare är ett måste på vintern. Nu var det väl Bohuslän så kanske inte åsyftar -25 grader dock.

Han skriver om multipowern är okej men testkör det. När du drar i högläget från låg på plan mark ska det rycka till lite när den kommer växlar upp. Inget seghet där för då kanske hydraulkopplingen slirar.
Sen tror jag han/hon skrivit fel om växellådan. Vad jag läste här http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/748-massey-ferguson-175-transmission.html så finns det alltså ingen 8växlad med multipower (4 hög-låg alltså). Men den sidan är inte alltid korrekt. Man kan ju med ovilja kalla 3 framåt och 1 bakåt för 4 växlar visserligen...

Kolla även bromsarna hur mycket de tar. Koppla isär bromspedalerna (görs med en sak längst fram på pedalerna, öppna högerdörren och titta.
Min har dåliga bromsar som jag vill byta. Men det är inte lätt. Jag har första hytten (den mindre, inte fyrkants-aktig) och det verkar inte finnas något snabbsätt att blocka bort den. Så hela den ska skruvas och lyftas bort. Vidare måste såklart däcken av och bakaxeln dras ur innan bakaxeltrumpeterna kan skruvas bort och man kommer åt bromsarna.


Fergusson finns det mycket reservdelar till. Oie.se har men om de är för dyra så kollar man på engelska marknaden där det ofta är billigare och har massvis. De skickar till Sverige (agrilineproducts.eu brukar ha annons i traktor power tidningen).

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #16 skrivet: 03 dec-11 kl 06:49 »
Tack
Den startar i 3 grader utan problem.
Nu dumfrågorna:
Vad är dubbelkopplingen?
Multipowern är alltstå ett sätt att växla upp, d vs få ett högre växelläge från vaje växel?
Och den manövern ska alltså inte slira?

Och sidobegränsaren stoppar alltså användningen av shackt och plogblad?

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Gamla traktorer
« Svar #17 skrivet: 03 dec-11 kl 10:15 »
Tack
Den startar i 3 grader utan problem.
Nu dumfrågorna:
Vad är dubbelkopplingen?
Multipowern är alltstå ett sätt att växla upp, d vs få ett högre växelläge från vaje växel?
Och den manövern ska alltså inte slira?

Och sidobegränsaren stoppar alltså användningen av shackt och plogblad?


Dubbelkopplingen sitter på samma pedal, men aktiveras beroende på hur långt in du trycker pedalen. Halvvägs in så kan du ändra körväxel, som på en vanlig koppling. Trycker du in pedalen hela vägen ner i botten så kan du nu lägga i och ur kraftuttaget som ska driva höpressen, rotorvändaren eller potatisupptagaren med rotationskraft. Det är viktigt att pröva att den fungerar då detta är något som slits ut ofta. Fungerar den så kan du lägga i kraftuttaget utan problem, fungerar den inte så hör du hur iläggningen "hackar" emot motor-roteringen.

Multipower(MP) är som en extra växel där du inte behöver använda kopplingen. Du har Hög och Låg. Den fungerar på varje vanlig växel. Den vanliga växeln har ju oxå Hög och Låg. Så det blir lite förvirrande,men det söligaste du kan åka är ju då Ettans växel i vanligt låg-växel läge och MP i Låg-läge,och det snabbaste är ju då Trean(eller Fyran om man har det) växe l i vanligt hög-växel läge och MP i Hög-läge.

En sak som man ska tänka på när man använder MP är att i Låg-läget så försvinner motorbromsen helt. Så använd den inte i nedförsbacke när du kör hölass :) Ibland om MP:n är trasig så ligger den permanent i Låg-läget och det blir ju lite tokigt.

Sidobegränsaren sitter bakpå traktorn, i lyftarmarna som schaktblad eller vad  det nu är sitter fast i. Om det är kedjeversionen(istället för ett fast inställbart stag) så betyder det att det finns ett visst spelrum när du lyfter upp bladet i luften som den kan kränga åt båda håll. Kedjan sitter fast i lyftarmen och i traktor-kroppen. Dess funktion är alltså att se till att lyftarmarna inte brakar in i däcken vid svängning.

Modernare version utav detta är ett stag som man kan justera. Då finns det inget spelrum.

Här är ett exempel på kedjemodellen(du ser en kort kedja som sitter fast bredvid kraftuttaget och i lyftarmen)
http://www.maskinisten.net/userpix/3338_DSC06372_1.jpg

Här är ett exempel på stag-versionen.
http://www.nilehnteknik.se/wp-content/uploads/2011/01/Merlo-1004.JPG

Det går att använda snöblad bak med kedjor, men man får köra försiktigt. Bladet kan spåra lite av sig självt och när man lyfter upp det häftigt och det kränger till så kan traktorn få sig en smäll som heter duga om det är ett tungt blad.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Gamla traktorer
« Svar #18 skrivet: 03 dec-11 kl 14:27 »
Stabiliseringsstagen från den där merlon (som är en teleskoplastare med jordbrukslyft) kanske inte var så bra bild/exempel.

Här har vi min MF 175 med stabiliseringsstag. Observera att inre kedjorna sitter kvar, det är kanske inte nödvändigt (de tar inte i före teleskopstagen är helt ihoptryckta). Men jag har inte tänkt på det förut, kanske skruver jag bort dem.

Länk (förstora så ni kan läsa): http://imageshack.us/photo/my-images/828/mf175bakdel.jpg/

edit: FörstOra, inte förstÖra ;)
« Senast ändrad: 07 dec-11 kl 23:44 av Aqualize »

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Gamla traktorer
« Svar #19 skrivet: 07 dec-11 kl 19:53 »
Nå då så var man traktorägare.
MF 175, 1967
Tycks vara intakt.

Finns här förståsigpåare som kan svara på några frågor.

1. Bromsarna tar inte, jag får sätta 80 kilo på pedalen och då glider den ändå i nedförsbackar.
Är det svårt att fixa det?

2. Diffen (låsa hjulen) går inte alltid in. Måste ibland rulla fram lite och testa igen.
Det är svårt att känna om den gått in.
Kan traktorn gå sönder om jag svänger med diffen i?

3. Kan jag byta mellan den där highpower/lowpower multipower spaken under gång UTAN att använda kopplingen.

4.Vad är hela iden med alla de där olika spakarna med hög låg, 123 och multipower. Är alla kombinationer OK att använda?

Plöjde idag - skönt att vintern är sen.


Sebastian




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser