Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att begränsa sitt hönsande...  (läst 4317 gånger)

ankianka

• Södermanland
SV: Att begränsa sitt hönsande...
« Svar #20 skrivet: 17 aug-09 kl 13:00 »
Man blir hönsgalen....

Startade med en blandis grupp på 5 hönor o en tupp.
Efter det kom Gotlandsgruppen
Och gammelsvenska dvärgarna
Appenzeller, dv. kochin och brahma
Också dom egen ruvade kycklingarna
Och om jag vill ha min man kvar så får det räcka så.... ;)

Men sonen vill ha en tupp till Brahmorna och jag en tupp till Appenzellerna...ja ni hör ju
Vill nån ha en redig karl mot dessa tuppar kanske :)
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

EvaE

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 aug-09 kl 15:12 »
Fast när du säger så kanske jag behåller svarthönsen jag lovade att du skulle få ;)

Haha, det elugnt iså fall. Det blir ju fler hos dig så småningom då & då kommer det ju kycklingar som i så fall kan flytta till mig...  :)

Man blir hönsgalen...
Vill nån ha en redig karl mot dessa tuppar kanske :)

När jag läste detta så kom jag att tänka på min väninna... För några år sedan så hände följande :
Hon hade flera hästar, det kom föl, hon hade 3 hundar, det kom 2 valpkullar samtidigt, hon hade katter som fick ungar & höns som fick kycklingar + att hon kläckte i maskin :) En massa djur alltså, gubben sa nu får det räcka, det här fixar inte jag, det e ju djur överllt. Varpå hon svarade-passar det inte så finns det lgh i samhället. Han flyttade, haha...
Det får hon höra rätt ofta, kan jag säga...

//
Eva

taccotad

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 17 aug-09 kl 16:06 »
Haha, det elugnt iså fall. Det blir ju fler hos dig så småningom då & då kommer det ju kycklingar som i så fall kan flytta till mig...  :)

När jag läste detta så kom jag att tänka på min väninna... För några år sedan så hände följande :
Hon hade flera hästar, det kom föl, hon hade 3 hundar, det kom 2 valpkullar samtidigt, hon hade katter som fick ungar & höns som fick kycklingar + att hon kläckte i maskin :) En massa djur alltså, gubben sa nu får det räcka, det här fixar inte jag, det e ju djur överllt. Varpå hon svarade-passar det inte så finns det lgh i samhället. Han flyttade, haha...
Det får hon höra rätt ofta, kan jag säga...

//
Eva

Ja självklart kan det flytta hem kycklingar till dig sen!

Var nyss ute och kikade på våra fina höns, dom är så goa allihop! Ska bli skoj att se dom som vuxna!

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #23 skrivet: 17 aug-09 kl 18:08 »

Phuh! Jag förstod nog att jag inte var ensam tok haha!
Började med 6 blandrashönor i våras (dom har inte värpt än dom rackarna..) och nu är jag i skrivande stund uppe i 23 stycken av lite olika raser... ;D
Vårat hönshus nu är inte av det största laget så jag försöker övertala killen att vårt gästhus är perfekt som hönshus (20 kvm! jippi) men övertalning tar tid... :P
Kanske kan börja med utedasset? Hmm...*planerar*

hej,

jag började i vår med 3 hönor.... nu har jag:

4 lohman
6 isbar
i araucana
16 hedemora
7 chabo
13 vaktlar
9 araucana ägg i kläckaren
30 leghorn i kläckaren
4 dvärg hollänsk
3 dvärg hollänsk vithätta

och fler lär det ju blir :-)

att begränsa sig går inte......

mvh

jonathan

www.stranddjuravel.dinstudio.se

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 17 aug-09 kl 19:39 »
jag gjorde om mitt utedass till hönshus så att mina sebrights kunde få ett hem. När pappa kom hem blev han förvånad när det satt hönor på pinnen högt i tak och två reden på väggen. Men det gick hem ;D

taccotad

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 17 aug-09 kl 19:59 »
Phuh! Jag förstod nog att jag inte var ensam tok haha!
Började med 6 blandrashönor i våras (dom har inte värpt än dom rackarna..) och nu är jag i skrivande stund uppe i 23 stycken av lite olika raser... ;D
Vårat hönshus nu är inte av det största laget så jag försöker övertala killen att vårt gästhus är perfekt som hönshus (20 kvm! jippi) men övertalning tar tid... :P
Kanske kan börja med utedasset? Hmm...*planerar*

Ja övertalning kan ju ta sin lilla tid. Min sambo var sååå emot att skaffa höns tidigare, vi har ändå bott här några år. Hästar, hund och sånt skaffade jag utan att han sa ett ljud men när jag sa nåt om höns började han bli kinkig. Nu verkar det som han faktiskt gillar hönsen mest av alla djuren här hemma! Roligt!

gernsö

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 aug-09 kl 21:12 »
Och han äter säkert gärna deras ägg eller hur?!

Leta gratis lekstugor, de är perfekta att ha som hönshus......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 17 aug-09 kl 23:39 »
Så här ser det ut hos mig, har två stora vuljärer om vintern och sen delas vissa in i mindre när det är avelstid.....

Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

EvaE

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 aug-09 kl 08:22 »
Så här ser det ut hos mig, har två stora vuljärer om vintern och sen delas vissa in i mindre när det är avelstid.....

Du ser ju ut att bo mitt i värsta villakvarteret? Eller e det mina ögon som spelar spratt?
Det e kul att se hur andra har det, man får så bra tips & inspiration då :)
Ska försöka ta bilder på hur det ser ut hos mig & lägga in.

//
Eva

gernsö

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 18 aug-09 kl 09:49 »
Nä faktiskt inte, det är bara två hus, min pappas, där vuljären finns och de man ser i bakgrunden bakom trästaketet är där jag bor..... så ja husen är nära men vi bor på landet, ska ta en bild från fönstret ovan i huset, samt en från gården nu när plommonträden har slagit ut totalt. Jag gillar att göra det naturligt, har duvor där oxå så de trivs bättre när hummlen växer vilt och de har naturliga träd att sitta i osv.

gernsö

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 18 aug-09 kl 11:00 »
bild tagen

Nu ska vi se, beskrivning:
Från takspettsen i vänster till förbi det döda trädet, där bland buskar och träd finns min vuljär som är nätad i tak, ni kan se det gröna nätet.... sen på denna sidan är ytterligare en gård och hönsen bor i det gula huset. Byggnaderna i bakgrunden är kostall så det är inte i villakvarter.... detta är mina två stora hönsgårdar, sen tillkommer fasanvuljärerna, ank och gås hagarna osv....

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #31 skrivet: 18 aug-09 kl 11:18 »
Jag är inte alls avis på er som har stora hönsgårdar - inte alls... ::)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

EvaE

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 aug-09 kl 13:11 »
Aha, nu ser man ju jättebra. :)
Ska fotografera här hemma oxå så ni kan se hur våra höns bor. :)

Precis som du skrev, Gernsö så är lekstugor jättebra, det hade vi i just
ett villakvarter innan vi flyttade hit. Det gick kanonbra. Dumma som vi
var tog vi inte med oss lekstugan när vi flyttade. ( lätt att vara efterklok...)

Men nu fick vi tag i en redsapsbod av några vi känner som e ganska stor.
Den har för tillfället en "avd" på hela golvet, sen vid ena gavelsidan har
gubben byggt en "sjukavd" som är liksom 1 m upp från golvet... Jag är
askass på att förklara... Där bor iaf för tillfället vår sjuka öländska dvärgtupp
Eddie.  :'( Golvavd har lucka direkt ut i deras gård & "övervåningen" har lucka ut med
trappa på utsidan till en annan gård. Det fungerar perfekt!  :)
Jag kollar dessutom på blocket.se varje dag efter bodar/lekstugor som bortskänkes
i närheten :)

Nä, hönsen kommer med all sannolikhet att utökas....  :P ;D :o 8)

//
Eva

taccotad

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 18 aug-09 kl 13:43 »
Pratade med sambon om detta igår. Han förstår inte riktigt varförman ska ha så många. Han förstår inte tjusningen med det hela. Han gillar våra höns men vill gärna hålla det i ett få antal om han får bestämma.

Jag var även ute och kikade på vårt utedass och fårhus...nog hade dom blivit bra hönshus! Så kunde man byggt seperata gårdar intill dessa. Ligger uppe i en björkbacke och det är rätt varierat för hönsen. Hade blivit kanon! Sambon sa att han tyckte vi skulle göra vid där så kunde vi se sen om vi skulle ha höns eller nåt annat där. Hihi det går ju åt rätt håll iaf.

taccotad

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 18 aug-09 kl 13:53 »
jaa! lägg in lite bilder. Jag vill ha inspiration för vi är mitt i renoveringen och man kan säga att hönshuset är helt tomt (förutom sittpinnar) så vi har alla möjligheter att ordna det bra!

EvaE

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 18 aug-09 kl 13:57 »
jaa! lägg in lite bilder. Jag vill ha inspiration för vi är mitt i renoveringen och man kan säga att hönshuset är helt tomt (förutom sittpinnar) så vi har alla möjligheter att ordna det bra!

Tips!! Kolla i tråden om hönshus, där finns jättemånga fina! Dessutom finns det en om inredning i hönshus,
där kan få en massa tips.  ;D

//
Eva

taccotad

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 18 aug-09 kl 14:03 »

Tips!! Kolla i tråden om hönshus, där finns jättemånga fina! Dessutom finns det en om inredning i hönshus,
där kan få en massa tips.  ;D

//
Eva

Jo där har jag kikat! Är jättekul att se alla olika varianter!

Idag har jag hämtat ett ägg ute vid postlådorna i en buske där, ett ägg i gamla gödselstacken och ett ägg i hönsgården. Jäkla hönor som ska sprida ut äggen på det viset.  >:( Fast det är rätt charmigt samtidigt.  ;D

Jomark

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 18 aug-09 kl 15:30 »
Ja i vårvinter så var tanken 5 hönor och 1 tupp.
Och det var tänkt att det skulle vara Faverolle. Sen blev det att jag ville ha Svarthöns, och så fortsatte det. Jag kunde inte bestämma mig för vilken ras jag skulle ha och jag hittade bara fler och fler raser som jag ville ha.

Så jag lämnade tanken på endast 5 hönor och 1 tupp  ;D

Just nu finns det 14 hönor och 6 tuppar (småkycklingar inräknade)

Svarthöns
Faverolle
Gul Orpington
Isbar
Moderna engelska stridshöns
Araucana
Lohmannhybrid
Och det finns massa andra raser som lockar, även ankor känns som ett måste nästa år (måste fixa lämpligt utrymme åt dom först)

3 Påfåglar blev det förstås också.

Kul att man inte är ensamen om att bli "galen i fjäderfän"  ;D fast jag tror att folk här omkring (grannarna, arbetskollegor m.m) inte riktigt fattar det fina i kråksången  ;)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

gernsö

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 18 aug-09 kl 18:43 »
Tänkte lite, usch vilken hemsk överskrift egentligen, varför ska man begränsa sitt hönsade, det som är så himla roligt.....

taccotad

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 18 aug-09 kl 19:47 »
Tänkte lite, usch vilken hemsk överskrift egentligen, varför ska man begränsa sitt hönsade, det som är så himla roligt.....

Har du nåt bra förslagpå vad överskriften ska vara då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser