Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att begränsa sitt hönsande...  (läst 4302 gånger)

taccotad

• Skåne
Att begränsa sitt hönsande...
« skrivet: 16 aug-09 kl 21:21 »
Inte trodde jag att jag skulle bli så hönsbiten som jag blivit. Letar raser, kollar bilder, undersöker höns, målar hönshus, gör fint, ser till att hönsen får ägg att ligga på, får söta kycklingar.....osv

Jag vet inte riktigt...ena stunden ska jag bara ha ett gäng dvärgkochin, dom känns så lagom på alla sätt och vis. Söta och lagom stora att hantera. Sen har vi några andra raser också, större raser och jag känner redan nu (när dom bara är unghöns ännu) att dom nog kommer bli för stora för min smak. Nästa stund planerar jag för nya raser och ser fram emot detta.

Hur begränsar man sig? Vi har liksom inte utrymme för allt för många. Eller jo men då får vi slänga ut hästarna.

Någon som känner igen sig? Det hade ananrs varit roligt att ha ett antal olika hönsflockar med olika raser...  Men nej, nu skenar fantasin iväg igen.

gernsö

• Skåne
SV: Att begränsa sitt hönsande...
« Svar #1 skrivet: 16 aug-09 kl 21:42 »
Jag känner igen mig totalt, har några raser, ser en annan - hm den var söt, den ser rolig ut, åh vilka stora ägg, bla bla bla... och så blir det en ras till.....Just nu har jag ..... för många..... men har dem ihop den tiden de inte går i avel... det gör det lite lättare. Men det är så svårt att motstå... det finns så många fina, söta, vackra, fräcka raser och man vill ha dem alla.... Jag har lite bokat in min hjärna på att jag ska ha de sussexraser som finns, men bara det är 8 raser, samt två jag försöker skaffa..... sen har jag lite dv cochin, pavlovskaja, paduan, seebright... har säkert glömt någon!
Förrutom detta så är det ju gäss och ankor, där är knölgäss, pilgrimsgäss, saschenankor, myskankor, mignon, roanankor... och höll på att glömma mina fasaner, guldfasan, silver fasan, kungsfasan..... och lite pärlhöns och duvor....
shit vad mycket, usch det låter mer än vad det är, försöker jag intala mig själv....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 16 aug-09 kl 21:59 »
... är svårt! Det blir lätt bara mer och mer, och då har jag ändå knappt börjat med det där med olika raser... Det har mest blivit gott och blandat nu!

Började 'av en slump' för två år sen med fem lohmann, sen kom våren därpå i rask följd leghornsgruppen, blommegruppen, de två australorpena och sussexhönan. (samtliga köpta daggamla) och nu i år alla kycklingar som de ruvat fram, mestadels blandningar leghorn-blomme, leghorn-australorp och några lohmann-blomme och så den lilla maranhönan.

Sen finns det så många fler raser man vill ha, men så lite plats... Från fem hönor till 36 (just nu, men sju tuppar ska bort). Få se hönshuset (de två rummen) är ca tjugo kvadrat sammanlagt, hur många kan jag ha tro innan det blir för fullt...

Förstod jag dig rätt förresten, gernsö? Finns det åtta olika sussexraser, eller menade du åtta olika färger?
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 22:01 av Rakadero »
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

EvaE

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 aug-09 kl 22:18 »
Jag känner igen mig precis!
Jag började smått & har nu flera raser... Stackars gubben bygger den ena efter den andra
hönsgården & vi letar efter små hus till de små liven  ;D Vi byggde en ny igår som vi gjorde
det sista finliret med idag. Vi hade 1 & har nu 4 gårdar & inneavdelningar/hus med 2 till på
ingång  :P (stackars min gubbe... ) För att sen inte tala om burar till kycklingarna som kläcks i
äggkläckaren i olika omgångar som byggs efter mna önskemål   :-* till lilla gubben min!
Min nästa dröm är Appenzeller & Svarthöns...

//
Eva

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-09 kl 22:33 »
Vilken tur att de finns fler som jag, började med några (7)  avlagda industrihöns 2005, och nu när jag räknade häromveckan blev de 221st, kan säga att då blev jag väldigt förvånad, var kom alla dom ifrån, haha.

För att inte tala om omgivningen- Vad har man alla dom till?????, de är allas fråga. Mitt svar är ja dom ger ju ägg till skillnad mot hundar( hade hundar förut) Åsså e dom rysligt trevliga.

Ha en skön hönshöst/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

taccotad

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 aug-09 kl 08:20 »
Vad skönt att det finns fler!

Själv sa jag från början att jag skulle ha mina 4 hönor och tupp och ev utöka med ett par till. Är för tillfället uppe i 14 stycken hur nu det kunde bli så...

Ibland funderar jag på att sälja hästarna och bara ha höns, då kunde man haft olika grupper och fixat det himla fint! Men sen vill jag inte ha för mkt höns...fast vad är för mycket? Höns är det perfekta djuret för dom kräver inte en otrolig massa jobb, kostar inte massa pengar, är väldigt fina att titta på, klappa kan man också göra, dom ger ägg.

Min senaste tanke är att behålla dvärgkochinarna och svarthönsen. Men jag lovar, i morgon har jag nya funderingar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 17 aug-09 kl 08:43 »
Jadu, här blir det också mer och mer!  ;D Har byggt en massa under sommaren och även fått igång min pojkvän att bli lika "galen".  ;D
Själv fanns höns hemma när man var nyfödd... Även kaniner tror jag... Min mamma har alltid varit djurgalen, och hade en djuraffär också tills jag blev ca 2 år gammal. Då separerade hon och pappa. Hon flyttade till en lägenhet ett tag först, sedan hyrde vi och hennes nya man (som hon nu är skiljd med  :-X) ett hus... Och då vart det höns igen. ISA brun och vit Leghorn.

Sedan flyttade vi igen (jag ca 5 år) och köpte ett stooort hus, där fanns det några vita Lohmann och bruna Lohmann vi fick ta över + en tupp... Minns inte vad som hände med den tuppen. Tror inte vi hade kvar honom... Vi skaffade sedan en Plyoumth rock tupp, Grålle hette han. =)
Sedan efter Grålle (minns inte hur han dog, dog gjorde han i alla fall av något... Räv tror jag... )

Då skaffade vi en tvärrandig dv kochintupp... Som blev uppäten han med.  :-\ Sedan efter honom skaffade vi en ny tvärrandig dv kochintupp (jag hade ingen aning om att det var en dv kochin, var bara en randig tupp enligt mig då  ;D, för mamma med som inte håller koll på raser så värst).

Sedan köpte mamma den där Indiska Buskhönan (tror bara hönan kostade 400kr  :-X) av en bekant med kycklingar... Kycklingarna växte upp och blev ALLA hönor!  ;D

Och sen... Nästa sommar så la sig hönorna som växte upp hos oss! Först försvann en, 3 veckor senare kom hon med 12 kycklingar i släp (10 hönor och 2 tuppar  :-[ ;D).
Sedan la sig en annan bland nässlorna och kom med 9st, varav en räddade jag ur ägget då hon (ja, det var också en höna  ;D) låg kvar kall och syskonen lämnat redet.

Sedan blev tuppen och ett flertal hönor uppätna av grävligen (eller var det den andra tvärrandiga... Hmm...  ::) :-[)!  :( Eller tuppen blev uppäten... Hönorna bet den bara skallen av.

Sedan har de förökat sig under åren... När jag var 9 år så fick vi in 2 hedemoror och en araucanakorsning. Ibland ett gäng hybrider. Annars har vi inte tagit in något utan blandgruppen som jag kallar den för består av samma gener 13-14 år tillbaka. Mycket härdiga, friska höns som blir minst 11 år gamla (om ingen olycka sker då, men har inte haft en sjuk blandishöna på väldigt länge, annat är det med hýbriderna som dör som flugor vissa perioder  :().

När jag skulle fylla 16 så var vi tvugna att flytta igen (saknar huset...) pgd av grannen... Och nu sitter jag här... Med ännu flera höns och flertal olika raser där ute som jag låtit mina fina blandisar ruvat fram genom inköpta ägg. =)  
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-09 kl 09:08 »
Begränsa, varför?  ;D här började det med att man kom till en marknad, pappa, mamma, bror och jag. vi var helt nyinflyttade in på landet. så jag är inte en sån där människa som bott på landet hela sitt liv, men sen jag var 12 ::) Hur som helst så ser vi där att dom säljer en massa olika djur, och så får vi syn på hönsen. Och så blev det bara så att 2 bruna och 2 vita följde med hem. tror det var hedemora i dom, var så länge sen. Och bror och far var ju pälsallergiker så passade jätte bra. Sen så bara blev det fler och fler, men sen skulle ju räven eller nått liknade ta dom så det minskade sedan istället :P Men det är inte förens i år som jag har kommit underfund med att man faktiskt kan ha kul och köpa in massor med rana raser och sälja avelsägg osv. Så nu har man importerat från alla olika håll och det kläcks för fullt. Så ad gör man med alla hönsen sen? jo, man bygger nytt förstår ;) Så om man kommer på att man vill ha ännu en ras så bara bygger man ett till hönshus, inte ska man stoppa sig själv. det tycker jag inte ! ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #8 skrivet: 17 aug-09 kl 09:20 »
Oj oj oj... I våras hade jag BARA 6 blandrashönor och en tupp. Bestämde mig för att köpa Dv Kochin avelsägg...
Han som skulle skicka äggen gjorde fel... Jag fick allt Utom Dv Kochin. Jag fick Holländska dväg, Appenzeller, Blomme, Svarthöns...
Sen ville jag ju oxå ha Dv Kochin... Men Faverolle e oxå en personlig favorit...

Vadå begränsa sig ::)

Önskelista: New Hampshire, Orpington, Isbar, Hedemora...

Stop me if U can ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 aug-09 kl 09:42 »
Jag har då inte ens tänkt pröva begränsa mig  ;D Så länge jag har plats så ska jag frossa i olika höns raser..

/Marie

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #10 skrivet: 17 aug-09 kl 09:49 »
Här införskaffades tre blandishönor o en vacker tupp i maj. 5 blommekycklingar beställde jag samtidigt och hoppades på hönor... Efter bara en månad dog vår ena blandishöna som mest såg ut som en dv. kochin. Sorg, så vi letade en ny dv. kochin. Fick tag på två  ;D, av blommekycklingarna blev det bara två hönor... Har nu köpt avelsägg och har 8 ägg i en väninnas kläckare.... Sen blev vår Maja (blandis) surhöna  :D! Lade under tre gröna ägg och tre andra ägg. Nu har hon fått tre kycklingar av de gröna äggen!! De andra var tyvärr obefruktade. Men jag märker att hönorna har en tendens att bli fler  :-[ och gubben klagar nästan inte alls  ;) Vi tycker det är supermysigt att ha höns och få egna ägg. Så här är hönsen för att stanna! Och fler blir dom nog.......
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Lina W

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-09 kl 09:56 »
Från att vara hemskt rädd för höns till att ha; dv kochin, blommehöns, appenzeller, värphybrider och silkes har gått på 3år sen jag blev tvingad att ta hand om 8 hemlösa kycklingar. Sen blev jag fast  ;D Nu önskar jag mig grönvärpare bla...

Den enda som försöker begränsa mig är min stackars man....  :-* Fast han lyckas inte så bra   :-[
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

taccotad

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 09:58 »
Jag har då inte ens tänkt pröva begränsa mig  ;D Så länge jag har plats så ska jag frossa i olika höns raser..

/Marie

Gud vad härligt!! Ja kanske borde man göra som flera av er och bara frossa hihihi. Vi har ju trots allt ett utedass som står alldeles tomt och ett stort stall som har boxar till hästarna och ett gammalt fårhus....nog ska vi få plats med en hel del tror ni inte?!

taccotad

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 aug-09 kl 10:04 »
Ni som har typ MASSOR av höns, har ni alla inhägnade alltid? Jag vill kunna ha våra lösa på gården när vi är hemma och med många grupper kan det väl knappast funka. Eller?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 17 aug-09 kl 10:10 »
Den stora gruppen på ca 60-70 djur går inhägnade. Men de har rymt ett antal gånger när jag glömt hasspat... Det ni, vilken syn på våran inte allt för stora gräsmatta.  ;D

De mindre grupperna som bor inne i kycklingrummet bär jag ut på morongen så får de går lösa och bär in på kvällen.  ;D Kan inte låta portarna stå öppna så de kan gå ut själva, för då smiter katterna in och snaskar små kycklingar. Utan, ut... Stänger igen... In på kvällen, stänger igen.

*bilden är för övrigt inne i kycklingrummet*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #15 skrivet: 17 aug-09 kl 10:47 »
hej,

jag började i vår med 3 hönor.... nu har jag:

4 lohman
6 isbar
i araucana
16 hedemora
7 chabo
13 vaktlar
9 araucana ägg i kläckaren
30 leghorn i kläckaren
4 dvärg hollänsk
3 dvärg hollänsk vithätta

och fler lär det ju blir :-)

att begränsa sig går inte......

mvh

jonathan

www.stranddjuravel.dinstudio.se

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 aug-09 kl 10:50 »
Gud vad härligt!! Ja kanske borde man göra som flera av er och bara frossa hihihi. Vi har ju trots allt ett utedass som står alldeles tomt och ett stort stall som har boxar till hästarna och ett gammalt fårhus....nog ska vi få plats med en hel del tror ni inte?!

Det är bara att sätta igång när du har så mycket plats...  :)

Träsktrollet

• -
« Svar #17 skrivet: 17 aug-09 kl 10:53 »
Det är bara att sätta igång när du har så mycket plats...  :)

Bered dig på att bli Beroende ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

EvaE

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 aug-09 kl 12:15 »
*bilden är för övrigt inne i kycklingrummet*

Ett eget kycklingrum..... (Drömmer mig bort.....   ;) )

Men du, klart du ska fixa både utedasset & fårhuset, där får plats höns :)
Vet andra här på alternativ som byggt om utedass :)

& om man inte har plats som vi, så kan man ragga tag i diverse redskapsbodar & placera på lämpligt ställe & bygga om  :P Det funkar kanon!!!  :)

Jag känner en som har flera olika raser i olika gårdar. Hon kan oxå ha dom att gå fritt & då får hönsen turas om. Ena gångne e det silkeshönsens tur & nästa Orperna osv :) Allt funkar, bara man vill!
Tyvärr kan ju inte mina gå lösa pga grannarnas hundar (hoppas att dom flyttar snart), det e min största dröm förutom Appenzeller & Svarthöns då förstås, hihi

//
Eva

taccotad

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 17 aug-09 kl 12:37 »
Ett eget kycklingrum..... (Drömmer mig bort.....   ;) )

Men du, klart du ska fixa både utedasset & fårhuset, där får plats höns :)
Vet andra här på alternativ som byggt om utedass :)

& om man inte har plats som vi, så kan man ragga tag i diverse redskapsbodar & placera på lämpligt ställe & bygga om  :P Det funkar kanon!!!  :)

Jag känner en som har flera olika raser i olika gårdar. Hon kan oxå ha dom att gå fritt & då får hönsen turas om. Ena gångne e det silkeshönsens tur & nästa Orperna osv :) Allt funkar, bara man vill!
Tyvärr kan ju inte mina gå lösa pga grannarnas hundar (hoppas att dom flyttar snart), det e min största dröm förutom Appenzeller & Svarthöns då förstås, hihi

//
Eva

Fast när du säger så kanske jag behåller svarthönsen jag lovade att du skulle få ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser