Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för frukt jag har?  (läst 22717 gånger)

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
Vad är det för frukt jag har?
« skrivet: 16 aug-09 kl 15:37 »
Hej alla ni bär- och frukt-kunniga!
Vi har bott i samma trädgård i åtta och ett halvt år men aldrig tänkt närmare på ett rätt anonymt träd som står tätt intill ett plommonträd (i en rätt vildvuxen del av trädgården). Men nu har trädet slagit oss med häpnad  :o och är översållat av gula frukter, stora som körsbärstomater. Till form och storlek liknar de mest körsbär. Det smakar plommon om bären och kärnorna, som är små liknar också plommonkärnor, om än lite rundare! Vad är det vi har i trädgården!  ???

Eftersom frukterna smakar gott antar jag att man kan äta dem, och göra sylt och marmelad på dem. Någon som kan hjälpa mig med recept - när vi har listat ut vad det är!

Tacksam för råd - Ylva
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 15:40 av Ylva »
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-09 kl 15:46 »
Det kanske är ett rotskott från plommonträdet? Om Plommonet är ympat kanske det är sorten som ympats på som växt up med ett rotskott?

Gissar bara, men det låter väldigt intressant!

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-09 kl 15:52 »
Ja, det lät som en bra och trolig förklaring tycker jag.  :) Plommonträdet som är "granne" är högproducerande med goda Victoria-plommon (tror jag sorten heter) och det är ju mycket möjligt att det är ympat. Plommonen på det "nya" trädet är ju inte alls så stora och "fancy" som victoriaplommonen. Roten kanske är mycket härdigare dock. Intressant det här! Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Vallejos

  • Inlägg: 12
  • Med stort skägg kommer stort ansvar.
    • Västergötland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-09 kl 17:25 »
Hej alla ni bär- och frukt-kunniga!
Vi har bott i samma trädgård i åtta och ett halvt år men aldrig tänkt närmare på ett rätt anonymt träd som står tätt intill ett plommonträd (i en rätt vildvuxen del av trädgården). Men nu har trädet slagit oss med häpnad  :o och är översållat av gula frukter, stora som körsbärstomater. Till form och storlek liknar de mest körsbär. Det smakar plommon om bären och kärnorna, som är små liknar också plommonkärnor, om än lite rundare! Vad är det vi har i trädgården!  ???

Eftersom frukterna smakar gott antar jag att man kan äta dem, och göra sylt och marmelad på dem. Någon som kan hjälpa mig med recept - när vi har listat ut vad det är!

Tacksam för råd - Ylva

Hej,

Tror det är krikon du har i trädgården.

Vallejos

  • Inlägg: 12
  • Med stort skägg kommer stort ansvar.
    • Västergötland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-09 kl 17:58 »
Här är en nyss tagen bild på krikon. Finns de som blir gula o de som blir röda. Tror det även finns blåa krikon.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #5 skrivet: 16 aug-09 kl 18:20 »
Ska bli intressant att se vad jag får på mina före detta Gulplommon- och Czarträd.
Haren knaprade i sig de ympade delarna för några år sen. grundstammen visade sig var nåt med långa taggar på grenarna.
Nu är det iaf nåt plommonliknande på gång.
Nån som vet vilken sorts Prunus som brukar användas som grundstammar?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 20:30 »
Hej!
Du har troligen körsbärsplommon, Prunus cerasifera. Man ympar normalt plommon på körsbärsplommon. Håller man inte efter rotskotten så blir det en stor buske eller ett snår. Det finns ett antal namnsorter av körsbärsplommon som är framtagna för smakens skull. Gypsy gav frukt för första gången i år men vi hann inte smaka innan några besökare hade ätit allt. Nackdelen med en öppen demoodling. Det finns körbärsplommon med olika färger däremot så tror jag att krikon alltid är violetta. De flesta körsbärsplommon är lite smaklösa, vanliga plommon brukar vara godare men eftersom grundstammarna är fröplantor så kan man ha tur och få ett träd med extra god frukt.
MVH
Jan

Seb

  • Inlägg: 22
    • Blekinge
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-09 kl 20:42 »
Att  krikon alltid är violetta stämmer inte jag har gula krikon
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #8 skrivet: 16 aug-09 kl 22:33 »
Det här var ju jättespännande. Bilden på krikonträdet liknar det vi har i trädgården förutom att våra bär inte verkar rodna när de mognar. Däremot har vissa grenar långa taggar!

Det där med körsbärsplommon låter mest troligt. Smaken är helt klart plommon men inte fullt så fyllig och söt smak som våra Victoriaplommon. Jag visste inte att man ympar plommonträd på körsbärsplommon. Är det för att körsbärsplommonroten är mer härdig? Jag skall ta trappstegen i morgon och plocka de mogna bären. Skall bli spännande!

Tack för svar och tips!
Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #9 skrivet: 17 aug-09 kl 00:51 »
Vi har två sådanan träd som växer på samma plats som det stått (plommon?)träd på innan. Vi har kallat dom mirabeller, och det verkar vara mer eller mindre samma sak som körsbärsplommon.
Dom blommar dock jättetidigt, så det har varit minst två år utan frukt, men i år är det rekordskörd. Förra gången gjorde vi sylt och den vart väldigt god.
Har dock inget recept att ge.
/Attis

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #10 skrivet: 17 aug-09 kl 09:30 »
Aha, då har jag förklaringen på att trädet inte gett någon frukt tidigar. Har vi haft otur så har den blommat så tidigt att allt fryst bort tidigare men i år funkade det tydligen. Tänk vad man lär sig! Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #11 skrivet: 17 aug-09 kl 20:43 »
Plockade faktiskt ca 6 kg idag. Kollade i kokboken efter körsbärssyltrecept.

Såg ut ungefär så här:
4l bär
500g socker
½ dl vatten

Jag minskade ner sockermängden till hälften och tog råsocker istället.
Såhär i efterhand tror jag inte det var nödvändigt med vattnet heller, bären innehåller rätt mycket vatten.
/Attis

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 20:58 »
Provasmakade några av de mest mogna körsbärsplommonen idag.
Dom  ser ut ungefär som på Vallejos' bild och har som nämnts lite fadd smak jämfört med sortäkta plommon.
Tycker också att det är lite lurigt att ympa gulplommon, jag köpte ju trädet i tron att såna alltid var rotäkta, och med avsikten att det skulle bli ett snår med tiden.
Gillar smaken på allmänna gulplommon.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #13 skrivet: 17 aug-09 kl 22:15 »
Hej Seb!
Jag har aldrig sett gula krikon. Enligt Den nordiska Floran av Bo Mossberg så har krikon blå eller violetta frukter.
MVH
Jan

Vallejos

  • Inlägg: 12
  • Med stort skägg kommer stort ansvar.
    • Västergötland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #14 skrivet: 17 aug-09 kl 22:38 »
Virtuella Floran skriver:

"Underarten krikon (ssp. insititia (L.) Bonnier & Layens) har håriga, torniga kvistar och växer ofta som snåriga buskage. Krikon har dessutom mindre frukter än plommon, de är ganska runda och vanligen blåaktiga med en sten som sitter fast i fruktköttet. Hybrider mellan plommon eller krikon och slån (P. spinosa) kan ibland påträffas.
Plommon och krikon kan lätt förväxlas med körsbärsplommon (P. cerasifera), en art som ofta används som grundstam för ympning, men den senare skiljs genom kala tunnare blad med trubbigt sågad kant och något glänsande bladöversida, kala blomskaft och klotrund röd eller gul frukt med sur eller fadd smak. Utan blommor eller frukter kan plommon och krikon också förväxlas med vildapel (Malus sylvestris) som dock skiljs genom naggade eller trubbigt tandade bladkanter."

Vanligen blåaktiga betyder inte endast blåaktiga. Dom kan tydligen förekomma i annan färg. Därmed inte sagt att det med full säkerhet är krikon på mitt foto. Det skulle kunna vara en korsning alternativt körsbärsplommon. Dock har frukterna på mitt foto ingen fadd eller sur smak. Det talar mot att det skulle vara körsbärsplommon. Återstår krikon eller en hybrid. Frukterna smakar plommon. Söta o goda.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #15 skrivet: 17 aug-09 kl 22:57 »
Hej!
Det finns körsbärsplommon som smakar utmärkt. Det är dock ovanligt att svenska plantskolor säljer namnsorter av goda körsbärsplommon. Har du ett körsbärsplommon eller krikon som är gott så var rädd om busken. Eftersom det finns så många körsbärsplommon i landet så bör det rimligen finnas en hel del plusvarianter av dem härochvar.
MVH
Jan

Seb

  • Inlägg: 22
    • Blekinge
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #16 skrivet: 18 aug-09 kl 08:41 »
Blomqvist plantskola säljer dom ;)

   Gulkrikon III-IV Prunus insititia  Mycket ovanlig form av krikon, som ju vanligen är blåa. Sorten är funnen i Åbo, och har funnits där sedan början av 1900-talet. Liknar vanliga blåkrikon, men färgen är vackert gul. Provodlats sedan 1998 i vår provodling i Lepplax. Har klarat alla vintrar helt perfekt
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #17 skrivet: 18 aug-09 kl 09:18 »
Jag har också 2 sånnadär underligga "buskar" i min trädgård, numera är de höga som träd och helt översållade av gula miniatyrplommon. Söta men smått torra i köttet, brevid står ett liknande träd fast detta med små illröda bär som itne smakar särskilt gott. ???
Är det då krikon eller körsbärsplommon, och vad kan man använda dem till?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #18 skrivet: 19 aug-09 kl 19:27 »
Jag har också 2 sånnadär underligga "buskar" i min trädgård, numera är de höga som träd och helt översållade av gula miniatyrplommon. Söta men smått torra i köttet, brevid står ett liknande träd fast detta med små illröda bär som itne smakar särskilt gott. ???
Är det då krikon eller körsbärsplommon, och vad kan man använda dem till?

Det vanliga.

Sylt, saft, torka, vin och äta dom direkt!
/Attis

Ylva

  • Inlägg: 187
  • Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Vad är det för frukt jag har?
« Svar #19 skrivet: 19 aug-09 kl 20:02 »
Idag ställde jag mig på en stege och plockade de gula frukter som lossnade lätt från grenen (var mogna). Jag vet inte riktigt om det är mirabeller, körsbärsplommon eller krikon men jag lutar åt att det är rotskott från plommonträdet och alltså körsbärsplommon. Jag fick ihop ca 5 liter. Då sitter det mesta ändå kvar på trädet!

Jag har provat att koka marmelad på dem. Första satsen gjorde jag 1,2 kg frukt, 500 gr syltsocker och en skvätt (ca 1 matsked) citronsaft. Det blev gott, syrligt och fruktigt och fräscht! Maken blev förtjust. Och vacker knallgul färg också.

Nästa sats gjorde jag med ca 1,2 kg frukt, 500 gr syltsocker och en skvätt citronsaft. Jag lät en påse glöggkryddor som jag hittade i skåpet koka med i en nätpåse (som jag brukar tvätta bh:ar i!). Jag kokade först frukten för sig en stund tills kärnorna lossnat från fruktköttet och så plockade jag upp dem. Sen hällde jag i sockret. Kryddpåsen fick ligga i hela tiden. Det blev ännu godare! Dessa burkar skall jag ha till advent och jul!

Nästa sats igen så använde jag samma proportioner som ovan. Kryddpåsen fick koka med i det här koket också men på slutet hällde jag i en skvätt cognac! Det blir också julmarmelad av den satsen. Det doftar december här hemma nu!

Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser