Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man när man tar frö från tomat?  (läst 6809 gånger)

småbrukartanten

  • Gäst
Hur gör man när man tar frö från tomat?
« skrivet: 16 aug-09 kl 11:32 »
Jag undrar om det är väldigt svårt att ta frö från tomat? Har för mig att jag såg ett inslag i tv för många år sedan och jag tyckte då att det verkade krångligt. Man skulle röta tomaterna o tvätta fröna och en massa olika procedurer.
Jag har en planta av sorten Brandywine. En del andra sorter också men det kanske är mest från den jag skulle vilja ha egna frön.
Finns det någon som vet eller om det finns tips på nätet?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur gör man när man tar frö från tomat?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-09 kl 16:12 »
För det första bör man tänka på korsningsrisken. Den är liten för tomater, men plantor (sorter) som står nära varandra kan korsas. Lite korsning gör dock inte så mycket om du mest ska använda fröet själv. Det kan t o m ge upphov till nya sorter.

Du tar frö från fullmogna-övermogna tomater.

Ta ur innehållet ur kärnhuset. Det är frö och en geleartad vätska (pulpa). Du måste inte röta, även om det är en fördel. Du kan göra så här istället:
1. Skölj bara, sila av och torka sen, eller
2. Pilla ut fröna och torka dem på papper el dyl, eller
2. Lägg frö+pulpa på hushållspapper och låt det torka. Spara med papper och allt. När du ska så så bryter du av en bit papper med lagom mycket frö och blötlägger för att få loss fröna.

Johnny Andreasson skriver en hel del om olika varianter (med tonvikt på rötning) i vår fröodlingsbok. Länk nedan.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Hur gör man när man tar frö från tomat?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-09 kl 09:45 »
Verkar ju inte så jobbigt. Tack för tipset! :)

gnucifer

  • Inlägg: 9
SV: Hur gör man när man tar frö från tomat?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-09 kl 10:33 »
Ett annat tips om du skall så tomaten direkt (viket kanske inte är fallet), är att du helt sonika skär tomaten i två delar, lägger dem i varsin kruka med fröhuset nedåt och med plastpåse över och låter det förmultna. Kanske inte värdens mest ekonomiska, men tar sig ofta väldigt bra på så vis.

E.Q u a l i t y

  • Gäst
SV: Hur gör man när man tar frö från tomat?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-09 kl 12:24 »
Det är enkelt att röta. Såhär gör jag: ta en liten tugga av tomaten du vill ha frön från, så att ett hål bildas.
Spruta ut frön i ett glas. Låt stå några dygn. Skölj/sila och torka.
Denna process gör att gelen runt fröna försvinner, och fröet får lättare att gro. Ökar även hållbarheten, har jag för mig.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur gör man när man tar frö från tomat?
« Svar #5 skrivet: 03 sep-09 kl 05:42 »
Jag låter tomaterna ligga tills de blir fullmogna och brer ut fröna på papper. När det torkat, knycklar jag ihop det och trycker ner i en glasburk med skruvlock. Sedan får jag peta loss fröna ett och ett, när jag skall så. - Alla gror.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser