Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prenumerera på ekologiska grönsaker vid dörren?  (läst 8020 gånger)

Wimsa

• Min hemsida
Prenumerera på ekologiska grönsaker vid dörren?
« skrivet: 13 aug-09 kl 18:43 »
Hej, jag var på en gård idag och fick handla lite ekologiska grönsaker. De berättade för mig att egentligen hade de slutat med gårdsförsäljning men jag fick handla bara för att jag nu hade rest hela vägen dit. Istället sålde de grönsaker till ett företag som heter www.arstiderna.com (Årstiderna) som levererar grönsaker vid dörren. Tyvärr levererar de inte hit till Kristianstad där jag bor men annars skulle det här passa mig jättebra. Jag har nämligen inget körkort och det är tungt att hasa frukt och grönsaker på bussen och det är svårt att hitta bra ekologiska varor här i stan tycker jag.
Nu undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av att handla på det här sättet och om det kanske finns någon som har ett tips hur man kan få sina grönsaker hemkörda?
Att döma är att inte förstå.
ANDRÈ MALRAUX

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Prenumerera på ekologiska grönsaker vid dörren?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-09 kl 19:42 »
http://www.mossagarden.se/index.php?id=387 Kanske levererar till dig? Det finns fler företag som säljer såhär, googla på grönsakslåda.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-09 kl 09:59 »
jag får från ekolådan mvh annelie
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

prince

« Svar #3 skrivet: 14 aug-09 kl 15:26 »
 handlade från ekolinjen innan men de har nu stängt, men dessa levererar också i skåne;

http://www.mossagarden.se/index.php?id=387

Wimsa

• Min hemsida
« Svar #4 skrivet: 16 aug-09 kl 09:29 »
Tack för tipsen.. ingen av dem levererade här:-( Jag får leta upp någon trevlig granne med bil som delar samma intresse för eko-grönsaker som jag:-) Vi kan ju handla ihop och dela på bensinkostnaden.
ANDRÈ MALRAUX

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 aug-09 kl 09:35 »
Hej!

Var i Kristianstad bor du? Jag bor ca 1 mil utanför.. Jag kan tänka mig gå ihop med dig och köra..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

prince

« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 11:27 »
hos mossagården kan man ordna utkörningsställen där man önskar, ta kontakt med dem så kanske de kan ordna något som passar??

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 17 aug-09 kl 09:57 »
Är det av miljöskäl du köper ekologiska grönsaker? Då kanske du bör tänka om med tanke på transporten. Själv tar jag med grönsakerna i kommunaltrafiken, det fungerar bra för mig.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 aug-09 kl 11:00 »
Jag har nu varit inne på deras hemsida och beställt frukt och grönt. Jag valde hemleverans och det verkar funka! :D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Intricate

« Svar #9 skrivet: 17 aug-09 kl 12:20 »
Tycker inte att det är en helt bra idé det där. Det är dyrt för en själv, de åker jäkla långt för att lämna en liten låda. Jag tror det bästa är att lägga pengarna på ett äppelträd eller lite fröer att odla själv. Att lösningen på saker och ting alltid ska bli att konsumera!

prince

« Svar #10 skrivet: 17 aug-09 kl 13:25 »
Vill man ha ekologiskt odlade grönsaker så är det alternativ.
Alla har inte allmänna kommunikationer ( inte jag iallfall) och jag vill inte ha besprutade grönsaker, jag vill inte ha en massa tillsatser i det jag äter. Alla kan inte odla av olika skäl.
Det är HELT andra saker när man handlar verkligen ekologiskt odlade grönsaker än att handla i affären.

Går inte att jämföra!!

Jag tycker att du gjorde rätt!!  Man måste utgå från vad man själv har för förutsättningar och för dig är ju detta bra!

Visst blir det utsläpp av att köra men nu var det ju inte det tråden handlade om utan var man kunde få det utkört.

Hoppas du blir nöjd med dem!  Du kan väl berätta hur det går??

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 17 aug-09 kl 13:36 »
Tänk på att alla konventionellt odlade grönsaker inte är besprutade. Ortonovo är en stor leverantör, de använder inga kemiska bekämpningsmedel som ett exempel.
Vad man bör undvika är väl importerade frukter och grönsaker. Paprika, äpplen med mera.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Therese K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 16:29 »
Tack Prince! Väntar leverans i slutet av denna vecka.. ska i allafall prova och se. Jag återkommer med resultat ;)  Dom har ju redan utkörning till Kristianstad så en hemleverans i området är ju ingen omväg... Och visst är det sklillnad på ekologiskt odlat och de man köper i affären :P Vi har en massa äppleträd, päron, bär och annat, men jag tycker att detta är ett bra alternativ till att få mer olika och varierade grönsaker. Sen VILL jag stödja en sån verksamhet oxå :) Både jag och sambon jobbar heltid så vi har inte möjlighet och ork till att anlägga en odling på gräsmattan...

prince

« Svar #13 skrivet: 17 aug-09 kl 16:44 »
Åh ja, berätta gärna hur det går!!  Jag köpte som sagt av eko-linjen innan, det var som att plocka sakerna i trädgården, gick inte att jämföra med det som finns i affärerna!
Jag har än så länge så jag klarar mig men kommer till vintern handla hos en ekologisk handlare igen! 
Väntar med spänning! :D
Bor ju själv i skåne!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #14 skrivet: 17 aug-09 kl 17:17 »
Konstigt om inte Wimsa kunde få leverans av dem med då, om ni bägge bor i Kristianstad?

Wimsa

• Min hemsida
« Svar #15 skrivet: 17 aug-09 kl 17:19 »
Hej alla... Vart bor du Theres J och vart ifrån har du beställt dina grönsaker?
Jag bor just nu inne i stan på fjärde våningen och har inte de optimala förutsättningarna för att bli helt självförsörjande på ekologiska grönsaker, som någon förnumstigt påpekade.. men snart ska jag flytta ut till landet, till Österslöv men till en marklägenhet med en liten hyrd gräsplätt där jag inte heller kan odla hur som helst. Att jag hellre vill handla ekologiskt är för mig självklart. Finns ekologiskt alternativ så väljer jag det! Jag har inget körkort och reser alltid kommunalt men grönsaker är tungt och otympligt och vi äter inget annat än grönsaker och frukt, så det är ganska mycket som ska hem varje vecka... De ekologiska gårdar jag funnit här, ligger så knasigt till att det varit i princip omöjligt för mig att ta mig dit och det ekologiska utbudet de har på Domus inne i stan är dels begränsat men också dyrt. Att få maten hemleverad låter ju som en kanonbra lösning, tycker jag men än så länge har jag inte funnit någon som levererar till Österslöv och jag känner ännu ingen annan som bor i byn, så att kunna starta ett nytt "utlämningsställe" där känns inte aktuellt för min del.
ANDRÈ MALRAUX

Therese K

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 aug-09 kl 18:42 »
AAAAHHHH!!! ;D Jag bor med i Österslöv!! Eller ja.. 2 km utanför.. mot Arkelstorp :) Jag va inne på mossagårdens hemsida som finns längre upp i tråden.. Man får betala 50 kr extra men de får du ju å andra sidan lägga på i antingen bensinpengar eller på bussen... Men gå in där och kolla runt lite så ska du se att det kan dom nog ordna ;)

Wimsa

• Min hemsida
« Svar #17 skrivet: 18 aug-09 kl 07:57 »
AAAAHHHH!!! ;D Jag bor med i Österslöv!! Eller ja.. 2 km utanför.. mot Arkelstorp :) Jag va inne på mossagårdens hemsida som finns längre upp i tråden.. Man får betala 50 kr extra men de får du ju å andra sidan lägga på i antingen bensinpengar eller på bussen... Men gå in där och kolla runt lite så ska du se att det kan dom nog ordna ;)
Vad roligt! Ja då är det löst då! Skriv och berätta när du fått din första leverans, så man får en recension:-) Jag flyttar in i början på september och det ska bli underbart att komma bort från trafik och annat liv och miljön är ju helt underbar!
ANDRÈ MALRAUX

Therese K

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 aug-09 kl 13:27 »
Ja, det ska jag göra :) Vi hyr ett hus här och har bara bott här i ca 1mån.. men vi trivs så enormt!! Här e sååå vackert.. speciellt nere vid sjön.. hönsen trivs och gulan blir bara gulare och gulare.. trodde inte de va möjligt ::) Och katten kommer hem varje dag ;D Lycka till med flytten!

EvaE

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 aug-09 kl 13:38 »
Hej.

Vad kul att läsa att det finns folk här som bor i närheten av en själv  ;D
Jag bor i Ö Göinge ca 3 mil från Kristianstad.  :)
Tänkte på det där stället ut mot Åhus, hmm, va tusan heter det nu...
Det försvann precis när jag skulle skriva det... *Grrr*  >:( Att jag inte kan
komma på vad det heter!!! Där handlar i alla fall släktingar till mig. Vet att dom säljer
potatis, morötter & ägg i alla fall.
Sen finns ju Denningarums gård här i närheten, vet inte direkt vad dom har att erbjuda
i grönsaksväg men kan kolla upp det ifall intresse finns?

//
Eva

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser