Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt tak på torpet  (läst 2295 gånger)

samulle

Nytt tak på torpet
« skrivet: 13 aug-09 kl 09:25 »

Hej på er och tack för alla informationsrika trådar!

Jag är ny på forumet och även som torpare. Har tagit över ett gammalt torp med stora renoveringsbehov.

Taket är det första jag ger mig i kast med så spruckna pannor orsakar läckage med fukt som resultat.

Pannorna är lagda nån gång på första halvan av 1900-talet och är således spröda som chips. Under pannorna ligger i dag jord och sedan näver och som undertak massor av stående smågranar. Gissar på att det har det varit torv på taket innan och således vill jag ha det igen.

Pga av skicket på undertak och vissa "reglar" som går ut över takfoten är jag rädd för att jag behöver plocka ner hela taket och sedan regla upp nytt rå-spåntat undertak.

Detta blev lite flummigt kanske men känner mig ganska osäker på hur jag ska gå till väga. Ska jag börja plocka ner och i den mån det är möjligt spara undertak och sedan spika nytt undertak över smågranar och den näver som fortfarande är torr?

Alla tips, funderingar och tankar är mycket välkomna, behöver verkligen bolla idéer!

P.s Nån som vet vart jag får tag i bra och billiga presenningar att täcka taket med medan jag håller på?

Digger

SV: Nytt tak på torpet
« Svar #1 skrivet: 13 aug-09 kl 21:05 »
harald nyborg har presseningar som funkar, de vita. finns upp till 12x10m .Om du rever ena sidan, sätt fast den i nocken och ha den liggande där,
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 17 aug-09 kl 02:33 »
Omläggning av gammalt torvtak är såpass ovanligt, att det nog är klokast att fråga på länsmuséer, Skansen och liknande med erfarenhet av såna jobb.
En fördel om man kan göra det mesta själv.
Läste för några år sen om en omläggning av torvtak efter alla konstens regler på en ganska liten bergsmansgård, det gick på 400 000 kr.
Skansen har provat Platon-mattor som underlag för torven, vet inte hur pass väl det utföll.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 17 aug-09 kl 21:34 »
Jag säger i all välmening att ge dig inte på ett torvtak om du nu är nybliven torpare (och uppenbarligen inte vet hur du ska göra).  :)

Det är ett jättejobb och kostar troligen mer än det smakar. Jag har filosofin att ska man testa lite speciallösningar så gör det först på en "friggebod" eller mindre bygge - du ska väl trots allt bo i torpet...

Jag hade satsat på att försöka göra så lite som möjligt - spån, näver och annat hjälper huset att "andas" - ta upp fuktighet och sen avge det till omgivningen.

Är det så långt gånget vilket det verkar så krävs oftast att du tar ner befintliga pannor och fixar till läkten (alltså de som håller upp pannorna).

Så här hade jag gjort (gör en sida i taget):
1. Ta ner alla pannor.
2. Ta bort alla läkt.
3. Laga eventuella skador - men låt undertaket ligga kvar om det går.
4. Spika på masonite - billigast brukar räcka - de flesta använder oljehärdad.
5. Nya reglar.
6. Lägg tillbaka takpannor.
7. Fixa "anslutning" till skorsten (kräver ofta hjälp) - vindskivor, etc.

Skulle tro att om det är som du säger så kan du säkert plocka ihop okej pannor till ena sidan. Då fixar du bra begagnade till den andra - exempelvis härligt handslaget enkupigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser