Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hyra galt"  (läst 1565 gånger)

moppe

  • Inlägg: 180
"Hyra galt"
« skrivet: 12 aug-09 kl 13:26 »
Vi hade helst viljat slippa köpa bagge i år och istället låna/hyra en. Finns det folk som gör det eller hur funkar det?

Torsabjörke

  • Inlägg: 235
SV: "Hyra galt"
« Svar #1 skrivet: 13 aug-09 kl 08:34 »
Så gör man ju med grisar. Hyr man in äldre baggar så ser man ju problem med ev horntrånghet etc, vilket är svårt med bagglamm . Bara man är säker på Mv -status etc. så ser jag inget problem.
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

louise

  • Gäst
SV: "Hyra galt"
« Svar #2 skrivet: 13 aug-09 kl 20:01 »
vad menar du med äldre baggar å horntrånghet?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Hyra galt"
« Svar #3 skrivet: 13 aug-09 kl 20:11 »
Om baggen är vuxen ser man ju hur hornen är i 'färdigt skick' på ett bagglamm vet man ju oftast inte om det inte är något extremt åt något håll.
Att låna bagge är ju bra, men man får tänka på smittor åt båda håll. Jag skulle förmodligen inte låna ut någon av mina till någon jag inte känner väl eftersom hanteringen av baggar är så viktig för att dom ska hålla sig snälla.
  Ett bra alternativ kan ju vara att skaffa ett bagglamm som man slaktar när han betäckt klart.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

morellen

  • Inlägg: 517
    • Västergötland
SV: "Hyra galt"
« Svar #4 skrivet: 14 aug-09 kl 09:53 »
nu kanske jag hamnar lite OT här men jag vill gärna ha lite tips på vad man kan göra för att baggen skall hlla sig trevlig? Inte klia på huvudet har jag hört men mer?
kommer att köpa bagge eftersom jag tror att det är rätt hopplöst att låna in nån till min lilla flock i nuläget

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Hyra galt"
« Svar #5 skrivet: 14 aug-09 kl 10:05 »
Inte klia/klappa i pannan. Men också hantera honom vänligt men med en 'fast hand' med det menar jag att aldrig visa sig rädd eller osäker.
Om baggen kommer på att han kan jaga folk blir han rätt hopplös.
Mina baggar är snälla och sociala men dom vet ändå sin plats tycker jag:)         En annan strategi kan vara att aldrig pyssla så mycket med baggen så att han håller sig på sin kant, men det tycker jag verkar tråkigare;)          Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Hyra galt"
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 11:38 »
Håll dig till unga baggar. De brukar bli grinigare och starkare med åldern.

Går man i en hage och är osäker så ha en liten tunn pinne och vifta med 10 cm framför nosen. Då tappar dom koncentrationen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser