Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En jättevril.  (läst 1540 gånger)

Epikurén

• Västergötland
En jättevril.
« skrivet: 12 aug-09 kl 13:01 »
Jag har funnit en jättevril på en björk som jag kanske med markägarens tillstånd kan få bli vid. När på året är bästa tid att fälla trädet med vrilen för att påbörja urgröpning till skål?

gopo

SV: En jättevril.
« Svar #1 skrivet: 12 aug-09 kl 16:43 »
Det kan du göra när som hellst, men det finns säkert delade åsikter om det! Ett gammalt talesätt säger, "ta ämnet då du ser det", vilket handlar mer om att det kan va svårt att hitta tillbaks till ämnet, så är det ju inte i ditt fall. På vintern är det som minst fukt i träden, därför kan det vara en fördel att ta ämnet då, så torkar det snabbare och är inte lika tungt att bära hem. Den årstid jag försöker undvika är våren då det savar, då drar träden upp väldigt mycket vätska, sen har jag lite problem med pollenallergi oxå!

Epikurén

• Västergötland
SV: En jättevril.
« Svar #2 skrivet: 13 aug-09 kl 14:30 »
Tack för tipset! Som du skriver så är väl våren inte den bästa perioden att ta hand om björk för slöjd på grund av att den savar så pass mycket, så det får väl bli någon gång i höst när löven har fallit av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser