Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nu ska vi se..(foder)  (läst 924 gånger)

saint206

• Småland
nu ska vi se..(foder)
« skrivet: 10 aug-09 kl 20:11 »
som en del här vet så siktar jag på att få kultingar inom kort.. har idag varit och köpt formel på lantmännen, då jag är rädd för att hon inte ska få allt hon behöver under digivningen. säljaren sa 15%formel och 85%spannmål.
kan jag ge bara korn som spannmål?
kan jag ge min ärt och majskross utöver formeln, eller bör jag ersätta en dl av spannmålet med detta i sådana fall? kan jag ge potatis och bröd och sånt utöver, eller blir det för mycket av någonting?
nån som har lite tips?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

louise

• Gäst
SV: nu ska vi se..(foder)
« Svar #1 skrivet: 11 aug-09 kl 08:27 »
Vad menar du med formel? Är det koncentrat? Det täcker heal proteinbehovet, ge inte ärter osv om du ger full giva koncentrat. Det funkar med bara ett spannmål, även om det är bättre att ge så mångsidig mat som möjligt. Men mina har alltid fått bara korn eller bara vete med koncentrat. Ge du potatis och bröd, det ersätter spannmål. Du ska alltså inte ge mer i vikt än normalt, du måste byta ut något om du lägger til något.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 aug-09 kl 09:47 »
Om du vill ge ärtkross också, så är det koncentratet du ska minska, inte spannmålen, annars blir det onödigt mycket protein ( ärtor är ju ett proteinfoder).
Om det blir en normal kull så gör det inget om du ger potatis, men den tillför ju ytterst lite näring, så har man en stor kull ( mer än 11-12 ) så ska man inte ge för mycket potatis, för då äter dom sig för mätta och orkar inte få i sig tillräckligt med bra foder. Bröd däremot är ju spannmål, så det kan du ge.

Ungefär som när jag betalar 400 kr för ett julbord..då sitter jag ju inte och äter mig mätt på potatisen utan tar lax, räkor och andra delikatesser :)

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-09 kl 10:07 »
haha, ja jag tror då aldrig jag har ätit potatis på ett julbord.
men det verkar ju som om jag har fattat det hela rätt med tanke på era svar. jag vet bara sist jag gav dom "köpefoder" det var visserligen fulfoder, men dom blev inte mätta på det dom skulle ha, det var mycket därför jag började ge dom eget istället.
men då vet jag hur jag ska göra iaf, hoppas nu bara allt går vägen..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser