Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Bäst insynsskydd

Vintergrönt
1 (50%)
Ytliga rötter
1 (50%)

Antal personer som röstat: 2

Författare Ämne:  Plantera på infiltrationsbädd ?  (läst 5111 gånger)

nappe

Plantera på infiltrationsbädd ?
« skrivet: 09 aug-09 kl 07:15 »
Vad kan jag plantera för träd eller buskar vars rötter inte
växer in i infiltrations-rören?
Skulle vilja ha insynsskydd på 3m högt,men är orolig för att
rötter sätter igen rören
Helst skulle det vara gran
Tacksam för synpunkter  ::)

lemmy_railgun

SV: Plantera på infiltrationsbädd ?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 12:30 »
Kommer att tänka på då jag arbetade på en soptipp. Runt hela deponin planterades salix, vanlig pil, vilket ur miljösynpunkt vore det bästa.
Med tanke på dina rör så är ju salixen förödande med sina djupgående rötter som spränge sig igenom allt.
Om jag vore i dina kläder så skulle jag för enkelhetens skull täcka infiltrationsbädden med perenner, möjligtvis cottenaster, den lågväxande varianten, har ingen aning om hur dess rotsystem ser ut. :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 12:42 »
Gran har förhållandevis ytligt rotsystem, det ser man på rotvältor.
Om du klipper häcken så blir behovet av rotsystem mindre för att underhålla tillväxten.
Jag vet inte hur det funkar i praktiken, men kanske kan man med en nergrävd duk av lämpligt beständigt material hindra rötterna att växa in på oönskat område?

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 sep-09 kl 21:14 »
Jag frågade företaget som gjort vår filterbädd, och fick svaret att bara det inte hade djupa rötter, så. Första året hann jag inte göra nåt, så naturen gjorde sitt själv. Resultet: nässlor och tistlar. Tistlar har verkligt djupgående rötter! Nu har jag satsat på murgröna som ska täcka marken (fiberduk under, som skuggar bort tistlarna). Men jag har faktiskt inte tagit reda på hur murgrönerötter beter sig. Men om de är bra, vilket jag hoppas, så är ju det ett alternativ till dig: en liten ställning, och vipps är de 3 meter höga!

Annars har rhododendron väldigt ytliga rötter. Men en filterbädd behöver väl göras om efter 15-20 år, tror jag, då har roddarna precis hunnit bli stora...

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare (1 dolda)
kretslopp, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser