Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bas frågor  (läst 8892 gånger)

Vildrosen.

Bas frågor
« skrivet: 09 aug-09 kl 00:41 »
Har väldigt lösa planer om att eventuellt skaffa en häst om något/några år. Har nu börjat undersöka lite om själva hästen och lagar mm. Bor i södra sverige och funderar på en robust hästsort som jag ska använda att rida på (inte arbeta i skogen mm)
Vad kräver lagen att hästen har i minimum? Tex kan man ha häst i sk lösdrift? Måste de ha stall? Får de vara ute om de KAN gå in själva?
Hur mycket bör jag räkna med att de äter? Inte bete utan det jag måste köpa in. Kortsagt vad är budgetten på en häst? Vetrinär inräknat

Som sagt jag har VÄLDIGT LÖSA planer på häst. Vill bara kolla läget, inte ha en uppsatts till svar utan mer kortfattat, enkelt. OM jag senare vill omsätta planerna i verklighet kommer jag naturligtvis att ta reda på mer fakta. Jag måste bara kolla om häst är något som KAN bli verklighet under de förutsättningar som jag/vi bor.

Hoppas någon kan ge mig svar.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Luff

• Västergötland
SV: Bas frågor
« Svar #1 skrivet: 09 aug-09 kl 18:46 »
Robust häst m bra ridegenskaper = nordsvensk. Lösdrift är bäst m ständig tillgång på stråfoder.
NEJ hästar ska inte gå ensamma, köp minst 2.
Största problemen idag är fång - därför köper man inte en ras som är känslig för detta som sällskapshäst vilket utesluter de flesta mindre hästar såsom shettis, fjord o andra ponnyraser.
En vettig sällskapshäst är tex en medelålders vbltravare som kanske gått på lösdrift förut så man vet att den fixar utelivet. Dessa hästar man få nästan gratis.
Alla mått som är lagstadgade finns på nätet - massor av siffror, bla galleravstånd osv.

Driftskostnader - räkna m 20 kg hö till en nsv/dag vinterhalvåret om den går på lösdrift, ev kraftfoder vid hårt arbete, 1-2 kg beroende på sort, salt o mineraler varje dag. Strö - beror på lösdriftens storlek. Hovslagare 300-1000 kr varannan månad beroende på bara verkning eller skodd runt om. Det är ekonomi att köpa en häst som kan gå oskodd.
Försäkring "lönar" sig om man inte har pengar på kistbotten till den dag man hamnar på djursjukhuset.
Det är fullständigt omöjligt att ange vad en häst kostar i månaden då det varierar m hökostnad från snälle grannens 2 kr/kg till egenproducerat eller specialbeställt för 4 kr/kg. Likaså m strö - vissa år är halm omöjligt att köpa och då blir det spån eller torv = en helt annan kostnad.
//Luff

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 10 aug-09 kl 23:18 »
Tack för svaret.
Jag hade tänkt att ha 1 häst men tillsammans med fåren - om jag fattat det hela rätt så är det tillåtet.

Lösdrift låter som det är bäst för hästen oxå - den kommer i så fall att KUNNA gå in OM den vill. Om man nu har häst i lösdrift vad för krav ställer man å stall osv då? Var kan jag hitta den informationen?

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Broberg

• Gäst

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-09 kl 23:42 »
Den sista länken var förstås lite knepig. Tryck på länken, gå in på Djur- och veterinärfrågor-Trycksaker-Djurskyddsbestämmelser.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 11 aug-09 kl 00:36 »
Jag skulle definitivt rekommendera att inte hålla dig på lägsta tillåtna nivå utan försöka ge hästen ett så gott hästliv som möjligt.

Om vi börjar med hästkompisar så anser jag att det är ett måste, det kommer att förhöja kvalitén på hästens liv avsevärt!
Du kan ha hästen med ett halmat liggskydd av god storlek men har du tänkt köra lösdrift så bör du ha riktigt stora, gärna kuperade hagar som genom sin storlek gör att de inte blir alltför upptrampade.
Att hårdgöra ytor vid grind, foderplats och utanför ligghallen är smart. Även en uppstallad häst mår förstås bra av stora hagar men det är än viktigare för någon som går ute dygnet runt.

Jag slår också ett slag för att gräva ner vattenkabel (av den sorten där vattnet inte fryser) så att hästen alltid har tillgång till vatten. Det sparar din rygg och man vet att det aldrig fryser.

Sedan är det för mig ett måste att ha någon sorts stallbyggnad där du kan ta in hästarna för att sköta om dem, visitera (ytterst svårt i mörkret ute på en lösdrift), sko och verka samt även stalla upp då hästen behöver torka upp eller om det blir fruktansvärt kallt (över 30 grader kallt får mina lösdriftshästar spendera tid på stall).
Du vill säkert ha något uppvärmt ställe där du förvara sadel och dyl. samt plats för foder.
Hästen ska ha enligt min mening ha tillgång till grovfoder dygnet runt vid lösdrift (de håller värmen genom att äta).

Kolla också hur det ser ut i din kommun med gödselhantering och dyl.

Låna all tillgänglig litteratur från biblioteket för ytterligare tips!

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #6 skrivet: 11 aug-09 kl 10:14 »

Sedan är det för mig ett måste att ha någon sorts stallbyggnad där du kan ta in hästarna för att sköta om dem, visitera (ytterst svårt i mörkret ute på en lösdrift), sko och verka samt även stalla upp då hästen behöver torka upp eller om det blir fruktansvärt kallt (över 30 grader kallt får mina lösdriftshästar spendera tid på stall).
Du vill säkert ha något uppvärmt ställe där du förvara sadel och dyl. samt plats för foder.
Hästen ska ha enligt min mening ha tillgång till grovfoder dygnet runt vid lösdrift (de håller värmen genom att äta).

Håller med dig i allt (även det som jag inte citerat) och vill poängtera att både hovslagare och veterinär blir mer positivt inställda av att kunna arbeta inomhus, med lyse och gärna lite varmare än -30 grader.  ;D Tror dessutom att det är lag på ett visst antal stallplatser per 10 hästar (vid sjukdom ska de kunna få boxvila).
Dessutom bör alla hästar kunna stallas upp under ex.vis nyårsafton och valborgsmässoafton då de flesta blir ganska skärrade av alla raketer.

Vildrosen.

« Svar #7 skrivet: 12 aug-09 kl 05:40 »
Jag skulle definitivt rekommendera att inte hålla dig på lägsta tillåtna nivå utan försöka ge hästen ett så gott hästliv som möjligt.

Tycker inte riktigt om tonen som nu blivit på tråden. Citerar som exempel

Min tanke var inte att "komma undan" och missköta hästen.

OM jag nu väljer att skaffa häst tänker jag NATURLIGTVIS göra allt för att hästen ska må bra. MEN det är alltid bra att ta reda på information FÖRST. Min tanke är att DÅ JAG VET vad lagen kräver så kan jag ut ifrån det bedömma OM jag verkligen vill skaffa häst och OM jag kan ge hästen det som den behöver, allt för att hästen ska ha det bra.

mli79

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 aug-09 kl 08:19 »

Det är svårt att utgå ifrån lagen när man ska bestämma sig om man ska ha häst eller inte. Lagen är så underdimensionerad så det är löjligt. Hästen behöver inte ha sällskap av annan häst, behöver inte gå i hage (räcker med att springa lös på nån yta en stund om dagen) etc.  Om du tycker att det är helt OK att ha en häst själv med fåren så undrar jag vad du har för tidigare erfarenhet av hästar?

Jag brukar verkligen uppmuntra till att folk ska läsa på ordentligt innan de skaffar djur. Men här handlar det ju inte om ett litet sällskapsdjur utan om en häst som kräver tid, pengar och yta.  Så i detta fallet måste jag nog säga att det är bäst om du skaffar dig erfarenhet lika väl som kunskap.

Om du inte i dagsläget vet om man kan ha en häst själv, i lösdrift eller ungefär vad en häst äter så kanske du ska umgås mer med andras hästar innan du funderar på att köpa en egen? Vad hade du tänkt att använda hästen till? Ska du ha den till ridning, körning eller jordbruk?

Usch, vad det lät nedlåtande.. Men jag förstår inte varför du vill köpa en häst när det verkar vara så nytt för dig?

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 12 aug-09 kl 08:50 »
Tycker inte riktigt om tonen som nu blivit på tråden. Citerar som exempel

Min tanke var inte att "komma undan" och missköta hästen.

Tråkigt att du inte gillar min ton (vilken inte på något sätt var menad att vara dum eller spydig) men jag svarar dig utifrån din egen frågeställning, d.v.s.

Vad kräver lagen att hästen har i minimum? Tex kan man ha häst i sk lösdrift? Måste de ha stall? Får de vara ute om de KAN gå in själva?

Ställ frågan på ett annat sätt om du är ute efter andra svar som inte har med minimirättigheter.

OM jag nu väljer att skaffa häst tänker jag NATURLIGTVIS göra allt för att hästen ska må bra. MEN det är alltid bra att ta reda på information FÖRST. Min tanke är att DÅ JAG VET vad lagen kräver så kan jag ut ifrån det bedömma OM jag verkligen vill skaffa häst och OM jag kan ge hästen det som den behöver, allt för att hästen ska ha det bra.

Självklart är det bra att ta reda på information före och jag tycker att du fått en hel del råd i tråden du kan ta fasta på.
« Senast ändrad: 12 aug-09 kl 08:52 av Sar »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 12 aug-09 kl 08:55 »
Det är svårt att utgå ifrån lagen när man ska bestämma sig om man ska ha häst eller inte. Lagen är så underdimensionerad så det är löjligt. Hästen behöver inte ha sällskap av annan häst, behöver inte gå i hage (räcker med att springa lös på nån yta en stund om dagen) etc.  Om du tycker att det är helt OK att ha en häst själv med fåren så undrar jag vad du har för tidigare erfarenhet av hästar?

Jag brukar verkligen uppmuntra till att folk ska läsa på ordentligt innan de skaffar djur. Men här handlar det ju inte om ett litet sällskapsdjur utan om en häst som kräver tid, pengar och yta.  Så i detta fallet måste jag nog säga att det är bäst om du skaffar dig erfarenhet lika väl som kunskap.

Om du inte i dagsläget vet om man kan ha en häst själv, i lösdrift eller ungefär vad en häst äter så kanske du ska umgås mer med andras hästar innan du funderar på att köpa en egen? Vad hade du tänkt att använda hästen till? Ska du ha den till ridning, körning eller jordbruk?

Usch, vad det lät nedlåtande.. Men jag förstår inte varför du vill köpa en häst när det verkar vara så nytt för dig?

Men hon skrev ju en utförlig förklaring i första inlägget ???

Har väldigt lösa planer om att eventuellt skaffa en häst om något/några år. Har nu börjat undersöka lite om själva hästen och lagar mm. Bor i södra sverige och funderar på en robust hästsort som jag ska använda att rida på (inte arbeta i skogen mm)
Hur mycket bör jag räkna med att de äter? Inte bete utan det jag måste köpa in. Kortsagt vad är budgetten på en häst? Vetrinär inräknat

Som sagt jag har VÄLDIGT LÖSA planer på häst. Vill bara kolla läget, inte ha en uppsatts till svar utan mer kortfattat, enkelt. OM jag senare vill omsätta planerna i verklighet kommer jag naturligtvis att ta reda på mer fakta. Jag måste bara kolla om häst är något som KAN bli verklighet under de förutsättningar som jag/vi bor.

Hoppas någon kan ge mig svar.

Jag har sympati med dig Vildrosen, på detta forum finns määängder med hästfans som alla är starka förespråkare för sina och andras hästar (läs;vet bäst). Nästan på gränsen till att det blir tröttsamt att höra på. Jag har själv varit i samma blåsväder som du i början av året då jag "bara" köpte 1 häst som fick gå med fåren. En unghäst som var helt ohanterad och inte van vid människor. För 2 månade sen köpte vi en till eftersom vi behöver 2 till det vi ska ha dem till. Inte för att jag kände mig tvingad till det. Och jag är nöjd med att ha haft häst nr 1 själv de första 8 månaderna för att prägla honom lite på oss människor först. Något som är ett måste när man ska ha den som körhäst. Häst nr 1 fann sig snabbt tillrätta med fåren och de bildade en egen grupp där hästen var "ledarfåret". Så snart häst nr 2 kom in i bilden började fåren rymma. De hade ingen ledare längre. Häst 1 och 2 går nu bra ihop och den enda fördelen med 2 hästar är att den yngre lärt sig komma fram i hagen för att den andre gör det eftersom han är så positivt inställd till människor. Den yngre är dock åter mera "häst" och mindre tillgiven än han var tidigare trots att jag umgås lika mycket med båda.

Nu är du långt ifrån att skaffa häst så du har massor av tid att känna dig för, fråga dumma frågor och ombestämma dig många gånger om. Sortera ut det du tycker passar dig, din åsikt och ditt liv och läs på allt vad du kan om hästar i allmänhet. Det är mycket man måste kunna för att ha häst.

Lycka till!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mli79

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 12 aug-09 kl 10:10 »
Ok, jag missade faktiskt att hon skulle ha en robustare sort för ridning, Sorry. Men det var ju bara en liten fråga av mitt inlägg.

Om du menar att man är en fanatiker inom hästeriet bara för att man förespråkar att hästar ska ha hästsällskap så är jag väl det. Att beröva dem hästsällskap är faktiskt riktigt illa enligt min mening. Om man ska ha en häst och är beredd på att lägga ut säg minst 15 000kr om året på hästeriet så är man väl ett tillräckligt stort "hästfan" för att vilja att hästen ska ha optimala levnadsförhållanden? Lika lite som man köper sig en hund om man vet att man måste lämna den själv hemma medans man jobbar heltid. Så att utgå ifrån lagen och därmed de minsta möjliga kraven för att ha en häst visar att man för lite om hästar.  Tänk på  att lagen inte används som mått för hur bra hästen har det utan snarare var gränsen går för djurplågeri.

// Emelie, som tror att min körhäst kommer att bli trevlig trots hästsällskap och lösdrift. ;)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 aug-09 kl 10:26 »
Citera
Tänk på  att lagen inte används som mått för hur bra hästen har det utan snarare var gränsen går för djurplågeri.

Den meningen borde många begrunda över...  :-\ Många trycks tro att "lagen" är det "ultimata".. Men det är ju bara minimumkrav..

Förövrigt tycker jag att det är väldigt bra av Vildrosen att ställa dom här frågorna NU. Felet många gör är att "rädda" en gammal travhäst och sen så småningom börja tänka på alla dessa frågor...när det redan är för sent...   >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vildrosen.

« Svar #13 skrivet: 13 aug-09 kl 15:17 »
Ok, jag missade faktiskt att hon skulle ha en robustare sort för ridning, Sorry. Men det var ju bara en liten fråga av mitt inlägg.

Om du menar att man är en fanatiker inom hästeriet bara för att man förespråkar att hästar ska ha hästsällskap så är jag väl det. Att beröva dem hästsällskap är faktiskt riktigt illa enligt min mening. Om man ska ha en häst och är beredd på att lägga ut säg minst 15 000kr om året på hästeriet så är man väl ett tillräckligt stort "hästfan" för att vilja att hästen ska ha optimala levnadsförhållanden? Lika lite som man köper sig en hund om man vet att man måste lämna den själv hemma medans man jobbar heltid. Så att utgå ifrån lagen och därmed de minsta möjliga kraven för att ha en häst visar att man för lite om hästar.  Tänk på  att lagen inte används som mått för hur bra hästen har det utan snarare var gränsen går för djurplågeri.

// Emelie, som tror att min körhäst kommer att bli trevlig trots hästsällskap och lösdrift. ;)

Det du skriver om hästsällskap borde ju i så fall även gälla ALLA andra djur.... hur ofta har man inte "bara" 1 hund och det är "helt okej"? Borde inte hunden, underlaten, katten eller vad det nu kan vara för djur oxå ha sällskap "av sina egna"?

Jag tror inte på någotsätt att lagen är det ultimata - det är jag dels för gammal för och dels har för stor erfarenhet av livet för det. Skälet att jag frågar vad lagen kräver är helt enkelt att jag vet av erfarenhet från andra djur och situationer att MAN MÅSTE FÖLJA LAGEN OM MAN INTE VILL FÅ PROBLEM MED "MYNDIGHETERN".
Om man läser i andra djurtrådar så är det ständigt frågot om HUR STORT SÄGER LAGEN ATT HÖNSHUSEN SKA VARA? HUR STORT SKA JAG BYGGA FÅRHUSET? HUR MÅNGA KVADRAT? HUR STOR SKA LAMMNINGSBOXEN VARA OSV OSV.
Det är förövrigt samma sak om man skaffar sig en bil (eller hus eller vad f.n som helst).... MAN MÅSTE FÖLJA LAGEN (besiktning, varningsljus, bälte osv) sedan kan man extrautrusta sin bil till förbannelse, man kan köpa extra dyr-fin-olja, olika behandlingar mot rost, lackbehandlingar osv osv. (Och innan någon skriver det så - JA JAG VET ATT MAN INTE KAN JÄMFÖRA EN BIL OCH EN HÄST -> så det behöver ni inte skriva)

Eftersom jag bor här, jag vet hur stor yta vi har, jag vet hur vår lada ser ut så var min fundering med tråden helt enkelt ÄR DET NÅGON IDE ATT FUNDERA PÅ HÄST?

Men hon skrev ju en utförlig förklaring i första inlägget ???

Jag har sympati med dig Vildrosen, på detta forum finns määängder med hästfans som alla är starka förespråkare för sina och andras hästar (läs;vet bäst). Nästan på gränsen till att det blir tröttsamt att höra på. Jag har själv varit i samma blåsväder som du i början av året då jag "bara" köpte 1 häst som fick gå med fåren. En unghäst som var helt ohanterad och inte van vid människor. För 2 månade sen köpte vi en till eftersom vi behöver 2 till det vi ska ha dem till. Inte för att jag kände mig tvingad till det. Och jag är nöjd med att ha haft häst nr 1 själv de första 8 månaderna för att prägla honom lite på oss människor först. Något som är ett måste när man ska ha den som körhäst. Häst nr 1 fann sig snabbt tillrätta med fåren och de bildade en egen grupp där hästen var "ledarfåret". Så snart häst nr 2 kom in i bilden började fåren rymma. De hade ingen ledare längre. Häst 1 och 2 går nu bra ihop och den enda fördelen med 2 hästar är att den yngre lärt sig komma fram i hagen för att den andre gör det eftersom han är så positivt inställd till människor. Den yngre är dock åter mera "häst" och mindre tillgiven än han var tidigare trots att jag umgås lika mycket med båda.

Nu är du långt ifrån att skaffa häst så du har massor av tid att känna dig för, fråga dumma frågor och ombestämma dig många gånger om. Sortera ut det du tycker passar dig, din åsikt och ditt liv och läs på allt vad du kan om hästar i allmänhet. Det är mycket man måste kunna för att ha häst.

Lycka till!

Tusen tack Kimma.
Jag tror som du att en del "hästmänniskor" är lite speciella och tror att de "vet bäst". Det är väl fint att man värnar om sina djur och vill deras bästa. Tyvärr så kan det gå till överdrift. Och tyvärr så sitter dessa människor på massor av väldigt bra kunskaper som de pga sin inställning INTE kan förmedla vidare. Tråkigt men så är det ofta.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 aug-09 kl 15:27 »
Att ställa frågor på ett forum kräver att man tar till sig information sållar bort i samma ungefär samma utsträckning och sedan tar ett beslut efter eget huvud

mli79

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 13 aug-09 kl 16:10 »
När  du frågar efter minimikraven för att du ska se om du har vad som behövs är det ju rätt så rimligt att man tolkar det som att du skulle vara nöjd med den standarden. Du frågar inte vilka förutsättningar som du bör ha för att ha häst, du frågar efter vad lagen säger. Helt skilda saker.

Svaret på din fråga i TS är följande: du måste ha en box på 9 kvadrat eller en ligghall på 7,2 kvadrat förutsätt att du fodrar i en hage. Om du väljer ligghallsalternativet måste du ändå ha en boxplats på 9 kvadrat som ska gå att värmas upp.  Eller vänta nu, är det fortfarande lagligt med spiltor? Då kommer du ju undan med ännu mindre. Egentligen behöver du inte ens ha en hage, det räcker med en lada du kan släppa hästen. Bara den är tillräckligt stor för att hästen ska kunna ta nåt språng i sina naturliga gångarter en stund varje dag. Och självklart räcker det med att den har sällskap av fåren, det går ju bra enligt lagen (och fungerade ju för Kimma). Räkna med mellan 15-30 kg hö/dygn beroende på vart i landet du bor. Kgpriset varierar mellan 0,8-5 kr kg. Kraftfoder behövs sällan ges om du bara ska hobbyrida, men beroende på höets kvalite kan det vara nödvändigt att ge mineraler. Kostar några hundra om året. Strö kan du komma billigt undan med eftersom det inte anges i lagen att det behövs. Huvudsaken är att det finns en torr liggplats. Veterinärkostnader är ju svårt att kalkylera med, men utan livvärde i försäkringen kostar det ca 1500kr/år med en veterinärbesiktning där du har en självrisk på 2500. Självrisken täcker ju 3 månader, så säg max 10 000 på ett år. + Avmaskning och sådant + mediciner som inte täcks av försäkringen. Svårt att uppskatta, men kanske en lusentapp till. Hovslagare kostar ca 2000kr om året om du bara behöver verka, närmare det tredubbla om du behöver en häst som ska skos. Då ska vi se... mat, veterinär, hovslagare, avmaskning, försäkring.. tror inte att jag har glömt något stort.

Hundar är precis som hästar ett flockdjur. Katter är det inte, inte heller kaniner. Men det betyder inte att soitärdjur inte uppskattar sällskap från samma ras. Hundar är i väldigt många generationer präglade på människor. Det är ju självklart att hundar vill ha sällskap av andra hundar, men de kan få sitt flockbehov tillfredställt genom att umgås större delen av dygnet med människor. Det är sällan man tillbringar all sin lediga tid (dag som natt) med hästen. Om man bortser från det psykiska behovet av sällskap så finns det ju ett annat behov som människor sällan kan tillfredställa hos hästen. Har du sett två unghästar som busar med varann? Jag skulle då inte vilja byta plats med den ena...

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 aug-09 kl 16:40 »
Men herrejävlar, människor.
Om jag skulle vilja skaffa häst OM NÅGRA ÅR.
Om jag VET VAD JAG HAR FÖR UTRYMMEN, MARK, MÖJLIGHETER.
Så är det väl för fasen inget konstigt med att undra om det jag har räcker till, och att vilja lära mig så mkt som möjligt om att hålla häst.
Och om man frågar folk vad de TYCKER så får man helvetiskt många skilda svar.

Jag tycker t ex att en hage BORDE vara flera kilometer stor, och att hästar ska få ha en FLOCK av andra hästar. Att de, när de stallas, ska ha ordentligt stora boxar. Att hänsyn ska tas vid uppstallningen till vilka hästar som trivs ihop, så att det inte krävs extremgaller och förstärkta väggar för att de försöker komma åt varandra. Jag tycker att hästar BORDE hanteras enligt NH. Att hjälptyglar är skit.

Vi har alla skilda 'borden'. BASfrågan är rimligtvis vad lagstiftningen säger.

SJÄLVKLART är det en lysande början att ta reda på vad de absolut grundläggande kraven är. Och sedan fundera på om man själv tycker att det är tillräckligt. Skaffa sig en egen uppfattning. Gärna genom att diskutera med vettiga hästmänniskor... vilket man gärna gör när man vill lära sig mer, förutsatt att de inte tar ens okunskap och kör upp den i röven på en (och sen ner i halsen).

Till trådstartaren: Tappa inte sugen. Fortsätt undersöka, jämföra, forska, diskutera, känna, tänka.
Hitta DINA 'borden'. Och försök leva så nära dem som du kan.

Lev mjukt
/Lotta

mli79

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 aug-09 kl 17:04 »

Det är ju lite detta jag menar. Lagen är en sak och ens "borde" är något annat.
Jag erkänner mitt eventuella misstag i att jag nog tog för givet att TS ville veta de minsta kraven för att veta om hon kunde ha häst utifrån dem.  Kanske har TS ett eget "borde" som inte ens i närheten så snålt som lagens måsten, och kanske bara ville veta om dessa egna "borden" skulle räcka till. 
Antar att det jag hängde upp mig på var att TS skulle ha en ensam häst i en fårflock, men det kan ju bara ha varit ren okunskap som nu har rättats till.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 aug-09 kl 22:36 »
"Nu sa de att takhöjden skulle behöva vara förtiofem centimeter högre inne i stallet. Och så skulle Rask ha en rastgård, för han skulle vara ute på dagarna, på vintern också. Jag tycker ju att det kan räcka med att vi är ute i skogen och kör två eller tre gånger i veckan, men det gjorde det inte.
- Då sa jag till inspektörerna att nu gör vi ett experiment. Jag gick och öppnade stalldörren, tog loss Rask och gick ut, och så stod vi där på ladugårdsplanen och pratade om det som de sa att jag måste bygga om i ladugården. När vi hade stått där i en halvtimme sa jag:
"Hästen har inte kommit ut!" Jag tänkte ju att det vill han inte heller, för han tycker det är varmt och gott inne stallet,där han står och mumsar på sitt ängshö. Inte vill han stå ute i snön på vintern och frysa! Men vi har väl inte samma uppfattning om djurens ve och väl, inspektörerna och jag."

Citerat ur Lars-Olof Hallbergs Den siste bonden på Tämmesboda

Säga och tycka vad man vill om myndigheter och lagar, men bondens "experiment" och svar till inspektorerna, är bara för jävla bra!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #19 skrivet: 13 aug-09 kl 22:48 »
Men herrejävlar, människor.
Om jag skulle vilja skaffa häst OM NÅGRA ÅR.
Om jag VET VAD JAG HAR FÖR UTRYMMEN, MARK, MÖJLIGHETER.
Så är det väl för fasen inget konstigt med att undra om det jag har räcker till, och att vilja lära mig så mkt som möjligt om att hålla häst.
Och om man frågar folk vad de TYCKER så får man helvetiskt många skilda svar.

Jag efterlyser faktiskt att någon gång få frågan "vad kan man göra för att få sin häst att må optimalt bra" istället för minimilagkraven.
Jag tycker också att det är rätt typiskt att de som inte lever upp till "normal" standard (ifråga om flocksällskap, hagstorlek, takhöjd etc.) är de som tycker att andra är besserwissers

SJÄLVKLART är det en lysande början att ta reda på vad de absolut grundläggande kraven är. Och sedan fundera på om man själv tycker att det är tillräckligt. Skaffa sig en egen uppfattning. Gärna genom att diskutera med vettiga hästmänniskor... vilket man gärna gör när man vill lära sig mer, förutsatt att de inte tar ens okunskap och kör upp den i röven på en (och sen ner i halsen).

Hitta DINA 'borden'. Och försök leva så nära dem som du kan.

Lev mjukt
/Lotta
Jag tycker också det är toppen med någon som frågar FÖRE men det är inte på något sätt konstruktivt att bli sur på de som kommer med råd som går utöver standarden (jo jag tycker nog att ex.vis en hage BÖR vara av större yta än 20*20 m för en frisk häst men den är ju tillåtet enligt lag).

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare (1 dolda)
CW

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser