Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borde jag fortsätta med biodlingen?  (läst 9688 gånger)

blizzard

SV: Borde jag fortsätta med biodlingen?
« Svar #40 skrivet: 02 sep-09 kl 23:49 »
Med sheriffen skulle jag inte rekomendera att vara i kallingar utan försök ha något annat under, detta speciellt om det är blött ute.
Ang handskar , egentligen inga bihanskar är 100% iga , känner du med dig att du har med fritänkande och hårtproducerande bin att göra är mitt råd att du tar ett par gynhandskar
under de vanliga bihanskarna .
Det kan även behövas att tejpa muddarna till handskarna , benena klarar sig för det mesta.
Kom även i håg att bina sitter på dräkten även när du är färdig och har gått "hem"...
De sitter bara och väntar på att du ska blotta dig...

ersam

• -
« Svar #41 skrivet: 03 sep-09 kl 08:30 »
Varma sommardagar kör jag i kallingarna tills bina säger annat! Det tycker jag annars är det jobbigaste - den värme det blir att gå en högsommardag i sin rymddräkt.

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #42 skrivet: 03 sep-09 kl 09:15 »
Jag har både skinn och gummihandskar... skinnhandskarna är smidigast att jobba i, blir inte "svampig" om händerna... men dom rackarna sticker igenom handskarna! fick ett bra tips om att ha tunna bommulsvantar i, finns på apoteket och andra ställen! funkade riktikt bra!

Gummihandskarna funkar bra, sticker igenom men når inte i huden på samma sätt...dock tycker jag dom är betydligt klumpigare att använda än skinn! blöt, fuktig om händerna blir man... upplevt att jag har ihjäl fler bin genom klämning med gummihandsken!

Gäller att stå mitt i byxorna!  ;D  ;D
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #43 skrivet: 03 sep-09 kl 09:17 »
Har inte de snällaste bina och använder just Sheriff. De enda sticken jag fått är genom handskarna. Och en gång när jag satte på mig byxorna efter att tagit av mig dräkten. Gissa vad som satt och väntade där bak...  :-X

Haha, det erinrar om den gång jag själv hade ett par gamla schlieetna (östgötsk stavning)  jeans på mig med ett pyttelitet hål vid högra skinkan. Den skinkan hade en helt annan storlek vid kvällningen den dagen än den hade haft innan jag åkte ut till bigården för varje bi som ville sticka mig hittade dit! ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

wictor

« Svar #44 skrivet: 03 sep-09 kl 11:22 »
Jag har också Sheriff, och under bara kallingar och t-shirt. Det är ytterst sällan de sticker igenom. Håller med Ersam, det kan vara lite varmt med rymddräkt varma sommardagar, så ibland blir det inte ens t-shirt.

För det mesta utan handskar, vid slutskattning kan det dock vara befogat ibland. Ett bra knep att både ha handskar och samtidig slippa - är att klippa av toppen på handskens pekfinger och tumme, man får mycket bättre "feeling" då, och det händer ytterligt sällan att man blir stungen på de fingertopparna som tittar fram. I vart fall min erfarenhet. Fick tipset av Ulf Gröhn, biodlaren som gav sverige Buckfast-biet.

För det mesta trätofflor och ankelsockor, men jag har ett enda samhälle som har busat lite i sommar, så de ville gärna bita mig i anklarna vid slutskattning. Jag fick gå hem och ta på stövlar.

Fast nu har de fått ny drottning så till våren är det snälla bin även där.

Den busiga drottningen fick jag av en biodlare i skåne som var så stolt över sina bin som han själv avlat fram och korsat in lite av varje i. Han hade nog lyckats korsa in lite av varje, men resultatet tycker jag har en del övrigt att önska.

Tobbe4u

« Svar #45 skrivet: 06 okt-09 kl 00:38 »
Ja värmen i rymd dräkt tycker jag är jobbigt använder Sheriff overall och läder hanskar från Lp samt lågskor och damasker. Måste på det varmaste rekomendera Damaskerna dem låter jag sitta på skorna som jag har knutit ganska löst och hoppar i dom med hjälp av skohorn. Hanskarna har jag tagit hjälp av traktens skomaker som sytt in blikstlås på innsidan av kragen funkar fin fint. På detta vis klarar jag mig med kallingar och T-shirt. Men vist något litet stick kan det bli i arm vecket mellan handske och overall. Svider men gadden blir ju inte kvar och gift blåsan blir ju heller inte tömd.
Tror att många gånger hjälper man till själv genom att slå då man blir stungen, kan man lungt skrapa bort gadden vid direkt träff blir det inte så farlig reaktion som då man råkar klämma giftblåsan.

Vh Torbjörn

asmir

• -
« Svar #46 skrivet: 26 nov-09 kl 23:44 »
Jag tar gärna över ifall du lägger ner ;)

quintus

« Svar #47 skrivet: 27 nov-09 kl 19:35 »

Jag tycker att alla som är allergiska mot bistick borde fortsätta med biodlingen. Kanske de till slut tilldelas årlig utmärkelse - Darwin Awards. Läs på Wikipedia. Jag föredrar den engelska versionen. Dne svenska - Darwinpriset - är för mesig.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #48 skrivet: 29 nov-09 kl 11:31 »
Darwin awards är fint :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #49 skrivet: 07 dec-09 kl 09:32 »
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Dela detta:

* Inloggade just nu

959 gäster, 2 användare
beekeepern, iberisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser