Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om tomtköp och åretruntboende  (läst 1743 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Frågor om tomtköp och åretruntboende
« skrivet: 08 aug-09 kl 00:59 »
Det är tal om att min mamma ska köpa hus eller en tomt, där ska hon ha en sommarstuga och jag åretruntboende. Vi har fastnat för ett område som består till största del av skog och ett antal fritidshus, det är inte så mycket som är till salu där för tillfället. Jag har inte bra koll på det här med markköp så jag tänkte att någon här kanske hade mer kunskap i ämnet.

Min fråga är, är det vanligt att man kontaktar markägare för att köpa ut en bit mark eller skulle han redan utannonserat den om han kunde tänkas sälja? Området jag tänker på är Grödinde söder om Tumba i Stockholm. Vem kan tänkas äga alla obebodd skog? Är det vanligast att kommunen äger den största andelen skog eller är det privatpersoner?

En annan fråga är, om vi ska bygga hus, vilken typ av uppvärmning är billigast och mest miljövänlig för åretruntboende på sikt? Är vedkammin tillräckligt för att värma upp ett hus på 30-40 kvm under vintern? Hörde att man kan värma vattnet av värmen från kamminen också vilket gör att man kan ha brunn och ändå god hygienisk standard.

Jag vill kunna bo där permanent och så billigt som möjligt men ändå ha rinnande vatten, någon form av avlopp och värme under vinterhalvåret. Jag har planer på att bosätta mig där för alltid så långsiktiga lösningar är att föredra. Om jag får barn kanske det blir en till stuga de kan bo i när de är lite äldre som första boende. Alla tips ang. mina planer är jag väldigt tacksam för! 

Kul att ha hittat hit förresten! Jag skulle vilja bo i skogen och odla egen mat och jobba lite mindre och ha mer tid åt att leva. Inget fel på att jobba men jag tror inte jag behöver jobba 40h/v med min standard. Jag utbildar mig till undersköterska och har en dröm att i framtiden öppna något slags boende för äldre/dementa där allt handlar om att få deras sista tid så bra som möjligt. Jag tror på naturens helande kraft! Ser fram emot att lära mig mer om självhushåll!

Varma hälsningar / Tomas
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Frågor om tomtköp och åretruntboende
« Svar #1 skrivet: 08 aug-09 kl 02:19 »
Om det är vanligt eller inte att kontakta markägare är nog svårt att säga. Men jag har gjort det och gör så fortfarande. Anledningen till det är att det inte kommer ut några tomter till försäljning i det område jag letar i.

En del markägare blir ”överraskade” när jag ringt och frågat. De har inte fått frågan förut. Ibland är det flera som äger samma fastighet och då är de oftast inte överens om de ska sälja eller inte.

Förutom kommuner och privatpersoner så äger också skogsbolag och Svenska kyrkan mark. Fördelningen varierar från område till område.

När jag letar mark så använder jag ekonomiska kartan. Där finns alla fastighetsgränser och beteckningar utmärkta. Sedan ringer eller besöker jag byggkontoret för att kolla vem som äger de ställen jag är intresserad av. Sedan är det bara till att ringa markägarna och fråga. Man får ha ett stort tålamod. Jag har även prövat att annonsera i lokaltidningen men inte fått napp. 

Om du ska ha elanslutning så ha koll på var ledningarna finns. Det är dyrt att få el till tomten även om ledningarna finns nära.

Ta reda på om det sker snöröjning på vägarna. Finns det andra permanentboende så är det oftast inget problem.

Kolla med kommunen om det finns områdesbestämmelser/detaljplan i området som kan ställa till det.

När du kommit så långt att du ska ansöka om förhandsbesked (och senare bygglov) så kryssa i rutan att det gäller fritidshus. Det är färre byggregler då. Man får bo permanent i sitt fritidshus. Förhandsbesked söker man när det rör sig om en avstyckning från en annan fastighet, för att få besked om man överhuvudtaget för bygga på den tänkta platsen.

Vad det gäller uppvärmning så finns det flera här som kan svara på det. Min stuga blir så liten att jag klarar mig med en vanlig vedspis (köksspis).

Är det något mer du undrar över är det bara att fråga på.

Lycka till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 aug-09 kl 11:11 »
När det gäller Stockholms närområde kan jag tänka mig att skogsägarna är mer vana vid att folk frågar om att få köpa lös mark. Men även om markägaren är positiv till att sälja, så kan det hända att området ligger inom detaljplanerat område, eller att kommunen har planerat för framtida bebyggelse på platsen, och då kan det bli svårt att få bygglov.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 aug-09 kl 11:59 »
Tack för svaren Prins Tuvstarr och Huggorm! Nu hänger jag nog med lite mer. Det är mycket att lära sig inför  mark/husköp, tur är att det är väldigt kul också! Ska prata med mamma om alternativet att kontakta markägare. Det känns som att chansen är liten att någon nappar eftersom de förmodligen redan hade annonserat ut tomt om de hade behov av att sälja. Eller kan det finnas någon annan anledning isf till varför de inte gör det? Har man tur kanske någon planerat göra det men inte orkat ta tag i det än?

Varma hälsningar / Tomas
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-09 kl 14:45 »
När det gäller Stockholms närområde kan jag tänka mig att skogsägarna är mer vana vid att folk frågar om att få köpa lös mark. Men även om markägaren är positiv till att sälja, så kan det hända att området ligger inom detaljplanerat område, eller att kommunen har planerat för framtida bebyggelse på platsen, och då kan det bli svårt att få bygglov.

Ja, så är det nog. I mitt fall finns det en översiktsplan, trots att det är ren landsbygd, 15 km utanför staden.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 08 aug-09 kl 14:46 »
Tack för svaren Prins Tuvstarr och Huggorm! Nu hänger jag nog med lite mer. Det är mycket att lära sig inför  mark/husköp, tur är att det är väldigt kul också! Ska prata med mamma om alternativet att kontakta markägare. Det känns som att chansen är liten att någon nappar eftersom de förmodligen redan hade annonserat ut tomt om de hade behov av att sälja. Eller kan det finnas någon annan anledning isf till varför de inte gör det? Har man tur kanske någon planerat göra det men inte orkat ta tag i det än?

Varma hälsningar / Tomas

En anledning kan vara att de inte orkat ta tag i det. Det är ju en del att göra med kommunkontakter, lantmäteri och annonsering.

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 09 aug-09 kl 10:38 »
Gå in till byggkontoret (kolla öppettider för kostnadsfri rådgivning). Där kan du direkt få svar på bland annat ägare, olika planer för området osv.

Tänk på att det ställs bra mycket mer krav på ett permanentboende än fritidsboende. Även om de flesta kommuner idag höjer kraven även på fritidsboende eftersom många använder dom som just permanentboende.

Och du! Drömkåken eller tomten finns på många ställen så stirra dig inte blind på ett ställe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser