Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässen äter inte äpplen!!!  (läst 1735 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Gässen äter inte äpplen!!!
« skrivet: 06 aug-09 kl 00:44 »

Ett totalt oväntat problen har dykt upp med mina nya ung-gäss. Gräsmattan är full med fallfrukt, men gässen fattar inte att de går att äta. Mina tidigare gäss har alltid kastat sig över vartenda äpple som fallit.
Idag testade jag med att dela äpplen i små bitar och blanda med havre, vilket de älskar. Resultat: all havren åts upp men äppelbitarna låg kvar.
Det är inget fel med äpplena, hönsen äter dem med god aptit, men det är alldeles för mycket för dem.
Vad göra???
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

putte95

• Gäst
SV: Gässen äter inte äpplen!!!
« Svar #1 skrivet: 06 aug-09 kl 08:43 »
du kan ju testa att ha dem i en lite mindre hage som där inte finns så mycket mer än äpplena att äta i. till slut lär de sig kanske att de är jätte goda.....

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 06 aug-09 kl 13:44 »
Du kan ju prova att mosa till äpplena ex. trampa på dom ?Mina myskisar äter inte heller fallfrukt men om matte trampat på äpplena så e d lättare (bekvämare kanske  ;) ) för dom att ta små bitar.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 aug-09 kl 20:17 »
Har aldrig hört talas om gäss och äpplen så ja var bara tvungen att prova på mina gässlingar.  :o Stod och klippte äppelbitar med rekatör och de flesta åt t.o.m mina peking ankor glufsa i sig. Mina gammlingar var inte värst intreserade av den.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-09 kl 20:39 »

Nu äntligen har polletten trillat ner, men det satt hårt inne. Flera gånger blandade jag ihop en röra av hackade och mosade äpplen och havre. I början var det ett fasligt ruskande för att få bort äpple-moset från havren, alla gässen blev prickiga av äpple. Så småningom åt de havren utan att ruska, men lämnade ändå så mycket äpple de kunde.
Vad som hände sedan vet jag inte för jag var borta många timmar. Men när jag kom hem gick alla gässen och högg in på fallfrukten med liv och lust.
Nu är det nästan så jag funderar på att använda samma taktik med kirskålen...
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser