Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Persilja  (läst 5178 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
Persilja
« skrivet: 05 aug-09 kl 16:14 »
Varför fröar inte min persilja till nya plantor? Alla andra har persilja stora som träd. Odlar en hel del andra kryddor och oreganon tex. sprider sig som ogräs, men inte persiljan. Va farao gör jag för fel.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Persilja
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 16:21 »
Varför fröar inte min persilja till nya plantor? Alla andra har persilja stora som träd. Odlar en hel del andra kryddor och oreganon tex. sprider sig som ogräs, men inte persiljan. Va farao gör jag för fel.

Kanske en ledtråd: Persilja är en tvåårig växt. De blommar och sätter frö andra året.

Hur det funkar att låta persilja självså sig vet jag inte. Jag odlar så sällan persilja och då oftast rotpersilja. Men det låter inte alls omöjligt.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 nov-09 kl 14:25 »
Hm, odlar du samma sort som de med träd-persiljan?
Enligt min erfarenhet vill man inte att grödorna går i blom, särskilt inte första året vilket de ju kan göra av stress osv. Skulle tro att många moderna sorter är avlade för att motstå att gå i blom. Kan löna sig att läsa på om de olika sorterna, även om jag aldrig har märkt att just persilja skulle ha problem med att ränna i blom. Själv har jag oftast sått ny persilja varje år, alternativt låtit en rad stå kvar till andra året för tidig skörd. Har gått över till att mest odla den slätbladig, växer rent monstruöst under sommaren!

Hälsningar / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 nov-09 kl 09:27 »
Ok, tack för rådet. Ska titta lite på olika sorter. Kanske har jorden någon betydelse där man sätter persiljan. Min farmor hade alltid enorma persiljetussar som fröade av sig och på den tiden fanns det väl inte så mycket sorter antar jag men jag ska försöka igen, blir väl sjuttielfte gången då :P
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Bo

« Svar #4 skrivet: 15 nov-09 kl 07:01 »
Odlar bara slätbladig nu. - Runt 40 meter förkultiverat och utplanterat med 7 cm avstånd. Det mesta blir angripet av morotsfluga (tror jag) och gulnar men återhämtar sig och ger bra skörd senare.

Linda Hallström

« Svar #5 skrivet: 09 dec-09 kl 13:47 »
Hej du!

Jag skulle vilja avråda dig från att fröföröka persiljan själv om du inte kan ha den helt avgränsad från övriga naturen. Det finns en (visserligen ovanlig i sverige) växt som heter vildpersilja. Den är mycket giftig och KAN korsa sig med din "tama" persilja när den står och blommar.....
Blötlägg persiljefrön i ljummet vatten dagen så gror de snabbare. Förodla inomhus i krukor i april (södra sverige) och sätt ut tussar av persiljan på friland när den vuxit sig robust nog. Kom ihåg att persilja vill ha näringsrik jord. Några skopor välbrunnen häst eller koskit på våren trivs den med. Ser den klen ut på sommaren kan du stödgöda med nässelvatten exempelvis. (Jag gissar att problemet med klena plantor handlar om jorden eller näringsbrist nämligen för det går alldeles utmärkt att ha "skogpersilja" med vartannat års sådd.
Lycka till!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 11 dec-09 kl 22:36 »
Hej du!

Jag skulle vilja avråda dig från att fröföröka persiljan själv om du inte kan ha den helt avgränsad från övriga naturen. Det finns en (visserligen ovanlig i sverige) växt som heter vildpersilja. Den är mycket giftig och KAN korsa sig med din "tama" persilja när den står och blommar.....
Lycka till!

Det här ifrågasätter jag. Jag har med hjälp av andra fröodlare samlat in uppgifter om korsningsrisker med vilda växter vid fröodling av köksväxter. Se http://www.fröodling.se/pdf/korstab.pdf

För persilja fann vi ingen korsningsrisk. Persilja och vildpersilja är heller inte särskilt nära släkt, även om de tillhör samma växtfamilj.

Den troligen enda risk som finns i sammanhanget är denna: "Då den är giftig och ofta kan påträffas i trädgårdsland får den inte förväxlas med persilja (Petroselinum crispum)." Citat från http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/aethu/aethcyn.html

Man ska alltså inte plocka vildpersilja och äta i tron att det är persilja.

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 11 dec-09 kl 23:32 »
Håller med det finns INGEN korsningsrisk mellan två växter som inte är släkt, inte ens två arter inom samma släkte brukar kunna korsa sig på naturlig väg.

Linda Hallström

« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 19:43 »
Hoppsan!
Ber verkligen om ursäkt om jag kom med felaktig information! Jag fick lära mig att man aldrig skall låta persilja självså sig av korsningsrisken när jag gick en trädgårdsutbildning för några år sedan. Detta är kanske helt fel men jag vet med säkerhet att det går fint att få kraftig och fin persilja även om man sår varje år.
Mvh. Linda

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser