Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  besvärliga grannar..  (läst 1853 gånger)

emmapemma

  • Inlägg: 77
besvärliga grannar..
« skrivet: 05 aug-09 kl 08:51 »
Jag måste börja med att säga att jag inte alls har något emot får!!
Men våra grannar har får på ett annorlunda vis, fåren är oftare utanför hagen än innanför. De är inte så kul då dom är mitt inne i byn och är ganska många (ett 60tal), så inne i trädgårdarna gör dom fort soprent. dom har gästrike får, är dom svårare än andra att stänga in eller är de så att har dom börjat gå ut så är det kört? eller finns det något knep? jag vet heller inte om fåren mår så jätte bra dom får självdö och det är inavel osv...


tacksam för svar

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: besvärliga grannar..
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 09:07 »
Om du vet med säkerhet att de självdör och blir inavlade så tycker jag du ska ringa ut en inspektör.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norna

  • Inlägg: 242
    • Blekinge
SV: besvärliga grannar..
« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 13:32 »
Jag håller med Kimma. Ring kommunen om du vet att fåren blir inavlade och självdör.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Monamolly

  • Inlägg: 167
    • Närke
    • Monas Hemsida
SV: besvärliga grannar..
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 14:10 »
Får som rymmer från sitt hägn har oftast ont om bete.
och hoppar över fårstängslet till bättre bete.
Och har dom börjat att hoppa över så är det svårt att vänja dom av vid det..
 Så hur det med betet ?Och hur ser hägnet ut eftersom dom smiter ofta ?

Jag inspekterar alltid stängslet ett par gånger om året och lagar det som behöver justeras.

Inspektören bör nog ta sig en titt på hur alla förhållanderna är för fåren.

Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: besvärliga grannar..
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 17:42 »
Man ska förstås inte dra sig för att ingripa om djuren inte har mat, inte ses till och far illa. Men ett första steg är väl ändå att prata med ägarna och tala om att man tycker att det inte fungerar, att de måste hålla ordning på sina får helt enkelt.

Inavel i en så liten population har väl inte riktigt med saken att göra? Jag menar, alla gestrikefår lär vara inavlade. Och det är inte brottsligt.

emmapemma

  • Inlägg: 77
SV: besvärliga grannar..
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 21:38 »
djurskyddsinspktörerna  är här ute flera gånger per år men dom har väl kanske inte tillräckligt konkreta bevis...  Vi har pratat med grannarna (vi är inte osams) men dom struntar antagligen i va man säger för ingenting händer.. men men.. jag antar att man kanske inte kan göra så mycket år det hela bara se till att de inte blir rakt tokigt för djuren, ett vakande öga och sen stå ut? eller?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: besvärliga grannar..
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 00:12 »
Hos mig brukar djurskyddet komma vart tredje år ungefär. Om de kommer till dina grannar flera gånger per år visar det att det är nåt fel på dina grannars djurhållning OCH att inspektörerna har koll på dem. Så du kan spänna av, det är inte ditt problem.
snus? vad är priset på en pris?

Vilse

  • Gäst
SV: besvärliga grannar..
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 02:37 »
Jag måste börja med att säga att jag inte alls har något emot får!!
Men våra grannar har får på ett annorlunda vis, fåren är oftare utanför hagen än innanför. De är inte så kul då dom är mitt inne i byn och är ganska många (ett 60tal), så inne i trädgårdarna gör dom fort soprent. dom har gästrike får, är dom svårare än andra att stänga in eller är de så att har dom börjat gå ut så är det kört? eller finns det något knep? jag vet heller inte om fåren mår så jätte bra dom får självdö och det är inavel osv...


tacksam för svar

Om jag hade granne vars faar var ute ofta o gjorde soprent i min traedgaard saa hade jag varit ledsen,,,
faar i groensaksland,,,,, :o :o :o
(har ju faatt in mina egna naan gaang i traedgaarden men faatt ut dom snabbt igen och fixat staketet)
Om det haender en gaang,,ok,,olycka kan haenda,,men flera gaanger,,naeee!
Presentera en raekning paa vad det kostar att ersaetta en sopren traedgaard.
Har aegarna problem att sjaelva fixa till staketen?
Aeldre person som kanske behoever en hjaepande hand?
Annars fyll paa era frysar med de faar ni hittar i era traedgaardar  :P :)

emmapemma

  • Inlägg: 77
SV: besvärliga grannar..
« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 20:43 »
Om jag hade granne vars faar var ute ofta o gjorde soprent i min traedgaard saa hade jag varit ledsen,,,
faar i groensaksland,,,,, :o :o :o
(har ju faatt in mina egna naan gaang i traedgaarden men faatt ut dom snabbt igen och fixat staketet)
Om det haender en gaang,,ok,,olycka kan haenda,,men flera gaanger,,naeee!
Presentera en raekning paa vad det kostar att ersaetta en sopren traedgaard.
Har aegarna problem att sjaelva fixa till staketen?
Aeldre person som kanske behoever en hjaepande hand?
Annars fyll paa era frysar med de faar ni hittar i era traedgaardar  :P :)


jo visst kan man skicka en räkning.. men man vill ju inte göra sig osams med någon granne heller de blir så jobbigt då. men om dom kommer in igen så ska jag garanterat tala om vad det kostar.

dom är gammla bägge två men han har tydligen gott om pengar å det finns bra folk som man kan leja i närheten som gör bra stängsel.

ja ja.. de löser sig kanske med åren..

louise

  • Gäst
SV: besvärliga grannar..
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 22:20 »
Nä, alltså, får rymmer inte bara för att det är dåligt bete. Jag har haft får som rymmer samma timme de kommer på nytt bete. Men efter tre år har jag lärt mig vilken typ av stängsel de behöver, inga mer rymningar.

Vilse

  • Gäst
SV: besvärliga grannar..
« Svar #10 skrivet: 07 aug-09 kl 02:51 »

jo visst kan man skicka en räkning.. men man vill ju inte göra sig osams med någon granne heller de blir så jobbigt då. men om dom kommer in igen så ska jag garanterat tala om vad det kostar.

dom är gammla bägge två men han har tydligen gott om pengar å det finns bra folk som man kan leja i närheten som gör bra stängsel.

ja ja.. de löser sig kanske med åren..

Inte goera sej osams,, haaller med,,men dom tycks ju inte bry sej,,dom ska ju bry sej om ifall du blir ledsen oever en uppaeten tradegaard,, och aer dom gamla saa kanske dom behoever hjaelp eller ett samtal,,och har dom pengar,,vem vet det kanske bara aer ett rykte och dom inga alls har,,prata med dom och saej som det aer,,oftast saa aer rak kommunikation uppskattad,,man kan laera kaenna varandra och faa en rackarns bra relation,,(gaeller inom det mesta!)  :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: besvärliga grannar..
« Svar #11 skrivet: 07 aug-09 kl 08:50 »
Jag håller med Vilse, varför skall du ensam stå för ansvaret på grannsämja när det är fårägarna som ställer till det? Grannsämja betyder inte att man ensidigt ger grannen (eller hans får) rätt att uppföra sig illa.

Håller också med Stabon om att det inte är betet det hänger på utan att det är vad för stängsel+fårens vana att rymma som gör att de sticker gång på gång. Själv har jag fått göra mig av med alla rymmarfår för att komma till rätta med problemet, kvar den gången blev en bagge som aldrig gick ur hagen. Men det var innan jag fann Roslagsfåren, dessa gudabenådade små varelser som så gärna stannar i sin hage :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: besvärliga grannar..
« Svar #12 skrivet: 07 aug-09 kl 09:08 »
Det är ju djurägarens ansvar att hålla djuren inne men vill man å andra sidan vara säker på att man inte får in dem i sin trädgård är det ju bara att bygga staket då, djur rymmer, så är det bara.

Vi bor också mitt inne i en by och våra djur rymmer lite då och då, både hästar, grisar och får har rymt vid olika tillfällen. Vill någon ha ekonomisk ersättning för skador så är det ju bara att slanta upp men jag tänker inte be om ursäkt för att de rymmer. Bor man där det finns djur och man absolut inte vill ha dem i sin trädgård får man väl skydda sig med eget staket då för djur kan rymma hur bra stängsel man än har runt hagarna.

Senast i natt så hade två av våra hästar sprängt stängslet, förmodligen hade något skrämt dem, och klampade omkring i lite trädgårdar. En av grannarna kom och fräste surt vid 05:15 i morse att hon minsann hade jagat omkring hästarna i en timme på olika tomter i byn.. Nå, shit happens som det så vackert heter. :)
« Senast ändrad: 07 aug-09 kl 09:11 av Gångtrött »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: besvärliga grannar..
« Svar #13 skrivet: 07 aug-09 kl 09:24 »
Det är klart att det kan hända 'olyckor' med djur. Korna här har varit i trädgårdsland två gånger och på en nysådd gräsmatta på kyrkogården en gång. Då har vi fixat till det djuren förstört.
Men jag vet också hur frustrerande det är att ha grannar som verkar strunta i att djuren går på 'lösdrift':( Vi hade våra hästar i ett stall där grannens hästar konstant sprängde våra hagar varje dag en hel vinter. Sen flyttade vi hästarna...            I en annan by finns det en fårflock som går i princip lösa och betar grannarnas återväxt varje år, så det finns folk som inte verkar kunna stängsla och dom gör en galen...                 Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: besvärliga grannar..
« Svar #14 skrivet: 07 aug-09 kl 14:39 »
Bäste Gångtrött: menar du att dina grannar bör bygga staket om sig därför att du bor i byn, har djur och att de alltid rymmer då och då?
Hur många gånger har dina djur rymt sammanlagt de sista 3 åren?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: besvärliga grannar..
« Svar #15 skrivet: 07 aug-09 kl 18:15 »
Bäste Gångtrött: menar du att dina grannar bör bygga staket om sig därför att du bor i byn, har djur och att de alltid rymmer då och då?
Hur många gånger har dina djur rymt sammanlagt de sista 3 åren?
Läs om!

Det jag säger är att det inte finns någon hage som är helt rymmningssäker och om man då bor bredvid hagar och absolut inte vill ha in djur på tomten får man vackert bygga sig ett staket. Som jag skrev, om du hade läst ordentlig,t så tycker jag att det är djurägarens ansvar att försöka hålla djuren inne i hagen men att få det idiotsäkert är en omöjlighet.

Vi har inte bott här i 3 år så det får bli en summering på 1 år då.. Fåren har rymt 4 ggr, en gris 1 gång och hästarna 1 gång.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: besvärliga grannar..
« Svar #16 skrivet: 07 aug-09 kl 19:30 »
Bäste Hr Gångtrött. Du och jag är helt eniga om två saker. Det är djurägarens ansvar att försöka ha sina djur stängslade. Det finns inte heller några helt rymningssäkra stängsel.

Men med det sagt tycker jag att du lever lite på dina goda grannars välvilja. Dina djur har rymt sammanlagt 6 ggr på loppet av ett år. Det är för mycket och vad den första insändaren handlade om.
Jag vill inte vara taskig och peka finger åt dig. Men som god granne till dig hade jag tvingat dig under vapenhot att gräva ner 15 m jordning till och fixa till 5000 volt genom trådarna  ;)

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: besvärliga grannar..
« Svar #17 skrivet: 07 aug-09 kl 20:05 »
Bäste Hr Gångtrött. Du och jag är helt eniga om två saker. Det är djurägarens ansvar att försöka ha sina djur stängslade. Det finns inte heller några helt rymningssäkra stängsel.

Men med det sagt tycker jag att du lever lite på dina goda grannars välvilja. Dina djur har rymt sammanlagt 6 ggr på loppet av ett år. Det är för mycket och vad den första insändaren handlade om.
Jag vill inte vara taskig och peka finger åt dig. Men som god granne till dig hade jag tvingat dig under vapenhot att gräva ner 15 m jordning till och fixa till 5000 volt genom trådarna  ;)

Ja hade du hotat mig med vapen hade jag bundit fast dig vid tråden och kopplat dig till de där 5000 volten..  ;)

Och vad gäller rymlingarna så har i.a.f. fåren och grisarna inte rymt sedan i höstas och hästarna hade ju sprängt tråden inatt, förmodligen skrämda av något. Vad gäller fåren så var det en inkörsperiod innan de och vi hade lärt oss det hela, den första hagen jag gjorde blev inget bra och de tappade respekten för elstängslet, det blev då till att tukta dem lite, göra en ny hage och nu har de hållt sig inne.. Eller ja, de rymde förvisso ur den "rymningssäkra" hagen för några veckor sedan men det var efter att vi skiljt av dem från lammen så de knixade sig ut under natten och hem till lammen i ladugården.

Inte för att jag känner att jag behöver förklara mina förehavande för dig men jag anser i.a.f. att jag gjort så mkt som jag kan och det nöjer jag mig med just nu.
« Senast ändrad: 08 aug-09 kl 07:45 av ulfg »

emmapemma

  • Inlägg: 77
SV: besvärliga grannar..
« Svar #18 skrivet: 08 aug-09 kl 16:46 »
de där med att prata med grannarna har jag också alltid sagt är a och o men sen jag träffade dessa känns det som om jag har tappat hoppet.. dom lyssnar inte alls. vi satt upp staket i höstas men  om man nån gång råkar glömma sänga grinden är dom inne på en gång.. aja dom är gammla dom kanske inte orkar ha får så änge till ::)

emma

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: besvärliga grannar..
« Svar #19 skrivet: 09 aug-09 kl 15:31 »
Har man mycket djur, långa stängsel osv. händer det ibland att djur går ut. För 100-200 år sedan gick alla djur på "lösdrift". Allt man var rädd om stängslades in.
Jag har haft grannar som rivet staket runt sina trädgårdar för det vill ha det mer öppet, på sträckor där vi transporterar djur till och från hagarna. Våra nyttjandevägar alltså.
Den här biten bör vara ett gemensamt intresse. Har man en fin trädgård man är rädd om, tycker jag nog man ska fundera på att skydda den. Ingen djurägare vill att djuren går ut, men det händer.
Med en av våra grannar finns ett servitut på stängsling, där de åtar sig att stå för hälften.
I vår by har alltid funnits mycket djur, så olyckor har hänt många gånger.

Djur som rymmer kan mycket väl göra det av andra anledningar än mat-brist. En del av våra gutar har som sport att leta upp svagheter i stängslet. Resterande 90% går lugnt och betar. Det är alltid samma gäng, oftast djur som inte har lamm eller bagglammen när de kommer uppåt 4 mån. Då ska världen upptäckas. Tacklammen går aldrig ut utan håller sig vid mamma.

Att inspektören är där ofta kan bero på att någon annan granne klagat. Då måste de åka. Behöver inte tyda på att djuren mår dåligt. Skulle bara vilja veta hur ofta djuren ligger och självdör? I vilket sammanhang? Vad gör de goda grannarna då? Djur kan bli sjuka, de kan få olika problem med parasiter och annat. Har de så många djur som 60 kan det vara att de missat ett sjukt djur. Vore väl bra för grannsämjan om man påtalade att något djur ser ut att må dåligt eller så? Försöka få en dialog med dem. De kanske behöver hjälp, men inte inser det själva? Vissa blir ju också väldigt negativa när myndighetspersoner kommer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 4 användare (1 dolda)
karsan, nigunor, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser