Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raser,Priser  (läst 2167 gånger)

Holma_gord

  • Inlägg: 92
  • HolmaGården
Raser,Priser
« skrivet: 30 jan-06 kl 18:25 »
Hej..

Jag undrar om det finns typ köttraser som man inte behöver klippa..

Och vad ligger priset på en sådan?
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Raser,Priser
« Svar #1 skrivet: 30 jan-06 kl 19:11 »
 Gutefåret (som är en Lantras) sägs inte behöva klippas,  man ska kunna "plocka av" ullen på våren.
 Det finns Gutefårägare här på Forumet som säkert kan berätta hur det går till.
 I övrigt så finns det bara raser som måste klippas minst en gång/per år.
 Själv klipper jag mina 2ggr/år. Ullen blir bättre, fåren mår bättre och producerar bättre :)
                  Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Holma_gord

  • Inlägg: 92
  • HolmaGården
Re:Raser,Priser
« Svar #2 skrivet: 30 jan-06 kl 19:38 »
men är inte dom hära raserna och också köttraser?

Texel
Leicester
Oxford Down
Shropshire
Dalasau
Suffolk
Dorset
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Raser,Priser
« Svar #3 skrivet: 30 jan-06 kl 20:37 »
men är inte dom hära raserna och också köttraser?

Texel
Leicester
Oxford Down
Shropshire
Dalasau
Suffolk
Dorset

 Jo, dom är köttraser men dom måste klippas minst en gång per år.                  
               Mvh
               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Holma_gord

  • Inlägg: 92
  • HolmaGården
Re:Raser,Priser
« Svar #4 skrivet: 01 feb-06 kl 16:45 »
Är det någon som kan svara på det??Att ploka ulen??
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

leifhh

  • Gäst
Re:Raser,Priser
« Svar #5 skrivet: 02 feb-06 kl 09:13 »
Det är inga problem att plocka (lugga) en gutis. Så länge det görs vid rätt tillfälle. Gutisarna fäller vinterpälsen framåt våren/försommaren. Trixet är väl att få tid att göra det vid rätt tillfälle. När den gamla ullen börjat lossa men inte börjat tova in sig i den nya.... Bra info finns i gutefårägarens handbok, kika bland länkarna efter föreningen gutefåret, därifrån finns länk till handboken. Och gutar är ju inte någon köttras, de har låg slaktvikt om det var det du var ute efter. Sedan finns ju alltid möjligheten att kolla på korsningar (mkt diskussion kring detta i föreningen gutefåret just nu).

Å andra sidan är det inte speciellt svårt att klippa ett får om man inte har några högre krav på att de skall vara jämna och fina efteråt. Mina brukar se ut som ett barn som klipps sig själv. Men det jämnar till sig efter ett tag så att man inte ser det. Begagnade fårsaxar av klassisk modell brukar man kunna hitta för en eller ett par tior på loppisar och bonnauktioner. Jag vet inte om jag tycker att det är så himskans stor skillnad i arbetsinsats mellan luggning och klippning.

Emil

  • Gäst
Re:Köttraser
« Svar #6 skrivet: 06 maj-06 kl 01:29 »
men är inte dom hära raserna och också köttraser? Texel, Leicester, Oxford m.m
Host...Gutefår hör inte till köttraserna  ;D som Texel,Leicester,Oxford m.fl gör.

Och precis som Leifhh säger
Citera
Och gutar är ju inte någon köttras, de har låg slaktvikt om det var det du var ute efter.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Köttraser
« Svar #7 skrivet: 06 maj-06 kl 01:51 »
Gutefår hör inte till köttraserna

Men det vet dom inte om. Så dom är goda ändå.

Att lödja ett får av en sort som fäller är varken en konst eller konstigt. Man lyfter helt enkelt bort ullen när det börjar släppa av sig självt. Och gör man det i rätt tid så kan man tesa ullen och spinna på en pinne. Mer ursprunglig teko-industri kan man inte uppnå  :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser