Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta in hästarna i företaget?  (läst 7950 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Ta in hästarna i företaget?
« skrivet: 04 aug-09 kl 20:36 »
Morsning
Eftersom att vi sköter en del av gårdsarbetet med hjälp av häst, skogsarbete på vintern och lite transporter under resten av året så funderar jag på om man skulle kunna ta vissa av räkningarna på hästen, ex. foder, veterinär, hovslagare på gården.

Om man kan det, är det då bara att börja föra in de där räkningarna i bokföringen eller måste min fru sälja hästen till min enskilda firma för att det funka?

louise

• Gäst
SV: Ta in hästarna i företaget?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 21:46 »
Det heter nåt typ att man för in privata ägodelar. Vet inte om man måste ha kvitto på de då. Och så skriver man in vad de är värda.. i tillgångar kanske, i bokföringen.. under kapital liksom. Nåt sånt gör man.

Fast jaha.. hon äger de och det är din firma.. ja, nä, det var för svårt för mig.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 22:05 »
Äger ni inte gården tillsammans så att det är ert gemensamma lantbruk eller har du en egen enskild firma vid sidan om? Vi har hästarna i vårt lantbruk, avelsston och ett par valacker. De betar marken och drar på så sätt in betesstöd. Ena hästen kan också dra stockar om det skulle behövas. Drar allt utom ridutrustning som sadlar och liknande. Vi förde in hästarna direkt när vi köpte dem. Vet inte hur man gör när man redan har dem så att säga.  ??? Har för mig att våra ligger som inventarier.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 23:07 »
Antingen köper du hästarna av henne, om hon står som faktisk ägare nu. Men då ska det helst synas att en pennigtransaktion också ägt rum, så det inte bara är en skenaffär.  Annars kan hon ge dig hästarna och du bokar in de som en egen insättning i firman.
När du sen har dom i firman så ska djur i jordbruk alltid tas upp som lager,inte inventarier. Inventarier är man skyldig att göra avskrivningar på, och det ska man inte göra på djur, därför bokförs dom som lager.
Vid varje bokslut så värderar man djuren enligt skatteverkets då aktuella lista: 
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2008/allmannarad2008/skva200827.5.69ef368911e1304a6258000517.html

Om det då är en skillnad mot det värde du fick när du köpte/förde in dom i lagret så bokförs det som en lagerförändring, har lagret minskat i värde så blir det en minskning av ditt resultat, och tvärtom om lagret ökat i värde, då blir det en intäkt.
( det är därför jag menar att det måste synas på nåt sätt om du köpt dom, säg att du påstår att du köpt dom för 100 000 och de sen bara är värda 20 000 enligt skatteverket, då får du ju ett avdrag där på 80 000..men skatteverket ger ju inte bort något i onödan, utan vill då se att din fru faktiskt fått 100 000 för dom, vilket dock inte är olagligt, att göra dåliga affärer är inte förbjudet i en enskild firma..)

Jag tycker att du självklart ska ha dom i firman om du använder dom lite i jordbruket, det är ju glasklart, all moms på foder och vet, hovslagare osv drar du, och gör avdrag för själva kostnaderna.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-09 kl 23:15 »
Men om ni är gifta räknas ju Frun som delägare per automatik? Hon äger ju hälften av det du äger och tvärtom.

Travhästar lånas kors och tvärs utan att det görs ägarbyte varje gång, kan inte tänka mig att det borde möta några hinder att du användr Fruns hästar i jordbruket.

Men jag hade kollat med skatteverket om jag vore du. En travhäst är det ju inga tvivel om, man betalar ju skatt för insprungna pengar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 05:44 »
Nej, det är ju oftast inte så stora summor det handlar om, så det är säkert ingen som bråkar. Men om det ska vara riktigt så blir det som jag beskrev. Även hästar har väl en registrerad ägare på pappret? Även om man är gifta så står ju inte två personer på ägarbeviset av t.ex en bil.

Travhästar går ju som sagt efter andra regler, dom blir ju aldrig ett arbetsredskap i jordbruket.

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 aug-09 kl 08:07 »
Nej, inte ett arbetsredskap, men tänkte att principen kanske är den samma häst-dra av moms.. men det måste väl finnas några som drar av moms för sina arbetshästar här också tycker man??

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 21:11 »
Du kan ta in inventarier i din verksamhet som du ägt
privat. Som anskaffningsvärde ska du ta upp det
marknadsvärde som gäller den dagen du tar in dem
i näringsverksamheten.
Marknadsvärde är vad
någon
utomstående person vill betala för inventarierna,
alltså det pris du skulle kunna sälja dem för.
Om du har tagit över en hel näringsverksamhet
genom
arv, gåva eller liknande, tar du över de värden
överlåtaren
har kvar att skriva av på inventarierna.
Om din verksamhet inte är skyldig att redovisa moms
får du ta med den moms som ingår i inköpskostnaden
som anskaffningsvärde. Har du fått näringsbidrag eller
liknande för att skaffa inventarier måste du minska
anskaffningsvärdet med det belopp du fått i bidrag.

Från Skatteverkets broschyr: SKV 295 utgåva 13

Så här har jag gjort med en del maskiner och redskap.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 aug-09 kl 05:47 »
Jo, det är ju riktigt när det gäller maskiner. Men djur bokförs ju då inte som inventarier. Men själva grejen att ta in dom är ju samma.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 aug-09 kl 22:01 »
Produktionsdjur bokför man så klart annorlunda, men borde man inte bokföra djur som används till samma arbeten som maskiner likadant som andra inventarier. Jag har ingen aning om detta och bäst är förstås att ringa till Skatteverket och fråga.
Jag hade också gärna velat veta detta, då det kanske blir aktuellt även för mig, att i framtiden att sätta in hästar i företaget.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 aug-09 kl 23:29 »
Så här säger skatteverket:
Som förutsättning för räkenskapsenlig avskrivning gäller enligt 18 kap. 14 § IL att den skattskyldige haft ordnad bokföring som avslutats med årsbokslut och att avdraget motsvarar avskrivningen i bokslutet. Tidigare fanns i 23 § anv. p. 13 kommunalskattelagen fler förutsättningar för räkenskapsenlig avskrivning. Dessa har ansetts otidsenliga och har därför inte tagits med i IL (prop. 1999/2000:2, del 2, s. 239). Det förutsättes i detta svar att den skattskyldige haft ordnad bokföring.

Lagtexten i 18 kap. 14 § IL innefattar enbart sådana tillgångar som skattemässigt utgör inventarier. Det skattemässiga avdraget för avskrivningar på sådana inventarier måste motsvaras av ett lika stort belopp i bokföringen avseende samma tillgångar. Det utesluter inte att det kan finnas andra tillgångar som i bokföringen avskrives som inventarier men som inte skattemässigt utgör inventarier. I sådana fall måste naturligtvis justering ske i deklarationen enligt det ovan anförda så att alla tillgångar där bedöms efter de skatterättsliga reglerna. Stöd för det anförda anser RSV finnas i rättsfallen RÅ 1962 Fi 1066, RÅ 1971 Fi 1859 och RR 1977 1:70.

RSV anser således som svar på den ställda frågan, att en skattskyldig inte automatiskt förlorar rätten till räkenskapsenlig avskrivning när djur i jordbruk och renskötsel redovisas som inventarier i bokföringen trots att djuren skattemässigt alltid utgör lager. En förutsättning för detta är dock att bokföringen är ordnad på ett sådant sätt att avskrivningarna på djuren kan urskiljas så att återföring kan ske vid beskattningen. Detta underlättas om redovisningen av djuren sker på särskilt konto i bokföringen.[/
color]

Man får bokföra dom som inventarie om man så vill, men som syns i det understrukna stycket i slutet så måste man då kunna urskilja djuren från dom andra inventarierna, så att inga avskrivningar görs. och då är det ju lika bra att bokföra dom som lager på en gång.
Så här står det lite tidigare i texten:
Fråga har ställts om ett aktiebolag, handelsbolag, enskild näringsidkare eller dödsbo förlorar rätten till räkenskapsenlig avskrivning när de i bokföringen redovisar djur i jordbruk och renskötsel på inventariers konto trots att djuren skattemässigt alltid utgör lager. RSV besvarar den frågan nekande enligt den fortsatta framställningen.

Rutan

« Svar #11 skrivet: 10 aug-09 kl 14:11 »
Hej!
Jag funderar på om du inte skulle kunna låna/hyra dem till firman. Jag tänkte att man kunde kanske jämföra det med bilar. Vi har bilen privat, men använder den i lite i firman för att hämta foder, reservdelar mm. I slutet av året så uppskattar vi (man borde ha körjournal, jag vet) hur mycket vi har kört och bokför dessa milen i firman. Man kanske kunde göra detsamma med hästarna? Räkna över hur många timmar man använder dem i firman/privat och i alla fall kunna dra av momsen för en viss del av fodret?

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 aug-09 kl 14:29 »
Eller fakturera helt enkelt för körtimmarna för hästen=hyra

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 aug-09 kl 19:01 »
Det går inte att göra affärer med sig själv när man har enskild firma som Gångis har. Då får man inte göra affärer mellan sig själv och sin firma.

Rutan

« Svar #14 skrivet: 11 aug-09 kl 07:56 »
Det går inte att göra affärer med sig själv när man har enskild firma som Gångis har. Då får man inte göra affärer mellan sig själv och sin firma.
Nej, men han kan väl göra affärer med frun?

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 aug-09 kl 08:01 »
Det blir ju otroligt krångligt, ska hon hyra ut sin häst till honom och fakturera i nån vidare omfattning så måste ju även hon ha en firma och momsregistrera sig. Så varför helt enkelt inte ta in hästen i hans firma?, det hela är ju glasklart och inte minsta tveksamt att avdragen får göras.

Rutan

« Svar #16 skrivet: 12 aug-09 kl 13:06 »
Så länge firman går bra så är det ju OK, men om det skulle börja gå knackigt och man riskerar KK så blir man ju av med hästen också.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 aug-09 kl 13:16 »
Det blir man väl oavsett om det är enskild firma och de två är gifta?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 aug-09 kl 14:25 »
Går jag i KK så blir det ju personlig konkurs och då sitter hästen löst till hur som helst.. :)

Tack för era svar!

Neiklot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 aug-09 kl 16:10 »
Kan du inte göra något liknande avdrag som man gör för t.ex bruk av privat bil (milersättning)?

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser