Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ok att spara E85 ett år?  (läst 3825 gånger)

piggetröska

  • Gäst
Ok att spara E85 ett år?
« skrivet: 04 aug-09 kl 18:55 »
Hur länge är E85 "frisk" när den lagras? Ifall jag ställer en bränsleplastdunk med E85 på ett lantställe nu i sommar, kommer bränslet att vara Ok nästa sommar? Läste också Torbjorns inlägg där han nämner det sk "rosa klägget", vilket tydligen kan inträffa p g a tillsatt polyisobutylen i bensinandelen. Aktuella maskiner är motorgräsklippare, ev också en fotogentraktor.

Piggetröskan

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 22:36 »
Det är nog inga större problem att lagra ren E85 i en dunk. Annars är det väl inte så svårt att köra slut på bränslet i någon bil - 5 eller 10 liter E85 till en full tank bensin klarar ju vilken bensinbil som helst - och fylla dunken på nytt till våren.

Däremot ska man se upp med oljeblandad E85, de flesta tvåtaktsoljor - även sådana som sägs vara kompatibla med E85 - fälls ut och lägger sig på botten om bränslet får stå orört länge, i synnerhet i kyla. Om man kör tvåtaktsmotorer på E85 så bör man nog betrakta det oljeblandade bränslet som färskvara och inte blanda till mer än man gör av med inom en vecka.

Jäger-hans

  • Inlägg: 10
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-09 kl 00:45 »
Att lagra E85 en vinter är inga problem, jag kommer ihåg mina dagar som lymmel när jag en gång gömde en flaska vodka under en vinter. Den vart hur frisk och god fortfarande när man öppnade den på våren  ;D.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #3 skrivet: 14 nov-12 kl 11:57 »
(detta var den första tråd jag fann som fokuserar på själva bränslets egenskaper och inte så mycket om deras verkan i motorn så den passar min fråga bra)

Sedan jag börjat blanda E85 i bensinen har det sakta har det gått upp för mig att den så behändiga spärren i mackarnas handtag saknas på E85-pumparna. Inte hela världen eftersom jag aldrig tankar mer än tio liter åt gången och sedan fyller upp med bensin, men det har ändå fått mig att undra. Nyligen frågade jag om detta på en mack och fick svaret att etanol är mycket mer lättantändligt än bensin och därför mycket farligare om det rinner över. Killen lade till något om att nivåstickor för småmotorers bränsletankar av samma anledning inte längre görs av metall utan av plast. Man vill helt enkelt undvika risken att statisk elektricitet slår en tändande gnista när man sätter ner stickan i tanken.

Jag är förvånad eftersom jag upplever etanolens egenskaper som motorbränsle som "tjurigare" än bensinen, i synnerhet vid kallstart. Kan det ändå vara så att etanol är mer flyktigt än bensin och/eller kan antändas vid en fetare blandning? När jag tänker efter har jag för mig att jag släckt en brinnande tändsticka i bensin någon gång för länge sedan medan rödsprit brukar tända ganska snällt direkt vid ytan i en liten burk. Å andra sidan har jag en spritbaserad dekorationslykta utan veke som är väldigt tjurig att tända medan bensin för det mesta brukar flamma upp direkt om man släpper en tändsticka i ett öppet kärl.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #4 skrivet: 14 nov-12 kl 13:03 »
Varför blands e85 i bensinen? Effekt boost??

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #5 skrivet: 14 nov-12 kl 13:27 »
Det är billigare med E85 än bensin, och blandar man så ökar inte förbrukningen heller som den gör när man kör enbart på E85. Sen förbrukar man ju mindre fossila bränslen också.

Två bra anledningar, finns kanske fler.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #6 skrivet: 14 nov-12 kl 15:16 »
Jag tycker påståendet "blandar man så ökar inte förbrukningen" bör utvecklas:
Nu är jag ingen E85-specialist men anser ändå att påståendet rimligen bara gäller en förgasarmotor som ju inte över huvud taget kan reglera blandningsförhållandet efter bränslets egenskaper. För en äldre insprutningsmotor UTAN LAMBDASOND gäller rimligen samma sak. En katalysatormotor MED lambdareglering mäter däremot luftöverskottet och reglerar bränslemängden för bästa möjliga förbränning oavsett bränsleblandningen. En lambdareglerad insprutning kan således alltid arbeta med mycket små marginaler oavsett bränsle och lufttemperatur. En förgasarmotor (eller gammaldags insprutning) har inte mycket känsla för variationer i lufttemperatur eller bränslekvalitet och måste därför ges större marginaler, d.v.s. arbeta med fetare blandning än motorn i de flesta fall kräver.

När man som jag pytsar i E85 i bensinen (ca 30% i mitt fall) är det helt enkelt ett sätt att magra ut bränslet för att komma närmare gränsen där motorn får i sig precis så mycket luft och bränsle som går åt till förbränningen. När det blir kallare ute måste man rimligen minska E85-inblandningen eftersom kallare luft innehåller mer syre som kan göra blandningen FÖR mager. En allt för mager blandning gör att motorn hostar (missad tändning) vilket borde medföra att förbrukningen ökar ganska mycket igen. "För mycket eller för lite skämmer allt" som det heter.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #7 skrivet: 14 nov-12 kl 15:21 »
Beträffande trådens egentliga ämne, om lagring av E85, har jag via saabforumet snappat upp att man måste vara försiktig när man E85-konverterar en tvåtaktsmotor. Det är nämligen relativt få tvåtaktsoljor som låter sig blandas med E85 och även de bästa för detta ändamål har en tendens att skikta sig om blandningen får stå still en tid. Rekommendationen från saabforumet är att man förvarar en mindre bränslemängd i en glasburk under samma förhållanden som tanken i bilen och noga studerar var som händer med tiden.

Slutligen upprepar jag min tidigare fråga för att den inte ska försvinna i övriga diskussioner:
Är E85 mer lättantändligt än bensin? Det faktum att spärren i mackarnas pumphandtag saknas för E85 påstås vara en konsekvens av detta.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #8 skrivet: 14 nov-12 kl 18:44 »
Slutligen upprepar jag min tidigare fråga för att den inte ska försvinna i övriga diskussioner:
Är E85 mer lättantändligt än bensin? Det faktum att spärren i mackarnas pumphandtag saknas för E85 påstås vara en konsekvens av detta.

Det fanns farhågor för det för ett antal år sedan, och de ledde till att någon myndighet beslutade om att spärrarna skulle tas bort från pumphandtagen.
Det man oroade sig för var att det skulle kunna bli en explosiv bränsleluftblandning inne i en bils bränsletank medan man tankar E85, och att en gnista eller puff utanför tankröret skulle kunna sprida sig in till tanken och orsaka explosion. Så småningom var det en del kunnigt folk som räknade på det där och kom fram till att det finns en explosionsrisk inom ett visst temperaturområde (det kan ha varit +5 ... +20 °C eller något sånt). Men precis samma explosionsrisk får man med bensin vid temperaturer mellan ungefär -30 och -10 °C.
En annan faktor som minskar risken för antändning av E85 pga statisk elektricitet är att E85 (till skillnad från bensin) är såpass väl elektriskt ledande att det är uteslutet att bilen skulle kunna bli statiskt uppladdad under tankning.

Sammanfattning: Numera kan det anses bevisat att brandfaran inte är större med E85 än med bensin, men bestämmelserna om spärrförbud kom till av försiktighetsskäl några år innan saken var bevisad.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Ok att spara E85 ett år?
« Svar #9 skrivet: 14 nov-12 kl 18:49 »
Alla (jag ;D ) som lekt med E85 vet att det är enormt mycket ''lugnare'' än bensin.  Men inte lika lugnt som diesel.
Fast när diesel är 100-200 grader är det inte såå ''lugnt'' ;)

När du tankar så stoppar du in tanklocket i handtaget.  Eller telefonen, om du har en vanlig. 5-6 centimeters grej brukar vara lagom.   Det där spärrbeslutet retar mig  >:D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser