Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkmaskin till getter  (läst 4315 gånger)

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
mjölkmaskin till getter
« skrivet: 03 aug-09 kl 19:58 »
Är det någon som vet om det finns mjölkmaskiner till getter och i så fall var man kan få tag i en?
Solöga

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 16:18 »
Ja det finns, men hur menar du? Ska du ha en kruka eller rörmjölkning?
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 16:45 »

Har ju inte så många som ska mjölkas så det borde räcka med kruka. Var kan man hitta sånt?

Get-Eva

  • Inlägg: 146
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 14:16 »
Jag hittade en begagnad kruka från Alfa Laval och sedan beställde jag ett lock med en pulsator och med två organ som passar till getter från dom. Det var dyrt men det går att beställa.

Vet att det finns flera här som har beställt från England......sök lite på gamla inlägg så skall du se att det finns nåt att ta på.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 22:27 »
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #5 skrivet: 06 aug-09 kl 09:13 »
tack, ska kika  ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 11:51 »
« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 11:53 av Sussilo »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 14:20 »
Men, de getbönder jag talat med för flera år sedan hade mjölkmaskiner för kor, något var gjort med pulsatorn så att takten ändrats något, ev var vakuum något annorlunda inställt. Minns inte riktigt. Borde gå med en för kor.

hönstanten

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #8 skrivet: 08 aug-09 kl 16:56 »
Jag har en komplett som jag kan sälja till dig! Vi har övergått till rörmjölkning då vi har bra många flera nu!
Skicka ett pm om du är intresserad.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: mjölkmaskin till getter
« Svar #9 skrivet: 08 aug-09 kl 22:56 »
Men, de getbönder jag talat med för flera år sedan hade mjölkmaskiner för kor, något var gjort med pulsatorn så att takten ändrats något, ev var vakuum något annorlunda inställt. Minns inte riktigt. Borde gå med en för kor.

Har gått kurs och lärt mig men glömt. Ska iofs köpa ny pulsator för get men det kan vara bra att ha en omgjord kopulsator i reserv. Hur ställer man om hastigheten? Är det svårt?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser