Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälmmössa till 2,5-åring, sy av t-shirt?  (läst 1409 gånger)

Dillen

• Östergötland
Hjälmmössa till 2,5-åring, sy av t-shirt?
« skrivet: 03 aug-09 kl 12:15 »
Jag behöver en hjämmössa med knytband till sonen till vintern. Han har fått en underbart vackert tovad mössa men den är lite stickig så jag behöver en mjuk mössa att ha under. Nån som har ett bra tips på hur man kan sy eller sticka en till en så pass stor unge? Jag har en liten idé om att sy om en av sambons t-shirtar då tyget är väldigt mjukt och lite strechigt, kan det funka?
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Hjälmmössa till 2,5-åring, sy av t-shirt?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 14:22 »
Borde man inte kunna ta en halslinning och sy fast det på det övriga tyget så man får det lite tightare runt ansiktet så blåser det inte in i öronen och den andra mössan kan vara så stor som den behöver.Modellen blir lite som en väpnarluva... hoppas du förstår vad jag menar. Övriga tyget kan man väl ta i två raka stycken ett som går från vänster sida över till höger rakt över huvudet och så en bit som är som bakstycke... för formens skull kan man ju rynka lite i bakre sömmen inmot och runt bakstycket så får den bra form... Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 07:33 »
Kanske ett foder? En enkel Povel Ramel-mössa (en sådan av fyra "tårtbitar" eller kanske snabbvarianten med enbart ett brett band som hindrar mössan att stickas på pannan och nacken? Lätt att bara nästa fast i mössan.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 07:55 »
Är det en såndär tovad hjälmmössa är nog enklast att platta till den (öra till öra) rita av formen, lägg till sömsmån och sy ihop den med den tovade mössan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Inkka

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 aug-09 kl 22:19 »
Jag skulle sticka en hjälmmössa i silkesgarn till kompisens nyfödda. Den blev lagom stor till min tvååring (att man aldrig gör de där masktäthetsproverna) En sån kan du ju göra så har du en söt mössa under. Blir det lite varmt rätt som det är så är det bara ta av den tjocka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser