Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna häst-glädjetråden  (läst 38492 gånger)

vårlängtan

• Småland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #60 skrivet: 20 sep-09 kl 07:34 »
Lycka är små steg framåt här med tvåårige nordsvensken Casper.
Igår fick han ( och vi ) första lektionen i longering. Han var sååå duktig och positiv!
Dottern som är ridlärare hjälpte oss. Hon va nöjd med sin elev. Och jag va salig!  :P
Njuter av värme och allt det gröna!

Luff

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 20 sep-09 kl 23:35 »
Lekte cyklande instruktör åt maken o märren. Undras vad folk tror när det från skogen hörs; - NU GÅR DET FÖR FORT! MINSKA TEMPOT! MEN TA TAG DÅ FÖR GUDS SKULL!
Roligt har vi iallafall fast jag är ringrostig. Det är ett himla stiligt ekipage som flankeras av mig i fodrade gummistövlar, flåsande på gammal cykel.
//Luff

Hästkarl

« Svar #62 skrivet: 22 sep-09 kl 14:17 »
Roligt att läsa om alla framgångar!

Tänkte passa på att berätta om det som glädjer mig mest nu, iaf i hästväg. I Juni köpte jag och sambon en 7 år gammal shettismärr med årsföl, båda två har levt som vildhästar och var när vi fick dem i princip ohanterade. De första veckorna undrade jag om vi inte tagit oss vatten över huvudet, hästarna kom inte fram till oss i hagen och ville inte ha varken äpplen, havre eller tak över huvudet....å jag som hade fantiserat om att kunna köra in märren (Jag har hållt på med hästar hela livet, men aldrig kört och än mindre kört in). Jag läste några trådar här på alternativ, som innehöll bra tips på hur man kan bete sig mot "vildhästar". Av alla bra tips som jag hittade här fick jag nytt mod, och jag gav mig ut i hagen igen.

Första gången jag satte på selen flög hästen i luften av svanskappan. Första gången hästen (Som förövrigt heter Berta) fick tömmen mot bakbenet flög hon i luften. Jag har mött så många motgångar och tänkt så många gånger att det inte kommer att gå. Berta verkar vara rädd för allt. Och det var då, när jag började tänka att hästen nog är rädd, som det släppte. Vi backade tillbaka några steg, började tömköra utan något hängandes i selen, och jag gjorde så gott jag kunde för att övertyga Berta att det vi gjorde inte var farligt! Sen dess har vi kört med grimskaft hängandes från selen, PVC-rör, först en i taget, sedan en på var sida och sist ihopsatt till en lätt skackel. Idag har jag precis kört för första gången med hembyggda draglinor fästade i en svängel! Det går så jäkla bra och det är helt otroligt roligt! Jag är så glad att jag inte gav upp! Drömmen om en inkörd ponny lever!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #63 skrivet: 22 sep-09 kl 15:51 »
Vad roligt att höra! :-*

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 22 sep-09 kl 16:04 »
Då kan du njuta nu  ;D mvh

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 30 sep-09 kl 16:47 »
Gläds åt att i alla fall de rapporter jag får förtäljer att det går så bra både för 2-åriga stoet på inkörning och 5-åriga stoet som är utlånad till turridning och de senaste veckorna rids ut på själv utan problem, något hon i början tyckte var helt onödigt efter att ha gått ihop med andra hästar hela sommaren ;D.

Längtar så otroligt mycket efter att få hem båda damerna igen, förhoppningsvis bara några veckor bort nu!
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #66 skrivet: 30 sep-09 kl 16:56 »
Glädjer med dig Skumme!  :D

Min hästglädje består just nu i att vi har två stycken otroligt rara barnponnyn och ponnytjejer.

Jag är också glad över att tränaren som provkörde våra hästar verkar supergo.

På vägen ut ur stallet,när vi skulle åka hem, tvärnitade hingsten jag hade i grimskaftet, tittade bakom mig, det var för att nämnda tränare passade på att kela lite i farten  ;D
 Hoppas nu att hans hästägare öppnar plånboken och köper hästarna .. Dom skulle ha det bra hos honom. Säljer helst till proffstränare.. :-[

Ser också fram emot fölungen jag har att hämta i november. Hon har nu lärt sig stå kvar i hagen medans mamman rids.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #67 skrivet: 30 sep-09 kl 18:22 »
Min egen hästglädje är betydligt mycket simplare än ovanståendes förstås, men nog så glädjande ändå.  :D

Öppnade upp ytterligare en hage till åt hästarna som betedde sig som om de varit instängda ett halvår snarare än att faktiskt förfoga över 4ha. De galopperade omkring, bockade och pep och var allmänt glädjetokiga en bra stund!  ;D Jag gjorde ett försök att fota hela cirkusen, det gick väl sådär ska jag erkänna.  ::) ;D Ett enda foto blev skapligt skarpt, men det lämnade en hel del annat att önska. Typ, hela hästen på bild.  ::) Ja ja, här har vi iaf en snävsvängande heffaklump i galopp. ;D

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

vårlängtan

• Småland
« Svar #68 skrivet: 30 sep-09 kl 19:35 »
Härlig uräkta hästglädje!
Njuter av värme och allt det gröna!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #69 skrivet: 02 okt-09 kl 18:10 »
Har varit ute i det fantastiska höstvädret: kallt, klart och strålande sol, och kört min underbara häst en rund på 1,5 mil. Tränade på samma sak som hon visar upp på bilden ovan, dvs svängar i galopp(regält krokiga smala gräsvägar i skogen!), fast med vagn bakom då.  ::) Roligt roligt, tyckte både jag och hästen!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Norrsken

• -
« Svar #70 skrivet: 05 okt-09 kl 13:16 »
Är glad åt att en tystlåten sextonårig tös ville rida mitt knasiga halvblod så mycket som tre gånger under tiden jag var uppe på semester! Gör inget alls att jag inte gjorde mer än tömkörde en gång, och provade sitta upp på lillpållen, jag är bara så glad att han såg så nöjd ut med henne på ryggen! Inte alls så där misstänksam som han blivit mot nya människor, utan glad och nöjd och positiv! Hoppas hoppas hoppas nu att det kommer att funka!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #71 skrivet: 10 okt-09 kl 11:05 »
Jag gläder mej åt att min hingståring var så kul att gå låång promenad med , inge bus eller nåt .
Lite svårt att fatta att han inte fick gå med näsan under min arm  ;D
Jag älskar den lille killen .

« Senast ändrad: 10 okt-09 kl 23:17 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #72 skrivet: 11 okt-09 kl 22:29 »
Våran valack är ju bara helt underbar! (Shettis) Inte varit körd på ett par månader,bara riden.
Klämde in han mellan alldeles för tajta  och korta skaklar framför en 4-hjulig vagn idag, han har bara gått i rockard.
Han kikade bakom sig lite grann och såg ut som ett frågetecken.. Men ungarna fick sig en lite tur iallafall  :-*

En riktig liten raring är han.

Nu ska vi bara fixa större skaklar så vi kan provköra det andra ponnyt med, sen fixar vi en parstång istället  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

saint206

• Småland
« Svar #73 skrivet: 15 okt-09 kl 15:37 »
kanske inte direkt häst-glädje, men jag är glad för att jag ska på clinic med tobbe larsson på måndag! tappat inspirationen lite gällande hästarna, så det kommer väl till pass. drar med mig lilla stalltjejen på tolv år, tänkte hon kunde få se live vad det är jag pratar om gällande hästhanteringen och friheten..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #74 skrivet: 17 okt-09 kl 16:58 »
Idag har min nya häst flyttat hit!

Äntligen är hon på plats! :D :D :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 17 okt-09 kl 17:43 »

Kul ser fram i mot när ni har tid och presentera ny för verrvet mvh
« Senast ändrad: 17 okt-09 kl 17:47 av pålle »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #76 skrivet: 17 okt-09 kl 19:06 »

Är det ödets ironi???
Det visade sig när jag kom hem och granskade hennes stamtavla så såg jag ett bekant namn.
Plockade fram stamtavlan på min älskade häst som jag var tvungen att avliva förra året, kollade och jo,
det visade sig att min nya häst och min döda är KUSINER!!!

Visst, många travisar är släkt på ett eller annat håll, men ändå!

Kul!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

pålle

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 17 okt-09 kl 19:15 »
 ;D ;D
Är det ödets ironi???
Det visade sig när jag kom hem och granskade hennes stamtavla så såg jag ett bekant namn.
Plockade fram stamtavlan på min älskade häst som jag var tvungen att avliva förra året, kollade och jo,
det visade sig att min nya häst och min döda är KUSINER!!!

Visst, många travisar är släkt på ett eller annat håll, men ändå!

Kul!
Ha va kul önskar er lycka till med er nya kuse mvh

saint206

• Småland
« Svar #78 skrivet: 20 okt-09 kl 21:00 »
idag har jag fått en aldeles egen vuxen MEDRYTTARE!!! jag är så glaaaad:D
hon verkar jättetrevlig och bra, och verkar inte backa ur trots min skrämselpropaganda om min ardennergubbe.(som är jättesnäll men lite...öh..egen ::))
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #79 skrivet: 20 okt-09 kl 22:55 »
Är så glad att båda mina ston är hemma igen!!!! :-* :-* :-*

Och att premiärturen med 2-åringen som varit på inkörning gick hur bra som helst, hon är allt en liten klippa, så ung hon är! Nöjde oss med att tömköra i dag, resten av veckan kommer att ägnas åt att snabbrepetera inkörningens alla moment för att stämma av att allt funkar innan hon får en längre vila. I morgon är det dags för 5-åringen som varit utlånad till ridning, tyvärr känns det lite väl tidigt för min del att hoppa upp på hästryggen (födde barn för 2 v sedan), får se vad vi kan hitta på i stället (tar gärna emot tips!)!
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser