Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vägg i pannrum  (läst 7032 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Vägg i pannrum
« skrivet: 01 aug-09 kl 13:45 »
Håller på och planerar för pannrummet i nya huset och vi hittar ingen bra info om vad som gäller. Är det krav på att det ska vara dubbla gipsskivor på innerväggarna eller räcker det med enkel gipsskiva? Är det kanske till och med olika regler i olika kommuner?
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vägg i pannrum
« Svar #1 skrivet: 01 aug-09 kl 14:30 »
Det är knappast någon risk för olika regler i olika kommuner på en sådan sak, utan det är väl antagligen Boverkets regelverk som gäller. I praktiken känns det väl som om det är dumt att snåla på brandskyddet i ett pannrum, speciellt om man tänker ha en panna som kan ha tendens att ställa till med otrevligheter eller om man kommer att ha bränsle lagrat i pannrummet.

När det gäller innerväggar som byggs med gipsskivor på reglar så kan man få dem att stå emot brand bättre genom att antingen isolera väggen med mineralull som om det vore en yttervägg, eller genom att sätta gips på alla fria regelytor inne i väggen.

Om det ska vara någon mening med brandsäkra innerväggar så måste såklart dörrarna också vara minst lika bra som väggarna - och stängda! Tänk också på hur genomföringar för rör, elledningar mm görs och placeras.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-09 kl 23:41 »
Nu var det inte just snålheten som gjorde att frågan kom upp, utan för att det blev en aning felberäknat när golvvärmecentralen gjöts fast i plattan, och vi får helt sonika inte plats med två gipsskivor bakom den.  ;) Men vi löser nog det på nåt sätt...

Men dörrarna (en in till köket och en ytterdörr) ska väl vara brandskyddsklassade båda två förmodar jag?

Och sen taket, det är väl gips i flera lager som gäller där oxå kan jag tänka mig?

Är det nåt annat särskilt man bör tänka på?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

christian k

« Svar #3 skrivet: 02 aug-09 kl 07:41 »
hei.
Ja alleflater må holde samme brandskyddsklass.
husk at skiv skarvene må ligge omlot.
Alle gjennomföringer i vegg må ha enten en brannmansjett eller ekspanderende masse.

christian

stedevil

« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 09:04 »
Jag ska installera ett sprinklerhuvud ovanför pannan. Det är ett källarutrymme på 2x3 m och vattenledningen kommer in på samma ställe, så trycket kommer garanterat räcka för ett huvud.

Baxima

« Svar #5 skrivet: 09 aug-09 kl 09:43 »
Läser du boverkets byggregler så finner du att det finns inget krav på pannrum om pannan är under 60kw.Dvs du får sätta vad du vill på väggarna.

stedevil

« Svar #6 skrivet: 09 aug-09 kl 10:51 »
Men försäkringsbolagen kan höja premien avsevärt ändå...  :P Så det kan vara smart att brandsäkra ordentligt ändå.

Baxima

« Svar #7 skrivet: 09 aug-09 kl 11:45 »
Jag tror inte att försäkringsbolagen kan straffa dig för att du bygger enligt gällande bygg norm men vist lite gips på väggarna är nog bra.

Tänker man efter så tycker jag det är bra mycket farligare med en öppen spis/kamin i vardagsrummet.Där brandsäkrar man ju inte mycket.

stedevil

« Svar #8 skrivet: 09 aug-09 kl 15:08 »
Jag tror inte att försäkringsbolagen kan straffa dig för att du bygger enligt gällande bygg norm

Försäkringsbolag kan "straffa" dig precis hur de vill, det har med riskanalys att göra. De tittar på allt, och ger olika premie beroende på vilka lösningar du har, och det gäller inte bara värmesystem utan tex bilar, egendom, vattenledningar, lås, etc etc.

Och det gör de ju rätt i, för även om risken för brand är väldigt liten, så är den högre med en vedpanna än tex en elpanna. Och folk med elpanna vill ju inte betala högre premie för att någon med vedpanna som slarvat med brandsäkerheten bränner ner sitt hus...

trädman

« Svar #9 skrivet: 10 aug-09 kl 23:14 »
Läser du boverkets byggregler så finner du att det finns inget krav på pannrum om pannan är under 60kw.Dvs du får sätta vad du vill på väggarna.

Enligt den som besiktigade vår panninstallation så var kraven lägre under 60 kw, men det fanns ändå krav på utrymmets avgränsning mot omgivningen, om det gällde ett pannrum. Om pannan däremot satt i ett kök, eller annat bostadsrum fans inga speciella krav. Jag har dock inte själv läst på utan byggt för EI60, eller vad standarden nu heter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser