Skall bygga odlingssängar och funderar på vilket trämaterial jag skall använda, bräder eller tillsågade Osb-skivor? Det senare har lägre kvm pris. Undrar nu om någon på forumet har en uppfattning om det är OK att använda skivorna på detta sätt med tanke på jord och grönsaker? Tillkommer att odlingssängarna kommer att bli en aning höga (=mera jordkontakt) då jag tänker tillföra mer jord p g a tunt matjordslager på platsen.
Har googlat på Osb-skivornas innehåll, de beskrivningar jag hittat är kemitekniskt för svåra för mig att tolka. Det bästa jag hittat är "Pedagogiskt besökscentrum i Ekobacken, Värmdö kommun : Förslag till till miljöanpassade val och lösningar" av Sofia Svensson. Under rubriken "Skivor -miljöbedömning" kan man utläsa att Osb-skivor accepteras, b l a för att de inte innehåller mer än 3-5% lim och för att de innehåller inga? eller acceptabla? mängder formaldehyd och isocyanater (vilket andra skivor gör som man uppmanas att undvika). Denna analys med sina rekommendationer är dock gjord med tanke på husbygge.
Piggetröskan