Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Osb-skivor i odlingssängar?  (läst 3645 gånger)

piggetröska

• Gäst
Osb-skivor i odlingssängar?
« skrivet: 30 jul-09 kl 17:50 »
Skall bygga odlingssängar och funderar på vilket trämaterial jag skall använda, bräder eller tillsågade Osb-skivor? Det senare har lägre kvm pris. Undrar nu om någon på forumet har en uppfattning om det är OK att använda skivorna på detta sätt med tanke på jord och grönsaker? Tillkommer att odlingssängarna kommer att bli en aning höga (=mera jordkontakt) då jag tänker tillföra mer jord p g a tunt matjordslager på platsen.
Har googlat på Osb-skivornas innehåll, de beskrivningar jag hittat är kemitekniskt för svåra för mig att tolka. Det bästa jag hittat är "Pedagogiskt besökscentrum i Ekobacken, Värmdö kommun : Förslag till till miljöanpassade val och lösningar" av Sofia Svensson. Under rubriken "Skivor -miljöbedömning" kan man utläsa att Osb-skivor accepteras, b l a för att de inte innehåller mer än 3-5% lim och för att de innehåller inga? eller acceptabla? mängder formaldehyd och isocyanater (vilket andra skivor gör som man uppmanas att undvika). Denna analys med sina rekommendationer är dock gjord med tanke på husbygge.

Piggetröskan

bakben

SV: Osb-skivor i odlingssängar?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-09 kl 20:12 »
Håller limmet i OSB för att utsättas för den fukt du antagligen kommer att ha i din odlingssäng?
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 31 jul-09 kl 20:58 »
Håller limmet i OSB för att utsättas för den fukt du antagligen kommer att ha i din odlingssäng?

Det verkar finnas vissa sorter av OSB som är vattenfast limmade, och antagligen är de dyrare än vanlig OSB, precis som marinplywood är dyrare än standardplywood.
Om limmet inte är vattenfast så lossnar ju trächipen ganska snart och ruttnar bort på ett par år tippar jag.
Nåt annat än massivträ under eller mot jord tror jag är dåligt val, i den mån trä alls passar vid jordkontakt.
Handla material i byggshopen som sen ruttnar på några år borde ge dyra grönsaker.
Jag skulle välja att använda begagnat virke, kanske skyddat med plastduk mot jorden, eller använda beständigare material än trä.

http://backaberg.blogsome.com/2008/10/14/aterbrukat-virke-och-odlingslador/

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?action=printpage;topic=55650.0

piggetröska

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 aug-09 kl 17:13 »
Tack för svar!

Skall höra efter om begagnat virke hos den lokala rivningsfirman.

Piggetröskan

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare (1 dolda)
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser