Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika takhöjd i stall?  (läst 4877 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Olika takhöjd i stall?
« skrivet: 28 jul-09 kl 13:47 »
Morsning
Funderar på att bygga om i ladugården så att vi kan få in några godkända boxar till hästarna där. Problemet är att takhöjden bara är 2.25 vilket förvisso är godkänt för några av hästarna men inte för alla.

Min tanke var då om det skulle räcka med att höjda taket i ena delen av stallet, d.v.s. vid ingången och till en eller två av boxarna innanför, då kan ju de större hästarna komma in och stå i dessa boxar medans den andra delen har en lägre takhöjd där de mindre hästarna kan stå.

Kunde man göra så så skulle ju arbetsinsatsen bli betydligt mindre då det inte är helt smärtfritt att höja taket i en gammal ladugård.

Någon som vet om man får en sådan lösning godkänd?

Jag tycker att samtalen med länsstyrelsen är minst sagt luddiga, de verkar inte veta så förbannat mycket om vad som gäller utan de gör lite egna personliga tolkningar hela tiden.

fjäderfän

SV: Olika takhöjd i stall?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-09 kl 18:49 »
det problemet du får då är att den hästen som står i denboxen inte får vistas i nån annan del av stallet en vid den godkända takhöjden.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jul-09 kl 20:18 »
det problemet du får då är att den hästen som står i denboxen inte får vistas i nån annan del av stallet en vid den godkända takhöjden.
Jo, så är det ju.. Men vi har ju lösdriften som primär lösning, boxarna är ju bara till för om någon häst blir skadad eller sjuk.

Jag fick tag på en på SJV idag som efter lite forskande kunde besvara frågan.. Det var OK att ha olika takhöjd i stallet så min planerade lösning ska vara godkänd enligt dem.

Nu ska jag bara försöka få tag i någon på länsstyrelsen för att fråga om det behövs förprövning när man höjer taket i ett befintligt stall..

Zixten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-09 kl 20:40 »
Det hela kan nog bero på vem som ska syna och godkänna stallet, är det en "stel j***l med järnspett i röven" som inte kan se hur det funkar i verkliga livet och vara lite smidig, utan tvunget ska se till så att varenda paragraf följs så kan det bli bekymmer.

Kommer det en med lite verklighetsförankring som vet hur det funkar i verkliga livet och inte bara på skrivbordet så är det inga problem.

En liten parantes....
(Snackade med en rörmokare om det här med enskilda avlopp. Han sa att han gör inga nya anläggningar så länge som den besikningsmannen som finns i Kommunen nu sitter kvar på sin post. Enligt henne ska man först söka tillstång för att få gräva ett par provgropar, sen ska dessa synas och godkännas, sen kan man ansöka om att få gräva till avloppet, när detta är grävt ska det synas och godkännas, sen kan man lägga igen det för en sista kontroll.... I värsta fall innebär det att man får ha dit en grävmaskin 3 gånger...
Ett jobb som kan gå på en dag kan dra ut till någon vecka på detta sättet.... )
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 jul-09 kl 20:48 »
Jag kan inte begripa det där med att det ska bero på vem som synar det hela.. Det gör mig vansinnig! Om jag ringer till SJV, som har ändå har hand om regelverket, och de säger att det är OK. Hur kan det då INTE vara OK för någon annan?

Det var samma sak i höstas när jag ställde några frågor här om förhandsbesked.. Enligt länsstyrelsen behövdes det inte men flera här ansåg att det behövdes. Jag kontaktade länsstyrelsen igen och de sa att de inte tänkte behandla ärendet om jag skickade in det eftersom att det inte behövdes.. Även då var svaret från folk att det hänger på vem som tar beslutet..

Hur ska man kunna göra något om inte ens de som ska veta dessa saker vet hur sakerna ska vara? Då blir det ju helsnurrigt!

Jag ringer ju till SJV för att få reda på vad jag måste göra, man har ju inte lust att lägga ut 10 000:- och 3 veckors jobb på någonting som egentligen inte behövs.

Zixten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 jul-09 kl 21:03 »
Jag kan inte begripa det där med att det ska bero på vem som synar det hela.. Det gör mig vansinnig! Om jag ringer till SJV, som har ändå har hand om regelverket, och de säger att det är OK. Hur kan det då INTE vara OK för någon annan?

Det var samma sak i höstas när jag ställde några frågor här om förhandsbesked.. Enligt länsstyrelsen behövdes det inte men flera här ansåg att det behövdes. Jag kontaktade länsstyrelsen igen och de sa att de inte tänkte behandla ärendet om jag skickade in det eftersom att det inte behövdes.. Även då var svaret från folk att det hänger på vem som tar beslutet..

Hur ska man kunna göra något om inte ens de som ska veta dessa saker vet hur sakerna ska vara? Då blir det ju helsnurrigt!

Jag ringer ju till SJV för att få reda på vad jag måste göra, man har ju inte lust att lägga ut 10 000:- och 3 veckors jobb på någonting som egentligen inte behövs.

Ta kontakt med din lokala LRF förening, de bör veta om det är en stelbent rackare som sitter på kommunen eller om han hon är en vettig människa....
Man har ju hört talas om besiktningsmän som godkänt stall där det egentligen fattats ett par cm hit och dit, men sett att det ändå är ett bra och funktionsdugligt stall, där djuren inte kommer att ta skada...  och dom som inte godkänt samma stall...

Men har du ringt och fått klartecken, se då bara till att ha reda på vem som gett klartecken, så du har någon att hänvisa till om det blir bekymmer...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jul-09 kl 21:14 »
Ta kontakt med din lokala LRF förening, de bör veta om det är en stelbent rackare som sitter på kommunen eller om han hon är en vettig människa....
Man har ju hört talas om besiktningsmän som godkänt stall där det egentligen fattats ett par cm hit och dit, men sett att det ändå är ett bra och funktionsdugligt stall, där djuren inte kommer att ta skada...  och dom som inte godkänt samma stall...

Men har du ringt och fått klartecken, se då bara till att ha reda på vem som gett klartecken, så du har någon att hänvisa till om det blir bekymmer...
Jo jag kom på det nu, att jag borde ha skrivit ned namnet.. Får ringa i morgon igen.

Men nu är det ju länsstyrelsen som har tagit över ansvaret för djurskyddet så om det nu behövs en förprövning och länsstyrelsen godkänner ritningen så borde det ju rimligtvis inte kunna krångla.. Kunde man ju tycka i.a.f...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 29 jul-09 kl 08:05 »
Snor tråden lite (hoppas det är okej) är det nån som vet vad minimihöjden i ett häststall får vara för låt säga en D ponnny/liten stor häst? Vi har också olika höjd i stallet nämligen,men där det är högst är där boxar och rycktspilta är.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 jul-09 kl 08:14 »
Snor tråden lite (hoppas det är okej) är det nån som vet vad minimihöjden i ett häststall får vara för låt säga en D ponnny/liten stor häst? Vi har också olika höjd i stallet nämligen,men där det är högst är där boxar och rycktspilta är.
Från SJV:s sida:
Takhöjd

1,5 x mankhöjden, dock lägst 2,2 m.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 29 jul-09 kl 08:28 »
Från SJV:s sida:
Takhöjd

1,5 x mankhöjden, dock lägst 2,2 m.

Tack, då klarar vi oss precis.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 jul-09 kl 08:47 »
Vad tror ni? Måste det in en förprövning för att höja taket i ena delen av stallet? En box att förlängas med c:a 1 meter samtidigt.

Så här står det på SJV:s sida:
Skyldighet att förpröva.. ... ..gäller när ett stall eller en anläggning ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt

Alltså inga direkt glasklara gränser.. Hur skulle ni tolka det?
Att jag frågar här beror på att hon som har hand om byggärenden på länsstyrelsen här har semester så hon är inte anträffbar på ett tag..

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jul-09 kl 09:07 »
Det är ju det som är så underbart..dom skriver så där i reglerna..´ändras i väsentlig del`.. och det är ju just sånt som öppnar för att en enskild inspektör sen kan göra vilken bedömning den vill , beroende på dagsform, släktskap och vad som helst. Det är hopplöst.
Olika höjder i stallet är nog inga problem, grannen fick sitt utdömt, och istället för att höja taket byggde dom en ny avdelning ute på logen, med högre höjd, så där har dom stora hästar och de mindre i det gamla stallet.
Vad gäller förprövningen så är det nog bäst du kontaktar en handläggare på länsstyrelsen, som du tänkt, min erfarenhet från dom är att de är helt ok att prata med, betydligt bättre än de som har hand om djurskyddet.  Skulle du behöva förpröva så är det ju inte hela världen, det kostar ju inget längre. Gör en ritning och en beskrivning av vad du tänker göra, skicka in den. Vänta nån vecka och ring sen in så brukar man kunna gå igenom det lite snabbt på telefon och få ett besked om det verkar ok att börja bygga. För sen dröjer det ju åtskilliga veckor innan själva beslutet kommer.
Så gjorde jag här med min nya lagård, och det funkade fint, beslutet som kom sen var väldigt likt det vi hade kommit fram till på 10 minuter i telefon...så man undrar ju lite vad dom sen gjorde med pappren i 8 veckor....

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 10:31 »
Ja jag skickar nog in förprövningen ändå.. Det tar ju inga längre stunder att göra ritningen och det kostar ju som sagt inget. Vill de sedan inte behandla förprövningen så är det ju lugnt antar jag.. I.a.f. tills nästa byggnadsansvarige efterträder.  ::)

Jag måste säga att man känner sig nästan rättslös när det gäller de här olika bestämmelserna, jag gillar inte alls att vara utelämnad till folks godtyckliga åsikter, speciellt inte när det medför avsevärda kostnader och jobb beroende på vad de råkar tycka just den dagen.

cowboy

« Svar #13 skrivet: 29 jul-09 kl 10:57 »
Kommunens byggnadsgranskare brukar veta en heldel !

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 jul-09 kl 11:00 »
Kommunens byggnadsgranskare brukar veta en heldel !
Det ligger inte på kommunen längre.. Det är länsstyrelsen som har hand om det nu, hon som är ansvarig för det har semester så det går inte att få några svar nu på sommaren.

cowboy

« Svar #15 skrivet: 29 jul-09 kl 11:09 »
Okej då vet du vart du ska vända dig..

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 29 jul-09 kl 15:56 »
Är lösdriften godkänd och klar? I så fall borde det ju räcka att en box uppfyller reglerna, om du inte har massor med hästar förstås, det räcker med en plats för vart 25:e djur om jag minns rätt. Såvitt jag vet finns det inget som säger att man måste ha box till varje häst på lösdriften.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 29 jul-09 kl 16:28 »
Är det någon som vet om det finns någon övre gräns för takhöjd? Vi har rätt högt i tak i vårt stall (inga hästar än, ska renovera klart huset först), nästan fyra meter skulle jag tro, blir det för högt så det blir kallt i stallet kanske? Ska man försöka sänka taket i så fall?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 jul-09 kl 16:44 »
Nej, det verkar inte finnas nån sån gräns. Personligen tycket jag inte det kan bli för högt, frisk luft är alltid bra, och nån vidare värme tycker jag ändå inte det blir av hästarna..

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #19 skrivet: 29 jul-09 kl 23:29 »
Nu vet ju inte jag hur ditt stall ser ut.
Men de kollar dörren noga med! Som ett litet tips...!

Minst 120 cm bred och 220 cm hög!
Om du ändå ska ändra menar jag, så du slipper göra om det! :-[
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 4 användare (1 dolda)
henriklestreus, Luffsen, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser