Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindgenerator utan magneter  (läst 24520 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Re:Vindgenerator utan magneter
« Svar #60 skrivet: 19 feb-06 kl 16:39 »
Den här formeln är lättare att minnas:

U = N*A*R*P*B*2

vilket medför

B = U/(N*A*R*P*2)

Så skulle jag vilja ha det.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #61 skrivet: 19 feb-06 kl 21:39 »
Tack, tack...

Gick ju skola, men detta med att vända formler är en av de saker jag alltid har strul med!  :-[

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #62 skrivet: 19 feb-06 kl 22:44 »
Jag gick också skola, men jag var sällan mentalt närvarande.  :D

Jag brukar använda mig av följande lilla knep när jag vänder formler. Jag gör om dem till siffror, så att de blir begripliga.

U = R*I
i siffror skulle jag istället kunna skriva:
10 = 5*2 (U=10, R=5, I=2)

för att "vända" på formeln om jag exempelvis vill veta R, kan jag då skriva:
5 = 10/2
alltså
R = U/I

PowerMizer

• Lappland
« Svar #63 skrivet: 20 feb-06 kl 10:39 »
Hej!

Bra tips....  :D Själv brukar jag ringa till "den allvetande skräphögen"... En av mina absolut bästa vänner! Han har nästan fotografiskt minne, och är också elektriker. "If U can't beat the system, then break it!"

/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

PowerMizer

• Lappland
« Svar #64 skrivet: 21 feb-06 kl 20:33 »
Hej!

Vet ni vad? Jag tror nästan att Dom har rätt.... Ni vet, vi som gillar lite udda lösningar får ju alltid höra om dom två hålen i väggen.

Vilka är det som talar om detta för oss? Jo, det är Dom!

Vi kanske har fel, till förmån för Dom!?

Jag har ju sökt kunskap om hur man lindar sin egen generator och även funnit lite information: 11 .pdf-filer på i snitt kanske 20 sidor! Plus detta 11 övningsuppgifter och 11 svar och några PowerPoint-filer!!

Det kanske låter jättebra, men nu slog Jantelagen mej i nacken så att det svartnade för ögonen!!!!

Titta på EN av alla formler som jag bifogar, den har nått med en vanlig permanentmagnetgenerator att göra.

Vinkar "hej då" med tårfylld blick:
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #65 skrivet: 22 feb-06 kl 08:20 »
Jantelagen är ingen bra lag, det har jag alltid sagt.  :D
Linda en tvåpolig liten rackare och testa dig fram istället.

eka

• Värmland
« Svar #66 skrivet: 22 feb-06 kl 21:36 »
Snälla PM ge inte upp.

Utveckling är 30% konstruktion, 70% transpiration (+50% dokumentation som man glömmer bort)
Formler använder du för att se vad du ungefär skall göra, vilket material som är lämpligast innan du börjar.
Det finns många detaljer i formler som är mest för petimetrar som skall hitta den sista biten i konstruktionen som i slutänden påverkar 1 promille. Den promillen som försäljningsavdelningen sedan sjunger fram som produktens enastående "outstanding" datorkalkylerade, vindtunneldesignade microprocessorstyrda helt livsnöndvändiga funktion. Allt för den tredjedel av köparna som mer ser till. Vad är värst, i stället för vad är bäst.

Det är transpiration som gäller. :)
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

PowerMizer

• Lappland
« Svar #67 skrivet: 23 feb-06 kl 08:49 »
Hej på er!

Nu har jag läst era kommentarer, Eka och Zigge. Sen har en stunds eftertanke också varit nyttig.

Jag undrar om det inte går att göra några testskivor så att man enkelt kan byta spolar, kanske så att man lägger ett tunnt plexiglas som håller lindningarna på plats.

Sen _tror_ jag att en diameter på 40 cm räcker, vilket är 5 cm mera än Hugh's 10'-turbin

I huvudet är huvuddragen klara, men nu är det detta med "ändan ur vagnen"... Ska försöka rita och scanna så får ni bedömma grundidén...

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #68 skrivet: 23 feb-06 kl 11:42 »
De där vindkraftsnissarna på andra sidan pölen brukar alltid göra en testspole, som de ibland bara tejpar fast på en liten plywoodbit. Formeln (U=N*A*R*P*B*2) använder de som riktlinje för den första testspolen (statorn), för att sedan korrigera antalet lindningsvarv. Den magnetiska flödestätheten kan man ju bara gissa sig till, om man inte har ett instrument, så formeln får man nog bara ta som en riktlinje. Att räkna allt för noga på det hela är ingen mening eftersom verkningsgraden ändå faller med ökad vind (om man håller sig till det enkla) och för oss hempulare gäller det i första hand att vika undan turbinen innan statorn brinner upp av den förlustvärme som alstras i den.

Rotorlindningarna är väl det svåra, men det är bara att chansa. Det måste för övrigt finnas enklare formler för hur man räknar på detta, än 11 sidor med den typ av formler du visade. Hur som helst så blir ju magneten starkare ju fler varv man lindar och ju högre ström som går genom den och det bör ju också betyda grov koppartråd.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #69 skrivet: 06 apr-06 kl 11:55 »
Hallo! Long time, no see.

Igår var jag och handlade..
Det bidde 12,6 kg lackad koppartråd, 0,5 kv. mm.
Priset? Under 30:-/kg.

När jag kom hem slet jag fram en bit tapet (funkar att rita på, på baksidan) och började rita cirklar och sektorer på den. Det blir nog 18 lindningar i "statorn" och 24 i "rotorn" på huvudgeneratorn. Diametern på rotorerna blir 400 mm. Lindningarna tar plats mellan diametrarna 240 och 400 mm.

Matarens lindningar placeras mellan 140 och 230 mm diameter. Matarens design har jag inte ens funderat över än. Tror man bygger den med släpringar först för att testa..

Take care!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Hemikring

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 06 apr-06 kl 12:36 »
Det blir nog 18 lindningar i "statorn" och 24 i "rotorn" på huvudgeneratorn.
Jag har inte lindat någon generator, men är det inte bra att ha något udda antal lindningar för att minska kuggeffekten? T ex 17/24 eller 18/25.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #71 skrivet: 06 apr-06 kl 20:53 »
Hej, Hemikring!

Denna typ av generator byggs med två roterande magnetskivor och emellan dessa sitter kopparlindningar ingjutna i epoxy. Detta medför att man får mindre "flux" men man vinner på att den inte kuggar. Den design jag funderar på kommer att likna originalet med skillnaden att det inte är magneter på rotorerna utan "stålbitar" med lindningar runtomkring.

När det gäller magnetiseringsgeneratorn (mataren) så hade jag tänkt bygga den med stålbitar även i den stillastående delen för att få lite extra "skjut/flux" i den. Effekten på den är i storleksordningen 5% av huvudgeneratorn, och den börjar ju inte ladda före den nått ett visst varvtal så jag tror det ska funka....

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

PowerMizer

• Lappland
« Svar #72 skrivet: 18 apr-06 kl 09:49 »
Hej å hallå!

Nu snöar det "lapphandskar" ute, har säkert trillat ner 15 cm sen igår... *suck* En dag att sitta inne å kura, m.a.o....

Jag har en fråga som jag inte kunnat lösa...
Vi antar att detta är korrekt: Fältlindningen i en generator tar som mest 5% av generatorns uteffekt.

Över till problemet:
Om jag bygger en sånhär "skivgenerator", kommer då _arean_ på mataren (den lilla magnetiseringsgeneratorn) att vara ca: 5% av den stora generatorns area?

Det jag märkt när jag sitter med passare, gradskiva och linjal är att det blir så trångt! Ju längre (från centrum och ut) lindningen är, ju högre effektivitet får man ju.

Om arean och effekten är ganska propotionell så borde bästa lösningen vara att göra en massa (20-30+) "smala" lindningar så att man får flera punkter där magnetfältet skär lindningen, om ni fattar.... Det borde ge ett mycket lågt "cut in"-varvtal också, men det går ju att kompensera med magnetiseringsströmmen! 8)

Om ni har nån bra tanke, så kom med den!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #73 skrivet: 18 apr-06 kl 22:20 »
Hej, PowerMizer!
Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men visst får man "cut in" vid ett lägre varvtal med fler lindningar och fler poler. Fler varv i lindningarna ger också ett lägre "cut in", men samtidigt får man ökad resistans i tråden, vilket också påverkar det hela...negativt.

Du skrev att du köpt 0,5 mm2 koppartråd. Är tråden inte 0,5 mm i diameter? Det är ju så man normalt brukar mäta lackisolerad koppartråd och då låter 0,5 mm klent, om du inte kör med flera trådar i handen.

Räkna på trådens resistans innan du smäller ihop grejorna, för annars kan hända att du bygger ett värmeelement och inte en generator.  :D

Vilken spänning kommer du att köra med? 24 volt? Y-, eller D-koppling? 3-fas? Hur som helst kan ju det hela bli teoretiskt galet innan man gjort de första testlindningarna, eftersom det är så svårt att veta den magnetiska flödestätheten.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #74 skrivet: 19 apr-06 kl 16:29 »
Hej!

Njae.... Det beror på om man serie- eller parallellkopplar dom. Jag hade tänkt att laborera med både och tills man hittar rätt.

Helt korrekt, jag menar 0,5 mm... Var väl lite disträ, som vanligt! ;D Tråden är köpt för att bygga elektromagneterna. Med den tråden kan man (teoretiskt) linda en lindning som har måtten 15x15 mm (tvärsnitt genom lindningshärvan), har 900 varv, har resistansen 0,33 ohm och vid 1 A ger 1,07 Tesla om metallbiten har en area motsvarande en rund bit med diametern 25 mm.

Till generatorlindningarna vet jag inte vad som krävs, men det finns tråd upp till 4,75 mm. Dock är det nog bättre att köra med flera tunnare än en grov tråd. Lindningen blir smäckrare och mera homogen.

Initialt blir det nog en trefasare med sex anslutningar så att man kan koppla den som man vill. Den ska ge 24 V och gärna upp mot 2 kW, men det får man se när man kan mäta lindningstemperaturer och sånt.... Det är ju inte så noga att hitta exakta antalet lindningsvarv och sånt när man kan styra magnetiseringen. ;)

Ha det gött, ät nått sött!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #75 skrivet: 19 apr-06 kl 20:02 »
Intressant, PowerMizer! Hur har du lyckats räkna ut den magnetiska flödestätheten i Tesla? Detta är ju ett genombrott!  :D
Det ska bli intressant att se hur det går för dig.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #76 skrivet: 19 apr-06 kl 22:40 »
Tjenixen

Äh, Tesla är ju en baggis, juh! Spottade mej i näven, slet fram räknestickan, pillade ner glasögonen och......

Nog med BS (bullshit), hittade en Exelfil från MIT i USA...
Det är för att bygga solenoider, men vaddå?! Det funkar nog för detta också.

Man e ju ingen Einstein, men nära på! *asgarv*

Tjoflöjt!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #77 skrivet: 20 apr-06 kl 00:05 »
Det funkar säkert! Det är bara en sak jag inte förstår - Varför ska vi innovatörer tvingas arbeta?  :D

PowerMizer

• Lappland
« Svar #78 skrivet: 20 apr-06 kl 07:49 »
Tja!

För att finansiera hobbyn?? För att det finns två hål i väggen och ingen efterfrågar våra grejor för att energin är för billig än?!

Vi får se till att vara förberedda med färdiga produkter när priset på energi drar i höjden. Det är DÅ vi kan ta betalt!  8)

Tjo!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #79 skrivet: 20 apr-06 kl 11:23 »
Ja, så är det och vi behöver nog inte vänta så länge.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare
conny, Nataks, Mussa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser