Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindgenerator utan magneter  (läst 24493 gånger)

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Vindgenerator utan magneter
« Svar #80 skrivet: 20 apr-06 kl 11:54 »
Hoj!

Jag håller med, bensinpriset stiger och elen hänger med upp...

Vad tror du om area vs effekt i generatorn, då?

Sen satt jag o "den allvetande skräphögen" och funderade om den yttre generatorns magnetfält kommer att påverka den inre generatorns magnetfält.. Jag _tror_ att det blir mariginellt, men vad tror du, Zigge?

Hej hopp i lingonskogen!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #81 skrivet: 21 apr-06 kl 11:36 »
* Antal poler (magnetpoler)
* Antal varv i statorns lindningar
* Y-, eller D-koppling
* Seriell, eller paralell anslutning av spolarna i statorn
* Luftgap
Det är väl framförallt dessa faktorer som styr det hela, alltså vid vilket varvtal spänningen blir tillräcklig för laddning av batterier (cut in).

- Att placera magneterna längre från skivans centrum vinner man inget på, eftersom det är antalet gånger magneterna passerar spolarnas ben som är det intressanta. Visst är hastigheten högre ute i periferin, vilket också ger högre spänningstoppar, men samtidigt blir avståndet större mellan polerna då är spänningen noll. Så att ha stor diameter på skivorna vinner man inget på om antalet poler ändå är samma.

Luftgapet bestäms ju av spolarnas tjocklek och som sagt, många varv i spolarna ger högre spänning och tidigare "cut in", men samtidigt resulterar ju det i tjocka spolar och därmed större luftgap och lägre magnetisk flödestäthet.

Det bästa är nog att använda så många poler som möjligt, eftersom det får samma effekt som en ökning av varvtalet. Dubbelt så många poler = cut in vid halva varvtalet.

En 3-fasare, Y-kopplad med spolarna i serie och många poler, så skulle nog jag göra för att få "cut in" vid lågt varvtal. Vad jag inte skulle göra, är att överdriga skivornas diameter i hopp om att få mer effekt. Däremot skulle jag köra med stora skivor av en annan anledning, att få plats med många poler och spolar.

Hur du ska undvika läckage av det magnetiska flödet är en knivigare fråga. Sitter allt på samma skiva kanske det händer saker man inte riktigt kan förutse....måste fundera lite på det här.  ???

PowerMizer

• Lappland
« Svar #82 skrivet: 21 apr-06 kl 13:11 »
Hallå!

Det är väl nått sånt jag grunnar på... Att göra spolarna mindre breda så att dom mera blir som bullskivorna man får hos snåla gamla damer! *s*

Den stora diametern får man nog "på köpet" med min idé med en liten generator närmare axeln... 5% yta blir ganska stort inne vid centrum jämfört med ute i ytterkanten (räknat i radiens antal cm). Man vill ju samtidigt ha lite längd på lindningarna.

Ja ja, jag ska sätta mej med en kaffekopp och fundera mera på det du skrivit. För mycket information för mej på en gång! *s*

Har fått ca:pris på att laserskära: Ställkostnad=200-300:- Skärning: inte så farligt timpris och det går fort! Materialkostnad: ca 13:-/kg

Dom kan laserskära hål så små att det direkt går att gänga i M8!!

Kusinen kan ta på sej att göra CAD-ritningar mot en skälig kostnad.

Att skära plywood, plexi och annat har jag inte kollat, det är en annan kontakt...

Vi hörs!
/P

« Senast ändrad: 21 apr-06 kl 13:20 av PowerMizer »
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #83 skrivet: 22 apr-06 kl 11:09 »
Från det ena till det andra - Vilken diameter ska du ha på turbinen (propellern alltså) och hur många blad ska du köra med?

Vid vilken vindhastighet hade du tänkt dig att hela apparaten ska börja ladda?

Själv är jag lite sugen på fler blad än bara tre, för bättre vridmoment vid låg vind. Jag vill ju heller inte att det ska låta om den. För min del lutar det åt 3 meter i diameter...ser ut som 2 meter på håll. :o)

PowerMizer

• Lappland
« Svar #84 skrivet: 24 apr-06 kl 14:21 »
Hej.

Jaa du, den som det visste.... Min tidigare tanke var ju att bygga en 20'-snurra, d.v.s. omkring 6,1 meters diameter. Tanken var ju en trebladig med en TSR på 6, attackvinkeln 5 grader.

Vindhastigheten för laddning är ju kritisk där jag bor. Medelvinden ligger nånstans vid 2,8-3 m/s. Vid 2,8 m/s skulle den varva just över 50 RPM och ladda drygt 120 W (teoretiskt). Detta ger ju ett "cut-in" just därunder.

Nu är fokus mera på själva generatorn, då magnetkostnaden är alldeles för hög för min ekonomi. Lyckas man göra en "experimental" som funkar så gäller det att ta fram ritningar på allt och sedan sälja in idén hos andra. Hade tänkt fyra produkter:
* Ritnings- och byggbeskrivningshäfte
* Materialsats (komplett nav, färdigfrästa och gängade delar med skruvar och sånt)
* Elsats (kretskort för spänningsregulator, dioder, koppartråd e.t.c.)
* En komplett generator

Tanken är att Hugh's bok tar över där. D.v.s. torn, vingar och övrigt får man bygga själv med hjälp av annan litteratur.

Vissa kanske vill driva den med ett vattenhjul, andra med en ångmaskin, några med vind, nån med en stirlingmotor... Bättre att bara lägga krutet på en bra generator, då.

En tremeters skulle ge omkring 36 W vid 3 m/s.... Försök med lite vatten istället!  
Formeln "P=n*g*q*h" ger vid handen att 50 liter/s och fallhöjden 20 cm ger en effekt av 49 W vid en verkningsgrad på 50%. Du slipper torn, vingar, kommunen, jättegeneratorn o.s.v.... Måste ge mera "bang for the buck"... Kan du inte bygga ett litet "båthus" där vattenhjulet ska stå? ;)

Bara lite ostrukturerade tankar mitt i vårslasket.
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #85 skrivet: 25 apr-06 kl 00:29 »
Hur vet du att medelvinden ligger runt 2,8-3 m/s där du bor? Har du mätt själv, eller har du hittat uppgifterna på annat håll?

Även om vatten är kul ska jag även bygga ett vindkraftverk och magneterna har jag ju redan, så jag går den enkla vägen. Något båthus bygger jag inte, det får bli en verkstad istället...inte kul att stå ute i regnet och hålla på.  :D

PowerMizer

• Lappland
« Svar #86 skrivet: 25 apr-06 kl 18:29 »
Hallå där!

"Båthuset" var ju menat att vara ett lågt sjul att ha vattenhjulet i, alltså bara ett enkelt skydd mot att se det på långt håll. ;)

2,8 hörde jag på flygplatsen, och jag bor ju bara ett stenkast (är ju norrlänning) därifrån.

See ya!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #87 skrivet: 05 maj-06 kl 02:01 »
Jag har varit i Stockholm ett tag, så jag har legat lite lågt. Jag passade på att göra en sväng på Jula och köpte då ett nav (Opel) för 199 kronor som jag ska använda till vindkraftverket. De sålde också DC/DC-omvandlare för 249 kronor och den var nästan likadan som den jag betalade 900 kronor för, ink. frakt. Surt!

2,8 m/s, sa du? Hmmm... Det lät inte mycket, men hur mäts medelvind egentligen? Är det ett medeltal för årets alla dagar, dygnet runt?

PowerMizer

• Lappland
« Svar #88 skrivet: 05 maj-06 kl 22:21 »
Hej igen!

Åhå.... "Fjollis".... Min rare bror bor där nere. Jag bor här under en gran och micklar med mojänger och molijoxer medan han glider runt på Östermalm o glassar.... Avundsjuk?? Näe, ställen som har butiker med kläder för pudlar o mopsar är nog inte riktigt min grej... Känner mej som tjuren Ferdinand.

Kul med navet! Du är def. på G hör jag!! Hör av dej om du behöver skära några plattor, jag kanske kan fixa det till rätt kurs! :)

Här är stålarna slut, jobbet kräver sitt och hem o familj sitt...... Har inte hunnit ta mina "pysslartimmar" på ett tag nu. Nästa vecka är jag i Ume, å då hinner man ju inget! V 20 är jag ledig, så då hoppas jag hinna nått!

Gråt inte över DC/DC-prytteln, den är säkert sämre... Pris o kvalité hör trots allt ofta ihop!

Jag tror att det är medel för årets alla dagar o timmar, d.v.s. ibland blåser det mycket mera (och blir kW ut ur maskinen) och ibland blir det inget alls... Medeleffekten borde bli procentuellt högre tror jag eftersom effekten ökar så mycket mera än vindhastigheten... Äh, du fattar va???

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #89 skrivet: 07 maj-06 kl 19:11 »
Ja, jag är på gång nu och även om tillgångarna håller på att sina är det snart aktuellt med plattor. Jag hör av mig när det är dags!

Jag kör både vind- och vattenprojekten samtidigt, men det händer inte så mycket. I veckan ska jag slipa ned rotorn på tvättmaskinsmotorn, om det går och limma dit magneterna. Sedan är det ju bara lindningarna som återstår på vattenhjulsgeneratorn, men först måste jag bromsa vattenhjulet för att se vilken effekt det ger.

Ja, den där Jula-DC/DC-prylen hade säkert en verkningsgrad runt 50%. Det satt nog bara ett motstånd i den.  :D

Då var det som jag gissade med vinden och då blåser det tillräckligt de dagar det blåser.

Jag hoppas du får tid och pengar över så att vi får se hur den magnetlösa generatorn fungerar.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #90 skrivet: 10 nov-06 kl 01:36 »
Long time, no see...

Har kontaktat DanB på "otherpower" och det känns nånstans som att det är bättre att sikta på magneter (som man VET funkar) än på en helt ny design (som man gissar att den KAN funka).

Det vore visserligen störtkul att hitta på något nytt och fräscht, men till vilken kostnad? Naaah, "keep it simple, stupid!"

Nu är jag tillbaka på ruta 1:
6,1 meters turbin som ger kring 200 W vid drygt 3 m/s...
Jag har börjat samla mojänger och molijoxer, mackapärer och megafixer (á la Mulle Meck) men det tuffaste blir nog tornet... Undrar om vattenfall skulle sakna om jag lånade en 400 kV-stolpe???  ::)

Ja, ja.... Den som lever får se. Just nu är arbetet inriktat på att minska energiförbrukningen. Vips kanske det blir en stirlingmotor i rökröret till pannan istället! 3kW spottar man ju inte åt!

Äh, ha det bra...
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser