Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosenknoppsbuske  (läst 1586 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Rosenknoppsbuske
« skrivet: 27 jul-09 kl 08:35 »
Min pappa har en rosenbuske vars knoppar inte slår ut. Den har stått på gården i säkert 100 år, långt innan mina föräldrar byggde hus på den tomten. Pappa hade hört talas om den där sorten, som inte är vacker utan användes för doftens skull. Någon som vet vad den heter?
Jag tog med några knoppar hem igår för att torka, helt otroligt vad starkt de doftade.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

anette i bugared

• -
SV: Rosenknoppsbuske
« Svar #1 skrivet: 27 jul-09 kl 09:13 »
Har den aldrig slagit ut?
Annars kan det vara en apotekarros, en gammal sort som odlas just för sin starka doft och som används inom parfym/kosmetika industrin. http://sv.wikipedia.org/wiki/Apotekarros
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 27 jul-09 kl 15:18 »
Tack för svaret, men jag är osäker på om det kan vara den. På min pappas buske fanns det säkert hundra "överblommade" knoppar. alltså, de började bli bruna på utsidan, men var fortfarande knoppar. Men det fanns kanske 2-3 stycken som var halvt utslagna, men det var inte fina blommor utan bruna och såg liksom vissna ut.
Men jag vet inte om den uppför sig likadant varje år eller om det kan påverkas av klimatet. Enligt pappa slår den inte ut, men han visste inget namn på den.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 27 jul-09 kl 15:26 »
Jag har en likadan. Den får massor med stora knoppar som luktar fantastiskt om man plockar iär dem. Men den har bara blommat ordentligt en gång och den sommaren var det otroligt tort. Verkar som knopparna ruttnar utifrån...Den sprider sig som ogräs dock. Skulle också vilja veta vad det är. Det är inte apotekarros.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-09 kl 15:39 »
minette finns det en som heter, som har svårt att slå ut om värdet är fuktigt...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Anso1971

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 27 jul-09 kl 17:30 »
Jag har en likadan. Den får massor med stora knoppar som luktar fantastiskt om man plockar iär dem. Men den har bara blommat ordentligt en gång och den sommaren var det otroligt tort. Verkar som knopparna ruttnar utifrån...Den sprider sig som ogräs dock. Skulle också vilja veta vad det är. Det är inte apotekarros.

Ja, verkligen stora knoppar har den. Och när man plockar isär den så är den ljusrosa inuti. Och doftar mycket starkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser