Hej!
Jag tillverkar egen glycerin tvål som inte luktar starkt av parfym (man kan välja om man vill ha doft eller inte vid beställning) och den inehåller heller inte en massa kemikalier som torkar ut huden. Och det bästa av allt, den är billig
Hälsningar Bubblan
Det är inte enbart kemikalierna som torkar ut huden utan det är också en fråga av "tvålhalten". En naturtvål som inte tillsätts eller fråntas någonting innehåller alltid sk. överskottsfett som återfettar. Dessutom innehåller äkta naturtvål just glycerinet (som är naturlig beståndsdel av alla feta oljor /fetter) i en naturlig koncentration som aldrig ligger i de regionerna där glycerin har motsatt effekt: även glycerin torkar ut! (De djupare hudskikten).
Glycerintvålarna som man köper som råmassa för att smälta och färga hemma är ofta berikade med syntetiska tensider och råoljebaserade. Dessutom innehåller de ren alcohol (en riktig torris på huden) och just den extraportionen glycerin (är detta av vegetabiliskt eller animaliskt ursprung?) kan vara just för mycket så det verkar uttorkande.
Handelns "normala" tvålar är sk. kärntvålar som inte innehåller naturligt glycerin i den naturliga mängden, utan det handlar om en skvätt av en "lyxingrediens" som man fråntog fettet innan, just för att sälja det separat (dyrt!). Så inte konstigt att de känns uttorkande. De är dessutom ofta gjorda på slaktfetter (sodium tallowate) och billiga oljor (kokos (sodium cocoate) framför allt) som ger bra lödder och stabila tvålar men som tvättar för agressiv så man blir torr. Olika oljor har olika tvättegenskaper. Även här är det billigaste inte alltid det bästa.
Alltså: tvålens mildhet styrs av ingredienserna. Det går inte att formulera bort uttorkande, billiga ingredienser med en skvätt "ekologiskt mandelolja" typ.
Fett= glycerin + fettsyror
naturtvål = tvål + glycerin + överfettningsolja
köpetvål = tvål (ofta skräpfetter), ingen eller litet glycerin + överfettningsolja + EDTA (konservering /antioxidans) (+ synt. tensider)
glycerintvål = vatten + tvål + alcohol + socker + glycerin (+ synt. tensider)
Bubblan, det är inte så att jag ger mig på Dig här som det kanske ser ut, jag tycker bara Du borde förklara litet mera om Dina produkter, typ: ingredienslistan innan Du erbjuder dem (som Du gjorde i ett annat medd). Jag tillverkar och säljer naturtvålar själv och menar att det borde gå seriöst till. Du har också registrerat Dig hos Läkemedelsverket (det är plikt för alla som *sprider* kosmetiska medel) antar jag?
Och sedan ... är det ett faktum att nästan all smuts vi har på oss går att tvätta bort med vatten. Så mindre är mer när det gäller tvålanvändandet i alla fall.
Hälsar Martin