Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvål  (läst 11939 gånger)

solsken

• Gäst
tvål
« skrivet: 24 jan-06 kl 13:15 »
jag blir tokig av alla tvålar man hittar i alla affärer och överallt hos folk. Det känns starka ,parfymerade och uttorkande. Innehållet är säkert rakt av farligt.

Vilka andra alternativ finns det till bra tvål som inte torkar ut och är liksom bra för kroppen, eller mindre skadligt iaf.

fred!!

Skytten

• Skåne
Re:tvål
« Svar #1 skrivet: 24 jan-06 kl 13:30 »
Kokar man inte egen, kan jag rekommendera ett barntvål, de är inte parfymerade. Ex. Barnängens.

Blir du lätt torr, så tvätta mindre ofta, eller återfetta huden.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-06 kl 14:08 »
grova olivtvålar, som säljs i vissa invandrarbutiker, har jag haft bra erfarenhet av.

De luktar kanske inte vad man brukar kalla "gott", de luktar bara ren olivtvål, och ibland lite unket, men de är   skonsamma & effektiva
« Senast ändrad: 24 jan-06 kl 14:12 av Eulalia »

solsken

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jan-06 kl 17:29 »
Jag har hört att barnängens vanliga barn tvål innehåller mycket kemikalier.. Men den känns ijuförsig hyfsat skonsam,. Och olivtvålen, det låter som ett bra alternativ. Undra bara var jag ska hitta en sådan här i göteborg!

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jan-06 kl 12:17 »
Kolla i små kvartersbutiker som är ägda av invandrare!
där har jag hittat mina rustika olivtvålar.

Göra själv från scratch är en vetenskap :-) som jag provat på, resultatet var en märkligt doftande och väldigt  :o rengörande tvål ...för lite fett i förhållande till lut eller? hm, hursomhelst, det är ju ett alternativ och det är kul att hålla på, så denna sommar ska tvålmakarattiraljerna fram igen!
repetition är kunskapens moder

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #5 skrivet: 27 jan-06 kl 14:35 »

Jag koper min olivtval pa
 http://www.eilas.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 27 jan-06 kl 14:56 »
Jo, orientlivsen har alltid redig olivtvål.

bubblan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-06 kl 19:32 »
jag blir tokig av alla tvålar man hittar i alla affärer och överallt hos folk. Det känns starka ,parfymerade och uttorkande. Innehållet är säkert rakt av farligt.

Vilka andra alternativ finns det till bra tvål som inte torkar ut och är liksom bra för kroppen, eller mindre skadligt iaf.

fred!!
Jag tillverkar egen glycerin tvål som inte luktar starkt av parfym (man kan välja om man vill ha doft eller inte vid beställning) och den inehåller heller inte en massa kemikalier som torkar ut huden. Och det bästa av allt, den är billig :) Hälsningar Bubblan

Lantfamiljen

• Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-06 kl 13:22 »
Det enda som funkar för mina torra händer (i mitt arbete måste man tvätta händerna och desinficera dem ofta) är handgjord tvål.

Testa att göra själv:

http://rosamundi.succe.net/recept/index.shtml

/ A
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

solsken

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-06 kl 15:55 »
tack för tipset allihop!!   Resultatet blir. Att inte duscha så ofta och använda en olivtvål eller inte något tvål alls på kroppen. Det känns som den blir ren ändå!!!

Ha det bra och må solen skina på er allihop

martinki

• ljuspunkt
« Svar #10 skrivet: 19 feb-06 kl 10:56 »
Hej!

Jag tillverkar egen glycerin tvål som inte luktar starkt av parfym (man kan välja om man vill ha doft eller inte vid beställning) och den inehåller heller inte en massa kemikalier som torkar ut huden. Och det bästa av allt, den är billig :) Hälsningar Bubblan

Det är inte enbart kemikalierna som torkar ut huden utan det är också en fråga av "tvålhalten". En naturtvål som inte tillsätts eller fråntas någonting innehåller alltid sk. överskottsfett som återfettar. Dessutom innehåller äkta naturtvål just glycerinet (som är naturlig beståndsdel av alla feta oljor /fetter) i en naturlig koncentration som aldrig ligger i de regionerna där glycerin har motsatt effekt: även glycerin torkar ut! (De djupare hudskikten).

Glycerintvålarna som man köper som råmassa för att smälta och färga hemma är ofta berikade med syntetiska tensider och råoljebaserade. Dessutom innehåller de ren alcohol (en riktig torris på huden) och just den extraportionen glycerin (är detta av vegetabiliskt eller animaliskt ursprung?) kan vara just för mycket så det verkar uttorkande.

Handelns "normala" tvålar är sk. kärntvålar som inte innehåller naturligt glycerin i den naturliga mängden, utan det handlar om en skvätt av en "lyxingrediens" som man fråntog fettet innan, just för att sälja det separat (dyrt!). Så inte konstigt att de känns uttorkande. De är dessutom ofta gjorda på slaktfetter (sodium tallowate) och billiga oljor (kokos (sodium cocoate)  framför allt) som ger bra lödder och stabila tvålar men som tvättar för agressiv så man blir torr. Olika oljor har olika tvättegenskaper. Även här är det billigaste inte alltid det bästa.

Alltså: tvålens mildhet styrs av ingredienserna. Det går inte att formulera bort uttorkande, billiga ingredienser med en skvätt "ekologiskt mandelolja" typ.

Fett= glycerin + fettsyror
naturtvål = tvål + glycerin + överfettningsolja
köpetvål = tvål (ofta skräpfetter), ingen eller litet glycerin + överfettningsolja + EDTA (konservering /antioxidans) (+ synt. tensider)
glycerintvål = vatten + tvål + alcohol + socker + glycerin (+ synt. tensider)

Bubblan, det är inte så att jag ger mig på Dig här som det kanske ser ut, jag tycker bara Du borde förklara litet mera om Dina produkter, typ: ingredienslistan innan Du erbjuder dem (som Du gjorde i ett annat medd).  Jag tillverkar och säljer naturtvålar själv och menar att det borde gå seriöst till. Du har också registrerat Dig hos Läkemedelsverket (det är plikt för alla som *sprider* kosmetiska medel) antar jag?

Och sedan ... är det ett faktum att nästan all smuts vi har på oss går att tvätta bort med vatten. Så mindre är mer när det gäller tvålanvändandet i alla fall.

Hälsar Martin
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 11:01 av martinki »

Lantfamiljen

• Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 19 feb-06 kl 11:11 »
Håller med Martinki. Glycerintvål (även "hemmagjord" med Crearomes dyra råmassa ) gör då inte mina händer mjuka och fina. Vi kör med äkta handgjord tvål med getmjölk (ist. för vatten). Rekommenderas!
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

sidra

« Svar #12 skrivet: 24 feb-06 kl 17:53 »
Jag gör min egen tvål på vegetabiliskt margarin och lut.
Det är ganska lätt men luten är hemskt stark.
Sen låter jag grundtvålen ligga i flera månader innan jag smälter den igen och tillsätter extra olja, glycerin och doftämnen.
Om jag tillsätter rätt mängd olja(ibland blir det fel, då får man smälta om den) blir den mild för huden
Det finns massor av recept på nätet.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #13 skrivet: 24 feb-06 kl 22:42 »
Rekommenderar www.shenet.se . Där finns ALLT för den som är intresserad av att göra sina egna hudprodukter.
kan själv

ekl

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 feb-06 kl 20:45 »
varmt vatten, ingen tvål om du inte  måsste , olivtvål.-ingen tvål, olivolja på om du torrar, mvh ekl

Majalisa

• Skin Sweden
« Svar #15 skrivet: 20 mar-06 kl 21:31 »
Att göra sin egen tvål verkar vara lite pyssel med. Jag köper mina tvålar på www.luktagott.se. De är ljuvliga och torkar inte alls ut huden som man är van vid.

solidag

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 24 mar-06 kl 23:15 »
här finns många milda tvålar

www.bubbelskum.se
det finns flera liknande företag på nätet. Undrar hur de kan försörja sig på att göra tvål.

mao-lin

• Västergötland
SV: tvål
« Svar #17 skrivet: 30 okt-12 kl 21:42 »
Varför inte bara använda linoljesåpa, ev uppblandat med vatten. Inget konstigt innehåll, inga oangenäma dofter, rengörande utan att torka ut.

Min erfarenhet säger för övrigt att rakade armhålor luktar mindre (svetten reagerar ju med luft och skapar lukt, men utan hår mindre yta för svetten att gömma sig på? Vad vet jag).

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: tvål
« Svar #18 skrivet: 01 nov-12 kl 20:38 »
Jag använder Alternaivs produkter.
www.tvaleriet.se
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 1 användare
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser