Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beskära schersmin?  (läst 30729 gånger)

Dagg

beskära schersmin?
« skrivet: 26 jul-09 kl 10:14 »
Hej! Jag har en schersminbuske som börjar se risig ut. Hur beskär man en sådan? Tar man bort äldre grenar eller knipsar lite här och där  ;)? Och när ska man göra det? Busken är ca 8 år och börjar bli risig bl.a. i toppen.

Mvh Dagg

Mabande

SV: beskära schersmin?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-09 kl 15:38 »
Schersminer kan beskäras ganska hårt. Vi har ett par som de tidigare husägarna i stort sett struntat i de senaste åren och som "beskars" ner till en halvmeter och nu håller på att fixa till sig riktigt snyggt. Schersminer tål helt enkelt en total kapning om det krävs, så du kan plocka bort allt du inte tycker ser snyggt ut utan att oroa dig för att döda den.
Den blommar dock på kortskott på äldre grenar, så för att busken ska kunna blomma under året ska du beskära innan lövsprickningen.

Bäst är väl att beskära under vårvintern, men det borde gå finfint att göra det nu under juli-augusti-september också :)

(all info ovan inhämtad via "förhör" med min flickvän :) )

Dagg

« Svar #2 skrivet: 26 jul-09 kl 16:30 »
Tusen tack för svaret!!!

Mvh Dagg

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jul-09 kl 16:41 »
Konstigt, vår har nog stått här i 50 år (37 år av dom har jag tittat på den ) aldrig en beskärning i den och den blir bara finare och finare..

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #4 skrivet: 29 jul-09 kl 15:23 »
Och vår hade stått många år på vår gård men var nästan död när vi flyttae in för 2 år sedan. Vi kapade den 2 dm över marken sent på hösten -07 och det kom bara blad -08 men iår har den blommat massor och det finns fortfarande outslagna knoppar kvar...

Den är ca 130 cm hög nu.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Mabande

« Svar #5 skrivet: 29 jul-09 kl 18:48 »
link=topic=70770.msg576164#msg576164 date=1248618618]
Tusen tack för svaret!!!

Mvh Dagg
[/quote]
Glad att kunna hjälpa till :)

Konstigt, vår har nog stått här i 50 år (37 år av dom har jag tittat på den ) aldrig en beskärning i den och den blir bara finare och finare..
Lyckost! Våra var i princip en bunt kala och spretiga tvåmeterspinnar med lite blad den översta halvan : /[quote author=Dagg

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #6 skrivet: 29 jul-09 kl 18:57 »
Brände ner min för fyra år sedan när den var full i svartlus. Nu är den tillbaka utan lus och ca två meter hög. Blommade för första gången i år.

Beskär du en jasmin kan du räkna med att du får två nya toppskott på en bar pinne så det är bättre att gallra ur de döda kvistarna, så nära botten det går och låta de unga fräscha få plats.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ollefund, Nataks, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser