Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77451 gånger)

andtol

• Gäst
SV: Building up the house"
« Svar #480 skrivet: 27 nov-10 kl 07:12 »
Behöver du ha frostfritt i växthuset på vintern?

Suresh

• -
« Svar #481 skrivet: 27 nov-10 kl 12:35 »
Behöver du ha frostfritt i växthuset på vintern?

Helst, eftersom avloppet går genom växthuset.

I värsta fall får jag avskärma avloppsdelen invändigt med skivor vintertid.

andtol

• Gäst
« Svar #482 skrivet: 27 nov-10 kl 15:16 »
Helst, eftersom avloppet går genom växthuset.

I värsta fall får jag avskärma avloppsdelen invändigt med skivor vintertid.

Aha, det hade du förstås skrivit redan också...  :-[

Fast jag förstår ändå inte. Var tar avloppsvattnet vägen efter växthuset? Fryser inte det då? Eller går det ner i marken?

Suresh

• -
« Svar #483 skrivet: 27 nov-10 kl 15:43 »
Aha, det hade du förstås skrivit redan också...  :-[

Fast jag förstår ändå inte. Var tar avloppsvattnet vägen efter växthuset? Fryser inte det då? Eller går det ner i marken?

Jo, alltså *ähum*...

Efter sista reningsstationen i växthuset skall vattnet gå genom en avloppsslang ner till en rotzonsanlägning på tomtens norrsida där det tidigare legat en liten damm, fick jag nyss veta genom gamla flygbilder. Det är bara det att den inte är utgrävd ännu, så restvattnet slussas undan på ett sätt som jag kanske inte borde ange i skrift. Låt oss säga att det i alla fall inte är värre nu än det var när jag började projektet.

Färdigisolerat för idag. Åtskilliga sprickor tätade och förhoppningsvis skall växthuset snart klara natten utan minusgrader. MEn först återstår skivor på norrsidan och tätning runt aluminiumlister och takbjälkar.
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 16:14 av Sri Suresh »

andtol

• Gäst
« Svar #484 skrivet: 29 nov-10 kl 13:33 »
Kollar morgontemperaturen, dvs middagstemperaturen, när jag vaknar. +15 grader inne, - 8,5 ute och + 1,5 i växthuset.

Dagsmeja och god isolering is the shit. ;D

Hurra! Det går framåt! Kul!

Suresh

• -
« Svar #485 skrivet: 30 nov-10 kl 07:34 »
Hurra! Det går framåt! Kul!

Tack för att du kopierade inlägget hit.

En sak jag funderar över nu är hur iniomhustemperaturen kan vara likadan trots att det är över 20 grader kallt ute. JAg eldar inte mer än när det är 5 grader kallt, ändå är det samma inomhusklimat. Vart tar värmen vägen? Jag antar att den oisolerade men avstängda vinden fungerar som en buffert på något sätt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #486 skrivet: 30 nov-10 kl 07:48 »
Kan det hänga ihop med att det blåser mer när det är -5 än när det är -20 ?

Suresh

• -
« Svar #487 skrivet: 30 nov-10 kl 08:19 »
Kanske det.

- 6 grader i växthuset var dock inget godkänt resultat, men vad tusan, det har varit - 23 i natt. Nu måste jag hjälpa upp temperaturen så att inte avloppet fryser. En varmdusch verkar vara en bra idè.

Suresh

• -
« Svar #488 skrivet: 01 dec-10 kl 08:44 »
- 25 grader ute och fullt med isproppar i vattenledningarna igen!

Jag har ventilerat (!) frågan med Jann och kommit fram till att det nog är så att jag när jag täppte igen ventilerna till krypgrunden missade att isolera hålet in till källaren där ett par vattenledningarna går till och från ackumulatortanken.  Så nu är det full fläkt från källaren till krypgrunden, eftersom vedspisen drar luft från krypgrunden genom trossbotten. Helvete. Och då källardörren måste tätas med glasull i springorna varje gång man öppnar den är det bara att vänta in rätt läge, göra en kommandoräd in i källaren, installera en värmelampa, täta till krypgrunden, ut igen och stänga till efter sig och hoppas på det bästa.

Suresh

• -
« Svar #489 skrivet: 01 dec-10 kl 10:40 »
 Hålet i krypgrunden tätat, liksom en centimeterbred springa mellan källarfönstret och muren där det troligtvis har blåst rakt in. Nu är det bara att vänta och se om proppen släpper.

En god nyhet är att klimatet i växthuset är rätt behagligt trots den iskalla natten, särskilt när solen ligger på. Pumpen måste dock tas in och tinas. - 25 klarar växthuset inte riktigt ännu.
« Senast ändrad: 01 dec-10 kl 10:47 av Sri Suresh »

malines

• Gäst
« Svar #490 skrivet: 01 dec-10 kl 10:48 »
Hur vore det med en varmkompost inne i växthuset vintertid?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #491 skrivet: 01 dec-10 kl 13:53 »

Du är ju bara helt finurlig.  :-*

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #492 skrivet: 01 dec-10 kl 15:57 »
Du är ju bara helt finurlig.  :-*

What she said! *pekar*
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Suresh

• -
« Svar #493 skrivet: 01 dec-10 kl 16:40 »

Det är en god tanke. Helst skulle jag då göra ett praktiskt system med en avfallslucka i väggen för hushållsavfallet rakt ner i komposthinken. Men jag får vänta med det tills jag inte längre har alla fria ytor fulla med byggmateriel.
« Senast ändrad: 01 dec-10 kl 16:43 av Sri Suresh »

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #494 skrivet: 02 dec-10 kl 14:14 »
så himla smart: varmkompost o dessutom direkt sluss från insidan. Du kommer nog snart att bli kopierad...det är lika med att jag är grymt imponerad men jag varken kan eller vill kopiera!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #495 skrivet: 07 dec-10 kl 05:21 »
Det är en god tanke. Helst skulle jag då göra ett praktiskt system med en avfallslucka i väggen för hushållsavfallet rakt ner i komposthinken. Men jag får vänta med det tills jag inte längre har alla fria ytor fulla med byggmateriel.

Ta en titt pa hur man byggde "pinery" i England pa 1800-talet. Du kommer nog inte att kunna odla annanas i den men principen ar densamma, dvs. klamma sa mycket varme som mojligt ur ett vaxthus!

Suresh

• -
« Svar #496 skrivet: 03 feb-11 kl 14:26 »
Ta en titt pa hur man byggde "pinery" i England pa 1800-talet. Du kommer nog inte att kunna odla annanas i den men principen ar densamma, dvs. klamma sa mycket varme som mojligt ur ett vaxthus!

Pinery - intressant. Fast min målsättning är inte att få det så varmt som möjligt, utan att hålla det frostfritt. Alla 60 kubikmeterna.

Suresh

• -
« Svar #497 skrivet: 03 feb-11 kl 14:29 »
det känns bra att kunna visa att något hänt under vintern med - mitt i allt eldandet. Den sista väggen har blivit klar i köket och andra raden köksskåp har kommit på plats. Kombinationen med vedlår under glaskeramikhällen känns som det bästa av två sekel. Lägg märke till att inget av underskåpen kommer från samma uppsättning.

Suresh

• -
« Svar #498 skrivet: 23 maj-11 kl 20:25 »
Nu är det ett tag sedan jag skrev någonting här. Antingen har jag inte haft något att visa, eller så har jag varit för upptagen av annat - som att faktiskt göra några ombyggnationer. Men nu är jag trött och ledig och orkar varken det ena eller andra, så då kan det vara på sin plats att dokumentera litet.

En stor arbetsinsats har gjorts i trädgården. Jag har rensat ut åtminstone tio plastsäckar skit och brandrester ur gräsmattan och ännu finns det lager kvar till ett par säckar till. Jag vet inte hur mycket jag skall gräva ut innan jag försöker täcka över resten med ett jordlager.

Suresh

• -
« Svar #499 skrivet: 23 maj-11 kl 20:28 »
Trädgårdslandet som legat i träda i två år har grävts upp igen och färdigställts efter en gammal plan. Med gammelförnan avluntad och de förvildade asparna nedhuggna börjar utsidan slutligen se hyfsad ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser