Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Building up the house"  (läst 77451 gånger)

manna

• -
SV: Building up the house"
« Svar #440 skrivet: 14 okt-10 kl 21:25 »
Min elektriker är liiite sur eftersom Jann redan dragit alla ledningar gratis fast han inte fick. Å andra sidan är elektrikern skyldig mig 2 500 kr för att han fick er varmvattensberedare, så jag tror inte att han backar.

Han hade säkert hittat något annat att vara sur över annars. De är sådana. Elektrikerna. Hua.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #441 skrivet: 14 okt-10 kl 22:55 »
Du kanske skulle ha anlitat en busschaufför till att dra elen om humöret är så viktigt. ;)

Existens?

• Gäst
« Svar #442 skrivet: 15 okt-10 kl 06:58 »
Fast på sätt och vis förstår jag elektrikern.. Han ska nu koppla ihop kablar som han inte vet ett skvatt om hur de är lagda, och sen ta ansvar för att installationen är riktig, nästa gång det brinner ner.
Därmed inte sagt att alla elare är några underverk av noggrannhet.

Suresh

• -
« Svar #443 skrivet: 15 okt-10 kl 07:40 »
Fast på sätt och vis förstår jag elektrikern.. Han ska nu koppla ihop kablar som han inte vet ett skvatt om hur de är lagda, och sen ta ansvar för att installationen är riktig, nästa gång det brinner ner.
Därmed inte sagt att alla elare är några underverk av noggrannhet.

Han har fått en planritning av oss. Kablarna har olika färger. Han har ett mätinstrument och ont om tid. Vi har gjort grovgörat, vi får certifieringen och han får betalningen.

Jag tycker att han gör ett bra avtal.

Suresh

• -
« Svar #444 skrivet: 15 okt-10 kl 17:18 »
Jag har satt fast karmen till källardörren så att den sitter ordentligt. Det har den inte gjort sedan jag rev upp den igenmurade källaröppningen. Stort tack till Jann som kom med längre pluggskruvar.

Kung Bore, du kan komma. JAg är beredd.

Suresh

• -
« Svar #445 skrivet: 15 okt-10 kl 17:41 »
Att jag har gjort källaren tät har förvirrat katterna. De har hela sommaren kunnat smita in och ut ur huset via ett kryphål mellan växthuset och källarväggen. Dett har nu täppts igen och det lovar jag - de var inte helt förberedda på att vara tvungna att fråga mig  om lov att gå ut och in genom ytterdörren.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #446 skrivet: 18 okt-10 kl 08:41 »
Heja heja!
Du är flitig du!
Katterna vänjer sig nog snart vid att fråga om lov först  ;)

Skönt om du slipper frysa i vinter :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Suresh

• -
« Svar #447 skrivet: 20 okt-10 kl 12:32 »
Försöker býgga in en IKEA-standard för avfallshanteringen i mitt inte direkt IKEA-standardiserade kök.

Suresh

• -
« Svar #448 skrivet: 23 okt-10 kl 18:34 »
Så vart IKEA-hembygget efter många om och men. Jag måttade ett stödstag fel och vände skenorna bak och fram så att jag bröt av en plastdetalj när jag satte på dem, men nu sitter utdragslådan där med sina tre bunkar för kompost, sorterbart och övrigt.

Var också ute och inspekterade fasaden efter stormen. Det är på hög tid att jag tar tag i den. Vindpappen har slitits loss och ett lager 10 cm isolering låg kringstrött i trädgården. Egentligen är det bara att sätta upp panel, men JAnn har lovat att komma med ställning och sånt gör ju arbetet lättare. Och när han då inte kommer så skjuter man upp... ;(
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 19:20 av Sri Suresh »

KjellX

• Västergötland
« Svar #449 skrivet: 23 okt-10 kl 19:25 »
Ett aber är att kosingen börjar ta slut. Så nu är det Kajsa varg som är byggmästare.
Vi var väl nåra som skänkte dig pengar åxo, har funderat lite hur mycket det kom in, altså är vi på alternativ givmilda eller bara snackisar?

Suresh

• -
« Svar #450 skrivet: 23 okt-10 kl 19:34 »
Vi var väl nåra som skänkte dig pengar åxo, har funderat lite hur mycket det kom in, altså är vi på alternativ givmilda eller bara snackisar?

Jo tack, jag tror att det ramlade in någonstans runt 4000 kr. Det var mycket behövligt eftersom försäkringspengarna dröjde flera månader. Mest givmild var en anonym person som skänkte mig 1000 kr i ICA-checker.

Men det mest värdefulla var alla paket med avlagda kläder, dammsugare, kryddor, böcker, hemlagade marmelader och annat smått och gott. De gjorde de första jobbiga månaderna mycket gladare. Istället för att behöva sörja allt som gått förlorat kunde jag glädja mig åt alla nya fina vänner och saker. Jag tror att det är en stor anledning till att jag så raskt har kommit på fötter igen.
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 19:36 av Sri Suresh »

KjellX

• Västergötland
« Svar #451 skrivet: 23 okt-10 kl 19:41 »
Gött å höra att det blev lite kosing ändå, nu får vi lägga en slant till Stabon åxo.

Suresh

• -
« Svar #452 skrivet: 23 okt-10 kl 19:43 »
Gött å höra att det blev lite kosing ändå, nu får vi lägga en slant till Stabon åxo.

Det bästa är väl att köpa kött av henne så att hon får tömma sin frys.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #453 skrivet: 23 okt-10 kl 19:55 »
Det bästa är väl att köpa kött av henne så att hon får tömma sin frys.
Jag köpte ett får och ett lamm, och kan intyga att de var goda, det lilla jag hunnit äta. Det ska bli födelsedagskalas för halva släkten på söndag, och då blir det lamm, oklart hur det ska tillagas ännu.

Så jag kan varmt rekommendera att köpa kött av Stabon.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

• -
« Svar #454 skrivet: 26 okt-10 kl 17:29 »
Idag har jag gått runt och spikat på panelbrädor och lock runt de ställen där vi ändrat i fasaden för nya fönster. Ett lämpligt höstpyssel innan det biter på och blir för kallt. Förhoppningsvis blir grannarna lite glada med, tills dess att jag får råd att måla om hela fasaden.

Enda som kommer bli ledsna är de talgoxar som verkar ha förberett sig på att övervintra i ett litet värmeläckande fack ovanför arbetsrumsfönstret.

Suresh

• -
« Svar #455 skrivet: 29 okt-10 kl 17:45 »
Utsidan rensad och alla lock ditsatta eller utplacerade där de skall vara. Det känns mycket skönt att ha fått gjort innan en eventuell kallvinter börjar bita sig fast.

Kvar att laborera med finns fodren runt fönstrena, vilket också påverkar en sluttillskärning av  längden på locken.Det finns en osäkerhet i hur breda jag vill göra dem, eftersom det saknas småbitar här och var runt fönstren som kan behöva täckas över. Hals vill jag ju alla alla dumma skarvar skall täckas , samtidigt som alla fönster får lika breda foder, som dock inte får bli FÖR breda. Det blir en knepig ekvation att få ihop och den tänkte jag lösa med hjälp av Jann och en måttstock.

Suresh

• -
« Svar #456 skrivet: 30 okt-10 kl 04:12 »
Såja.

Nu är köket så välstädat som det kan vara under rådande förhållanden och färdigt för att ta emot finfrämmande från Götet. Syndikalistiske ombudsmannen Micke kommer på besök för att se hur jag har det.

Suresh

• -
« Svar #457 skrivet: 31 okt-10 kl 15:53 »
I helgen fick jag besök från Göteborg som hjälpte mig med att lyfta in mannas kökspanna och ställa den gamla vedspisen vid det allmänna bortforsligsstället på södersidan.

Därefter har jag fortsatt rensa upp i trädgården idag. Husvagnen där Micke satt och rökte igår har rensats ur och det var inte gjort sedan branden. Utedasset har städats upp och hela arbetsytan på baksidan av huset och mellan hus och vedbod har städats av inför vintern.

Det ser hyfsat ut ute nu. Normalläge för första gången sedan branden.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #458 skrivet: 31 okt-10 kl 15:58 »
I helgen fick jag besök från Göteborg som hjälpte mig med att lyfta in mannas kökspanna och ställa den gamla vedspisen vid det allmänna bortforsligsstället på södersidan.

Därefter har jag fortsatt rensa upp i trädgården idag. Husvagnen där Micke satt och rökte igår har rensats ur och det var inte gjort sedan branden. Utedasset har städats upp och hela arbetsytan på baksidan av huset och mellan hus och vedbod har städats av inför vintern.

Det ser hyfsat ut ute nu. Normalläge för första gången sedan branden.

Heja och hurra!  :D :-*

andtol

• Gäst
« Svar #459 skrivet: 31 okt-10 kl 20:47 »
Heja och hurra!  :D :-*

Jag hänger också på:

Bra jobbat!

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser